Prisen for dykning
Fra : SM

Dato : 24-09-07 08:58

Hvor meget bruger du på dykning årligt??
Har hørt nogle siger det er dyrt, syntes bare at når man først har sit
udstyr, er det en rimelig billig sport. Selvfølgelig vil vi jo gerne have
nyt og bedre udstyr hele tiden, men ser vi bort fra det, så er det vel ikke
dyrt.??

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-09-07 15:11

On Sep 24, 9:57 am, "SM" <i...@knarreborg.dk> wrote:
> Har hørt nogle siger det er dyrt, syntes bare at når man først har sit
> udstyr, er det en rimelig billig sport.

hihihi..

Fra : temba

Dato : 24-09-07 15:31

On 24 Sep., 16:10, Jonas Lüttichau <jluttic...@gmail.com> wrote:

> hihihi..

uden at besvare Jonas' ærlig svar vil jeg sige en pæn del...

Lige i går brugte jeg DKK350 for en fiskekutter tur med 2 dyk med 1 på
Martin og 1 ved Paradishamn + DKK72 i benzin penge + DKK100 i diverse
mad og drikkelse...

Jeg har også været på en fed lang weekends tur med klubben til Kullen
for ca. DKK1600-1800 med transport, 2 dyk om dagen, ophold i hytter,
mad og postevand. Farvet vand og øl for sig selv...

Har også været på dykketure for ca. DKK0...

Så du bestemmer selv hvor meget du vil bruge.

Fra : kenneth andersen

Dato : 24-09-07 20:39

jo, det er da dyrt.... er du ikke klar over hvad jeg giver luften..???

iøvrigt, tak for sidst..!

kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-07 21:29

Det er en billig sport når du først har anskaffet udstyret. Specielt hvis du
har en bil i forvejen, eller hvis din dykkermakker har en bil. Så kan i lave
en masse "gratis" stranddyk rundt omkring i Danmark.

Det vil dog ofte være en god ide at købe plads på bådture, og købe
overnatning på diverse dykker lokationer fx. et sommerhus i nærheden af en
god dykker lokation (kunne fx. være Bornholm eller Hemmoor søen i nærheden
af Hamborg eller fx. Lysekil i Sverige). Det kan også være en god ide at
købe nogen dykkerrejser fx. til Rødehavet eller Thailand er populære
destinationer.

Hvis du melder dig ind i en klub får du ofte adgang til meget billige ture
og gratis kompressor, men du må også påregne at bruge noget tid på at hjælpe
til med arbejdet i klubben, fx. vedligeholdelse af lokaler og udstyr osv.
Klubarbejdet er ofte hyggeligt, men kan til tider blive en "torn iøjet" for
det desværre alt for ofte, er de samme 5 der stille op hver gang der skal
laves noget arbejde. Men hvis du finder en god klub så kan klub dykning
bestemt anbefales.

Hvis du har et budget til rådighed vil jeg faktisk anbefale at du også
prøver at tage ud på en tur med et kommercielt dykkercenter. Her gør man
tingene på en pay-and-play måde som ofte kan være et friskt pust i forhold
til "traditionel klub dykning". Så slipper du for at slæbe rundt på "fælles
udstyr" og du slipper for at deltage arbejdsdage osv. Til gengæld må du
betale ved kasse 1 for denne service, og du må ofte dykke med makkere du
ikke kender (medmindre din faste makker er med på turen).

Så for at svare på dit spørgsmål så koster udstyret vel ca. 5.000-10.000 kr
afhængig af om du køber brugt eller nyt, og afhængigt af kvaliteten.

Når udstyret er betalt kan du bruge vel fra ca. 1500 kr og opad pr. år. Der
er ingen øvre grænse for beløbet. Der er mange som køber dykkerrejser til
fx. 30000 kr eller måske endnu dyrere.

Det hele er op til dig.

