Hvad nu med vores vrag?
Fra : Seerup

Dato : 18-09-07 15:23

I radioen i dag har de snakket en del omkring miljø truslen fra de vrag, der
ligger rundt ommkring i de danske farvande. Måske er jeg bare paranoid, men jeg
tror vi skal være fremme i skoene nu, ellers risikerer vi - Worst case -
dykkerforbud på hele dynen. Man taler om den potentielle foureningsrisiko der
pga. olie i vragene. Og man kunne nemt forestille sig, at en eller anden fik den
lysende idé, at de dykkere, der besøger vragene kan forårsage et udslip.

Her tror jeg at vi alle skal gøre en indsats, vi skal "hjælpe" forsvaret, der
har ansvaret, men ingenting ved (siger de selv) og via medier, lokale som
landsdækkende, fortælle hvilken tilstand vragene er i: Om de er stabile eller
ej. Vi ser de vrag, og vi bør være med, om ikke andet på sidelinien. Måske
skulle forbundet ligefrem tage kontakt til de respektive myndigheder, og søge at
komme med i de grupper/nævn, der evt. måtte blive opstillet.

Ovenstående er ikke fintænkt, men kastet ud som umiddelbart tænkt. der er mange
flere aspekter vi skal tænke på her. Men argumentet at vi er mange, og at vi ser
vragege tit _bør_ have en vis vægt, også selv om vi er amatører.

Seerup

Fra : Seerup

Dato : 18-09-07 15:51
Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 18-09-07 15:58

Hejsa

> [...]
> lysende idé, at de dykkere, der besøger vragene kan forårsage et udslip.

Der var også lidt i TV Avisen i går aftes:

http://www.dr.dk/odp/player.aspx?http://www.dr.dk/odp/ActivateLink.html?uniqueid=272657&mt=newstab&st=news_TVAvisen&furl=http%3A//www.dr.dk/odp/default.aspx%3Ftemplate%3Dnyhed%26guid%3DDR1200709172100%26back%3D%252fodp%252fdefault.aspx%253ftemplate%253dnyheder%2526day%253d0%23c20&surl=http%3A//geo.dr.dk/findLocation/%3Fid%3D272657%26ListType%3Dnyheder%26location%3DNone%26uri%3Dhttp%3A//www.dr.dk/extention/playWindowsMediaODP.aframe

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Allan Hansen

Dato : 18-09-07 16:19

"Seerup" <jp_seerup@this_out_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fik den
> lysende idé, at de dykkere, der besøger vragene kan forårsage et udslip.

Det må åbenbart være agurketid eller også skal focus fjernes fra Dansk
Folkepartis årsmøde og at Danmark er i krig. Raporten har i mere end 1 år
været tilgængeligt på bl.a http://www.forumskagerrak.com/ og Skytteren
har tilsvarende i årevis lækket olie.

>Måske skulle forbundet ligefrem tage kontakt til de respektive myndigheder,
>og søge at komme med i de grupper/nævn, der evt. måtte blive opstillet.

ROFL

Allan Hansen

Fra : Seerup

Dato : 18-09-07 16:59

........ Raporten har i mere end 1 år
| været tilgængeligt på bl.a http://www.forumskagerrak.com/ og Skytteren
| har tilsvarende i årevis lækket olie.........

Var jeg ikke klar over. Har først hørt det nu.

| ROFL

Altid rart at kunne bibringe lidt latter og glæde.

S.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-09-07 16:27

On Sep 18, 4:23 pm, "Seerup" <jp_seerup@this_out_hotmail.com> wrote:
> Her tror jeg at vi alle skal gøre en indsats,

Ja nogen må gøre noget!!...

Nu må du meget undskylde min måske lidt bebrejdende tone, men hvad gør
DU i forbindelse med dette? Det er jo meget let at skrive en e-mail om
at nu skal der gøres noget og så ellers sidde og cyber dykke videre og
i den forbindelse vil jeg da foreslå at DU gør nogle af følgende ting:

1) Undersøger i sverige og norge om der er nogle erfaringer med miljø
forurening eller hos forbundet
2) Kontakter medier og forsøger at fremsætte din version af sagen
3) Melder dig ind i DSF og et udvalg og gør noget aktivt lobbyarbejde
4) Start en hjemmeside hvor du samler information fra pålidelige
kilder og viser dem frem fra dykkerens synspunkt

Jeg synes Jan Birks arbjede med FSH viser at man som enkeltperson
sagtens kan påvirke lovgivning og myndigheder ved ihærdigt arbejde.
Men det kræver at nogen tager initiativ i stedet for at sende aben
videre.

På forhånd undskyld.

mvh
Jonas

Fra : Seerup

Dato : 18-09-07 17:16

[...]

Egentlig havde jeg .... håbet.... at de som har rigtig mange dyk over året, på
de forskellige vrag ville komme ind og give deres version. Som jeg ser det, så
sidder der _mange_ rundt om, der har både billeder og video fra de forskellige
positioner, og det var ting som det, jeg forestillede mig kunne stilles til
rådighed.

Anyway, at sagen åbenbart er så gammel, at den går under betegnelsen "agurketid"
er så min fejl at jeg ikke vidste.

Nu husker jeg ikke ordret hvad der blev sagt i radioavisen, men der var noget
med at såvel de svenske som de norske myndigheder havde nogle undersøgelser. Men
det må jo kunne findes, blandt de gamle indslag

Min version er ret spinkel, idet min erfaring er spinkel. Jeg reagerede på hvad
jeg hørte - that's it.

Jeg _er_ medlem af DSF, og her så jeg et problem hvor forbundet måske kunne
synliggøre sig (og gøre gavn) - men den opfattelse er korrigeret.

Samer information ....... tjaaa ...... var vel egentlig hvad jeg forsøgte at
gøre her.

Jonas, du skylder ikke nogen nogen undskyldning - hvertfald ikke mig. Jeg
reagerer på hvad jeg ser/hører/læser, og jeg mener andre har samme ret og
privilegie.

Don't feed the troll.
Hvis sagen er så gammel som andetsteds nævnes, så er mere tid på den spildt. Vi
lar' den ruste her

Seerup

Fra : Johnny Christensen

Dato : 18-09-07 17:49

> [...]
> forskellige
> positioner, og det var ting som det, jeg forestillede mig kunne stilles

En praktisk ting. Det er vanskeligt / måske umuligt at fotografere lækage af
en tynd olie under vandet. Der er ikke nogen kontrast og muligvis bare noget
flimmer i vandet som du først opdager er olie når du er i overfladen fordi
du stinker.
Og hvis lækagen er af en tyk type, så er det ofte klatter som slipper taget
i vraget ved tilfældige tidspunkter og stiger op.
Så uanset hvad, foto eller video optagelser viser ikke rigtigt
offentligheden om det foregår eller ej.

Fra : Seerup

Dato : 20-09-07 14:57

..........der har både billeder og video fra de forskellige
| positioner, og det var ting som det, jeg forestillede mig kunne stilles til
| rådighed.

Og så det, der manglede her: "Som dokumentation for vragenes tilstand, overfor
de relevante instanser/myndigheder."

'nuf said. Skal ikke fornærme flere

Fra : Kirsten

Dato : 22-09-07 14:49

Kære søde, rare Jonas!

Der hvor vi kommer fra - min kære kollega Seerup og jeg - der
er vi skam medlem af DSF. Og jeg må med skam sige - det er
der ikke sket så meget ved. Lige p.t. står vi i "kø" til et kompressor
kursus - og det har vi så gjort i ½ år nu........ Og forresten mangler
jeg også en opdateret version af reglerne for anvendelse af vores
Falck abn. Det har jeg så gjort i godt et år. Og jeg kunne blive
ved.................. Jeg synes faktisk det er noget inderligt rod meget
af det, som foregår i forbundet.

Min erfaring er, at de ikke kan bruges til ret meget - især ikke hvis
man taler om emner hvor man kan blive nødt til at råbe lidt højt.
Det kræver et terri-instinkt at tage en debat som denne op, og det
er nok lidt for meget forlangt ovennævnte taget i betragtning.

Og apropos at råbe højt kære Jonas .......... læs lige dit indlæg igen.
Og fortæl mig så lige om ikke dine ører skiftede farve bare sådan
lidt, ikk'???

/Kirsten

Fra : Seerup

Dato : 03-12-07 00:24

>Ja nogen må gøre noget!!...
>
>Nu må du meget undskylde min måske lidt bebrejdende tone, men
> hvad gør DU i forbindelse med dette?

.........[klippe-klippe i galde].......

http://dykker-forum.dk/viewtopic.php?t=181

Fra : Seerup

Dato : 03-12-07 00:29

Forkert link! Rette link er: http://dykker-forum.dk/viewtopic.php?t=68

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-12-07 13:26

> Forkert link! Rette link er: http://dykker-forum.dk/viewtopic.php?t=68

Jeg tror du sender det det forkerte sted hen. SOK er nok ligeglade, det
bliver først deres problem når olien kommer ud. Dykkerbranchen vil sikket
være glade da det jo er dem i den sidste enden der skal tømme eventuelle
vrag for olie og tjene en masse penge på det.

DSF? hvad skal de blandes ind i det for og hvad forstiller du dig de kan
gøre.

Du skal tænke på hvem det er der skal betale for det hvis det kommer op. Der
skal du nok forbi noget miljø i stedet for SOK.

Men man skal måske også tænke lidt frem på hvad det er der kan ske hvis man
får lobbyede et lille problem til noget stort. Hvis så mange vrag med mulig
olie skal tømmes vil man nok finde en billig måde at gøre det på og så vil
der ikke være meget vrag tilbage at dykke på bagefter og det er jo
dykkermålene vi prøver at beskytte.

Havde jeg 100 vrag af forskellig forfatning ville jeg spænde en stor
presenning over vraget og godt omkring det og så ellers sprænge lortet i
stykker og samle olien der flyder op i presennigen.

Som jeg skrev tidligere er det et meget lille problem, også miljømæssigt som
vil være meget dyrt at klare hvis det skal gøres skånsomt.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 18-09-07 16:36

Hejsa

> Det må åbenbart være agurketid eller også skal focus fjernes fra Dansk
> Folkepartis årsmøde og at Danmark er i krig. Raporten har i mere end 1 år
> [...]

Agurketid - sikkert. Men mon ikke allerede at det er yesterdays news?

> ROFL

Du er velkommen!

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 18-09-07 16:40

Hejsa

> På forhånd undskyld.

Og så er det vist tid til en DYB vejrtrækning Jonas.

Rolig rolig...

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Kirsten

Dato : 18-09-07 16:55

Mon ikke det går over igen, når de finder ud af hvad det
koster at finde ud af hvad det koster........

Tror det er pænt dyrt bare at få et overblik.

Personligt tager jeg gerne chancen. Hellere lidt selvlysende
end sat på land.

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-09-07 06:52

Jeg tror ikke man skal tage det så højtidligt, det er nok bare agurketid.
Problemet er ikke stort og selv om et vrag eller to bøvser deres olie ud vil
det kun koste 1/10 at samle det op i forhold til hvad det koster at fjerne
det fra vraget inden.

Vi skal heller ikke være bange for dykker forbud og den slags selv det da
godt kan være at en dykker kommer til at lukke lidt olie ud. Men det gør jo
ingen forskel da olien under alle omstændigheder kommer ud på et tidspunkt.

Der er flere vrag der drypper lidt olie ud af så det kan ses på overfladen,
Ostmark, M-403, Vapper, Amasis og lidt flere jeg ikke lige kan komme i tanke
om.

Olie er jo ikke særligt forurenene og rimeligt nemt at samle op når det
kommer til stykket, meget værre er de ting man ikke ser, så som tungmetaller
(Det arbejdes der på). Forurening med Olie gør sig bare godt på en TV skærm
hvor man ser mænd smurt ind i olie og fugle der ligge og sprælle. Man ser
ikke mange død fisk og efter en lille uges oprydning er det meste væk. Selv
de store ulykker hvor tankskibe knækker og lækker 100000 tons olie ud i
følsom natur ses ikke på naturen mere.

En fis i en hornlygte......

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik

Dato : 19-09-07 15:47

Om dykkerne piller og roder olien ud i vandet eller om tidens tand gør
det....... er vel een og samme side af sagen - der er kun tiden til
forskel hvornår det sker.
Og hvor meget olie er mon tilbage og hvad omfang skader det kontra en
grim diesel lastbil der står i tomgang hele dagen ? Hvad er lettest at
sætte ind overfor og hvad gavner miljøet mest ?

Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : cobaisen@yahoo.dk

Dato : 04-12-07 02:06

> [...]

> presenning over vraget og godt omkring det og så ellers sprænge lortet i
> stykker og samle olien der flyder op i presennigen.

Og den Presenning skulle syes af supermandskappestof!?

Med Undren
Jacob

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-12-07 10:57

>Og den Presenning skulle syes af supermandskappestof!?

Næ ganske almindeligt kraftigt pressing vil holde fint da vandet dæmper
sprægningen. Kunne også laves med flyde spærringer i overfladen i stedet
for. Det korte og det lange er at det er billigst at jævne vraget med bunden
for at få olien ud og det er vi som sportsdykkere ikke interessert i.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk