DIY lygte
Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 26-09-07 21:27

Er der nogen her der har forsøgt sig med at lave deres egen lygte?

Resultat????

/kenneth

Fra : info@frogkick.dk

Dato : 27-09-07 01:14

On Sep 26, 10:26 pm, Kenneth Villadsen <kenn...@kambiri.dk> wrote:
> Er der nogen her der har forsøgt sig med at lave deres egen lygte?
>
> Resultat????
>
> /kenneth

Hej Kenneth

Jeg har haft stor succes med at bygge min egen lygte på
http://www.frogkick.dk/projects/divelight/ kan du se tegningerne af
hvordan næste generation af min lygte vil komme til at se ud. Her er
et par billeder hvor den nuværende udgave er i brug http://www.frogkick.dk/DryDuck/

Kort fortalt så er det en klassisk kanister type lygte med en 50W
Osram IRC pære og et 9Ah 12V batteri, det giver en brændtid på ca. 2
timer.

For at kunne bygge en lygte af en vis kvalitet kræves det at man som
minimum har adgang til en drejebænk, og også gerne en fræser.

Rune!

Fra : cposts@gmail.com

Dato : 28-09-07 22:33

On 26 Sep., 22:26, Kenneth Villadsen <kenn...@kambiri.dk> wrote:
> Er der nogen her der har forsøgt sig med at lave deres egen lygte?
>
> Resultat????
>
> /kenneth

Hej Kenneth

Jeg har også forsøgt mig på et tidspunkt. Mit råd til dig er:

Køb en fabrikslavet lygte, det vil med stor sansynlighed blive dyrere
at lave din egen i den sidste ende
Lad være med at købe en halogenlygte, de bruger for meget strøm og din
batteripakke skal derfor være stor
Køb Minimum en 10W HID eller en 3x3W LED

Jeg fandt en brugt 10w Halcyon HID på dba.dk til ok penge, det skulle
jeg have gjort fra starten af!!!!

Der er evt. nogle brugte til salg her hos Nortechdiving:

http://www.nortechdiving.dk/brugt.htm

God jagt og god weekend

Christian

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 29-09-07 20:54

Det er ikke helt rigtigt, jeg har godt nok købt et JMD lygte hoved med
variabel lyskegle men batterietcylinderen har jeg selv lavet (med hjælp fra
andre) med ni-mh batt. 24 stk. 4,5mah, så det er på 14,4 V og 9AH, så når
jeg tænder får halogen pæren (50 w) 17,5 V til at starte med og inden den er
ved at gå ud er den 14,V så det er hvidt lys i 1 time 45 nimutter, det hele
vejer med en G-snap 3,o80 kg. Cylinderen er 48 mm.dir. og 48 cm. lang det
har kostet alt i alt 2550 kr. for en kanister lygte.
Jeg har en 10W HID men er ikke tilfreds med farverne med dette lys.

Sten

Fra : bobobech@gmail.com

Dato : 29-09-07 18:41

On 26 Sep., 22:26, Kenneth Villadsen <kenn...@kambiri.dk> wrote:
> Er der nogen her der har forsøgt sig med at lave deres egen lygte?
>
> Resultat????
>
> /kenneth

Hmmm jeg er ikke enig i at det nødvendigvis er dyre at lave en selv.
Jeg har livet en 50W kanisterlygte, selve lygten har kostet omkring
400 kr i materialer + et 12V 12 Ah batteri til 230 kr. Den er da lidt
stor og klodset i forhold til HID lygterne, men det mærker man ikke
noget til under vandet.
Men det kræver at man har adgang til en drejebænk, i hvert fald til at
lave lygtehovedet. Ellers kunne du købe et færdigt lygtehoved og lave
kanisteren selv.

Der er en halvgal amerikaner der skriver bøger om DIY dykkergrej, han
sælger en der hedder "Divelight companion". Den er bestemt pengene
værd, der er mange hints og gode råd.

Se www.airspeedpress.com

Mvh Christian