Mvh.
Anja

Fra : Johnny Christensen

Dato : 24-09-07 22:20

"SM" <info@knarreborg.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor meget bruger du på dykning årligt??
> Har hørt nogle siger det er dyrt, syntes bare at når man først har sit
> udstyr, er det en rimelig billig sport. >

Det kommer helt an på hvad der skal til for at tænde dig. Hvis du syntes at
det at være under vand og samtidig kigge på tang, sten og fisk er lige noget
for dig, ja så kan det gøres for yderst beskedne penge.
Men hvis du er som de fleste andre, at når man har gjort det i et stykke
tid -så skal der større oplevelser på bordet for at fange dig. Ja der
begynder dine penge at udvikle små magiske ben at gå på
Og disse magiske ben kan løbe helt utroligt stærkt...
Du behøver slet ikke tage på 10-20.000 kroners ferier for at det løber op.
De små udgifter som lægges sammen sørger helt automatisk for at dit dankort
bliver holdt i en åndeløs tilstand.

Fra : Jesper Munk

Dato : 24-09-07 23:15

Hej.
I min verden hører udstyret med til sporten og er også talt med i
udgifterne. og jeg synes lige som johnny at det afhænger af, hvad du vil og
hvad der tænder dig. Jeg synes at jeg har brugt mange penge efterhånden.
Div. kurser, Båd, udstyr og vedligehold. og snart forhåbentlig en sonar
eller...
men det har været det hele værd. Jeg tror det er vigtigt at man udvikler sig
for at holde geisten oppe.
Alt er jo en prioritering.
mvh Jesper

Fra : Poul Olesen

Dato : 25-09-07 10:37

Hvis man gerne vil dykke på noget spændende med noget godt udstyr har
prisen det med at løbe op. Jeg vil tro jeg de første mange år brugte
omkring 10.000 kr om året til dykning (jeg har altid dykket 70-125 dyk
om året). Sidste år brugte jeg over 100.000 kr på dykning og det kommer
derop omkring igen i år, men jeg er heller ikke studerende mere og tager
på de ture jeg har tid og lyst til (det kniber med ferie, da jeg gerne
ville på flere ferier end de 6 uger jeg har om året). Sidste år blev det
også til rebreather og UV foto udstyr er anskaffet i år. At jeg så
f.eks. har fulgt udstyr til 3-4 dykkere hvis jeg finder det hele frem
gør nok også at prisen løber lidt op. Der skulle jo f.eks. gerne være en
tørdragt, en reserve tørdragt, den gamle tørdragt som til nød stadig kan
bruges, en 7 mm våddragt og en 3 mm våddragt til dykning i de varme lande.
Man skal ikke sætte pris på en hoppy.

God dykning
Poul

Fra : Clevin

Dato : 25-09-07 12:58

SM wrote:
> [...]
> nyt og bedre udstyr hele tiden, men ser vi bort fra det, så er det vel ikke

....Det er dyrt. Men de andre glemmer lige en detalje - udstyret er klart
det billigste, hvis du vil være dykker. Jeg startede og fandt ud af at
jeg nok måtte have eget udstyr fra starten. Det købte jeg så. Så stod
jeg med det næste problem - hvordan skulle jeg komme ud at dykke med
udstyret? Jeg købte en bil. Så kom næste problem - hvor skulle jeg
opbevare udstyret henne? Jeg købte et hus. Så det bliver halv-dyrt i
længden, men det fede er, at nu synes kæresten at det er billigt, hvis
jeg vil at købe noget nyt gear til f.eks. 3000-4000 kroner

Så, hvis du har bil og hus så er det en smal sag...Men hvis ikke, så
skal du have den store tegnedreng frem

/Clevin

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-09-07 21:00

"SM" <info@knarreborg.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> udstyr, er det en rimelig billig sport. Selvfølgelig vil vi jo gerne have
> nyt og bedre udstyr hele tiden, men ser vi bort fra det, så er det vel

Vel omkring 100 kr per dyk og ca. 3-4000 kr til udstyr. Så det det bliver
vel omkring 15000 kr/år

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk