Rødfilter
Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 18-09-07 17:20

I forbindelse med DSLR fotografering er der så nogen der har erfaringer
med rødfilter, evt dem her: http://www.magic-filters.com/

Måske er der noget der har fundet noget der er ligeså godt
(læs:billigere) eller noget i den stil....

Hvad siger i?

/kenneth

Fra : Johnny Christensen

Dato : 18-09-07 17:40

"Kenneth Villadsen" <kenneth@kambiri.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>rødfilter, evt dem her: http://www.magic-filters.com/
>
> Måske er der noget der har fundet noget der er ligeså godt (læs:billigere)

De er meget anvendte efterhånden. Men for at være fair, så tror jeg at
prisen samtidig reflekterer at det er lidt mere end et almindligt rødfilter.
Hvor vidt man kan lide effekten er op til den enkelte. Jeg er ikke udelt
begejstret, syntes at det springer i øjene som fake ved en del billeder jeg
har set. Et forsigtigt puf med blitzlys blender sig ret godt ind.
Det skaber flere nuancer i farverne.

Endnu et muligt værktøj i kassen, bruges på rette tid og rette sted.

Fra : Niels

Dato : 18-09-07 18:21

Kenneth Villadsen wrote:
> [...]
>
> Måske er der noget der har fundet noget der er ligeså godt
> (læs:billigere) eller noget i den stil....

Hvorfor skal det lige være i forbindelse med DSLR? erfaringer med
diverse compact kameraer kunne vel også bruges ;oP

Jeg tager en del billeder med et Canon G7, og har læst lidt om filtrene.

Min grundlæggende ide om et filter, er at et filter er en ting som
filtrerer noget væk (altså man fjerner noget), og uanset hvad du sætter
i mellem linsen og motivet vil det fjerne noget af motivet. Derfor er
jeg ikke særligt interesseret i noget filter.

Jeg er helt sikker på at man med lidt træning i photoshop eller lignende
kan opnå langt bedre resultater. Jeg træner stadig i at forbedre mine
billeder hvad det angår.

Se evt.

http://picasaweb.google.com/nejdyk/090907

De billeder der er meget grønlige er taget på lang lukketid og på
stativ. Jeg har ikke helt fundet ud af at reducere det grønne uden at
det kommer til at se helt forkert ud.

Vraget er "HV 14" Kontiki i Lillebælt.

Mvh. Niels

Fra : Johnny Christensen

Dato : 18-09-07 19:53

"Niels" <niels.supermand.jensen@bpanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har ikke helt fundet ud af at reducere det grønne uden at det kommer

Hej Niels

Hvor dybt ligger HV 14 ?
For det er helt naturligt at dine billeder med lang lukketid bliver
grøntonede hvis den ligger dybere end 2-3m
Det kan muligvis lade sig gøre at begrænse hvis man bruger et Greenwater
Magic filter og skyder i raw format. Efterfølgende justerer hvidbalancen på
dit foretrukne fotosoftware. Men den grønne farve er svær at komme uden om i
DK farvand.
Man kan jo også gøre det til en smuk del af billedet.

Kunstig lys er det gode gamle hjælpemiddel, det gælder stadig ved digital
format.

Fra : Niels

Dato : 18-09-07 20:39

Johnny Christensen wrote:

> [...]
> Man kan jo også gøre det til en smuk del af billedet.
>
> Kunstig lys er det gode gamle hjælpemiddel, det gælder stadig ved digital

Den ligger på 28-29 m. så ja det er klart at de er grønne, faktisk har
jeg rettet en del i photoshop, men er ikke helt klar over hvordan jeg
bedst klarer resten.

Ang. filtrene var det jo det Kenneth's oprindelige spørgsmål gik på.

Og Jeg mener ikke at filtrene gavner da jeg mener et filter fjerner
information fra billedet. Og man kan komme længere med et godt foto
redigeringsprogram, hvis man ellers har mere tjek på det end jeg.

Med hensyn til kunstigt lys har vi jo i Danmark et stort problem med
svæv i vandet, som stjæler en f...s masse lys, hvis du ser på min
billedserie af "HV 14" er der nogle billeder der ikke er så grønne, der
har jeg brugt blitz, en temmelig kraftig en endda. Men jeg synes at
billederne uden blitz kan man se mere af vraget, at de så har det grønne
skær betyder mindre.

Mvh. Niels

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 19-09-07 14:40

Jeg er nybegynder i uv-foto.

Hvis du kigger på fabrikantens hjemmeside er der et link til filtre for
compact og et andet link til DSLR
Min filosofi er at jo tættere jeg kan komme på det færdige resultat i
det øjeblik jeg tager billedet jo nemmer er det at rette det endeligt
til bagefter (hvis det overhovedet er nødvendigt)

Lad os bare ordkneppe lidt på at man fjerner lidt grønt ved at tilføje
lidt rødt

Kenneth

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-09-07 15:24

> [...]
> bagefter (hvis det overhovedet er nødvendigt)
>
> Lad os bare ordkneppe lidt på at man fjerner lidt grønt ved at tilføje

Et filter fjerner det lys som der er for meget af så hvor meget man vinder
ved at bruge når man tager billedet i forhold til efterbehandling ved jeg
ikke. Måske man kan vinde noget konstrast på bekostning af støj/lang
lukkertid. Jeg vil også tro man skal have lidt af en filter samling med ned
i vores til tider meget levede vand.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Niels

Dato : 19-09-07 23:03

Kenneth Villadsen wrote:
> [...]
> til bagefter (hvis det overhovedet er nødvendigt)
>
> Lad os bare ordkneppe lidt på at man fjerner lidt grønt ved at tilføje

Som andre også skriver, det eneste der rigtigt dur er at medbringe noget
lys, det giver mindst efterbehandling af billeder. Og så vil jeg tillade
mig at mene at de fleste billeder både under og over vandet har gavn af
en efterbehandling. Opretning af horisont, beskæring, kontrast og farve,
forbedring af skarphed.

Nej du tilføjer ikke noget med et filter.

Og nu startede du jo selv med at spørge om der fandtes noget billigere,
og de fleste fotoprogrammer har forskellige auto indstillinger, som
retter op på det meste, så det er nemt nok at prøve. I photoshop, kan
jeg bruge autoniveauer, det klarer det meste.

Men men hvis du sætter et filter på, så fjerner du lys, og med mindre du
bruger kunstigt lys, så få du længere lukketid, = større risiko for
rystede billeder og eller større blændeåbning = med mindre
dybdeskarphed. Og skulle du bruge kunstigt lys, ja så har du vel ikke
brug for filtrene.

Mvh. Niels

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 20-09-07 12:59

Godt argument, tak for input!

Ha en herlig dag!

Fra : Johnny Christensen

Dato : 18-09-07 20:06

> [...]
>rødfilter, evt dem her: http://www.magic-filters.com/
>
> Måske er der noget der har fundet noget der er ligeså godt (læs:billigere)

http://www.uwpmag.com/38c.html

I slutningen af bladet skriver Alex Mustard lidt om at skyde med hans magic
filtre

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-09-07 20:51

> Hvad siger i?

Man kan rette lidt op på farverne ned til moderat dybde 5-10 meter
herhjemme, ellers glem det. Farverne er simpelt hen forsvundet og det
hjælper ikke med et filter. Det bedste råd jeg kan give er at tage
billederne i s/h og eventuelt bruge et gul eller orange filter til at øge
kontrasten. Jeg synes nu at man lige så godt kan øge kontrasten bagefter og
eventuelt give billedet et farvestik bagefter.

Jeg tog lidt billeder i s/h for tre uger siden da min blitz var til rep.
Taget håndholdt på iso 1600 en overskyet dag på 10 meter vand. Kan ses her:

http://www.havbasserne.dk/Blade/2007/070826-tryk/070826-tryk.html

Der er ikke gjort meget ved de billeder.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 18-09-07 21:19

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tog lidt billeder i s/h for tre uger siden da min blitz var til rep.
> Taget håndholdt på iso 1600 en overskyet dag på 10 meter vand. Kan ses
> her:

Hov!
Har du fået dit D200 i et hus ??

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-09-07 21:25

"> Hov!
> Har du fået dit D200 i et hus ??

Næ det er en Nikon P5000 i et Ikelitehus med vidvikel forsats. Det forventer
jeg mig meget af når jeg får min blitz retur.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-09-07 21:58

> Man kan rette lidt op på farverne ned til moderat dybde 5-10 meter
> herhjemme, ellers glem det. Farverne er simpelt hen forsvundet og det

Her lige et billede der rettet lidt op, taget på 7 meters dybde.

http://bends.dk/temp/DSCN0571.JPG
http://bends.dk/temp/DSCN0571_rettet.jpg

Som man kan se kan man hive lidt frem men det bliver aldrig som taget med
blitz:

http://bends.dk/temp/DSCN4108.JPG

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 19-09-07 14:43

Fint billede, til fisk og anden macro har jeg flash (DS200) filtrene
ville jeg bruge til biotop billeder

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-09-07 15:32

> Fint billede, til fisk og anden macro har jeg flash (DS200) filtrene ville
> jeg bruge til biotop billeder

Jeg bruger også normalt blitz, men den gad ikke 45 meter selvom den ofte har
været på 30 og ellers er beregnet til 80 meter.

Biotoper ligger heldigvis sjælnet så dybt ret det op bagefter og bruge
eventuelt et orange filter til at tage det værste. Et motiv på 10 meters
dybde taget på 3-4 meters afstand er nok ved at være max i klart vand.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik

Dato : 19-09-07 15:41

Hvorfor alle de filtre ?
Tag billedet i RAW og stil hvidbalancen bagefter.

*ikke alle de problemer og farverne er 100% som du vil*

Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 19-09-07 15:46

Det kunne der jo selvfølgelig være noget om

/kenneth

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-09-07 15:54

> Hvorfor alle de filtre ?
> Tag billedet i RAW og stil hvidbalancen bagefter.

Der kommer ikke flere farver igennem vandet af den grund. Problemet er ikke
at hvidbalancen bliver forskudt men at nogle farver mangler eller er meget
svage. Man bruger filter så det lys der kommer ind på sensoren er jævnt
fordelt i farverne. RAW vil gøre det lettere at rette op på billedet da du
har mere data at rode med.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 20-09-07 13:01

Vil det sige at jeg kan undvære filter hvis jeg skyder i RAW ?

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-09-07 13:22

> Vil det sige at jeg kan undvære filter hvis jeg skyder i RAW ?

Nej men du vil have mere data til at rette billedet op. I jpg har du en
farve dybde på 24 per pixel og farven er som sådan låst og du kan kun lægge
til eller trække fra den.

I RAW har du data direkte fra chippen og data ligger normalt som12 bit for
hver af de 3 farver (36 bit). Det betyder meget mere data, 12 bit i stedet
for 8 bit at rette i før du konvertere billedet til jpg. Det betyder du kan
forstærke de farver der er lidt af mere ved RAW uden at løbe tør for data
typisk 2-3 blænder.

Et filter vil hjælpe (dog med de ulemper der før er beskrevet) men du vil
aldrig have det helt rigtige filter da dybde og vandkvalitet altid ændre
sig.

Mit gæt er:

Uden filter:
jpg ned til 5 meter
raw ned til 7 meter

Orangefilter jpg til 7 raw 8-10 meter
orange plus filter jpg 8-9 meter raw 10-15

Afstanden målt for lyset igennem vandet dvs. "overflad til motiv" plus
"motiv til kamera"

På dybere vand vil jeg bruge lys eller tage s/h billeder

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 19-09-07 20:54

hvorfor ikke bare stille hvidbalancen på dybne under dykket??

mvh

René A.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 19-09-07 22:15

<reneandersen74@gmail.com> skrev i en meddelelse
hvorfor ikke bare stille hvidbalancen på dybne under dykket??

Fordi du kan ikke trylle noget frem, som ikke er der.

Fra : Henrik

Dato : 20-09-07 19:31

Raw giver dig mulighed for bla. at vælge hvordan farverne skal være
efterfølgende.
Det kan fjerne det grønne stik og "trylle" farverne frem.
Der er absolut ingen tvivl om hvad der er den ultimative måde at
fotografere på ... RAW og med Blitz - IKKE i jpg hvor kamera
komprimerer fotoet og du har efterfølgende slet ikke samme muligheder
for at bestemme over fotoet.
Hvis du seriøst vil tage UV-foto er der kun een vej - RAW ! ( hvis
dit kamera har en god AD konverter )
Check alle professionelle hvad de siger - de koncentrerer sig om
motivet - lyset o.lign slet ikke farver - det kan man i ro og mag gøre
efterfølgende hjemme i varmen. ( blitz femhæver selvfølgelig
farverne )
Det er svært at få gode foto med en lygte - de giver simpelthen ikke
lys nok og spreder det heller ikke ordentligt. ( Jo til Makro foto
ellers ikke )
8 bit JPG giver 16.7 millioner farver
12 bit RAW giver 68.7 MILLIARDER farver

Henrik