Mangler en kasseret flaske!
Fra : Seerup

Dato : 15-09-07 12:13

For at kunne trykprøve nogle effekter jeg bygger på (lygtehuse bla) har jeg
tænkt mig at lave en lille tryktank.

En passende størrelse vil være en kasseret 12 elle15L flaske. Denne skal saves
over, og forsynes med en flangesamling, så stumpen kan smides ind. Herefter skal
flasken fyldes med vand, og sættes under f.eks. 8-10bar tryk.

Hvor kommer man billigt til sådan en kasseret en?

Seerup

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 15-09-07 12:27

Du kunne også gøre det på en anden måde, jeg tog mine med ned uden batteri
og lig., og hvis du ikke dykker så dybt kunne du tage det med ud hvor der er
dybt og sætte det fast på dit linehjul og lade det dumpe ned, så spare du
også noget arbejds tid hvor du kan dykke i stedet for (hehe).

Sten

Fra : Seerup

Dato : 15-09-07 12:42

> [...]
| dybt og sætte det fast på dit linehjul og lade det dumpe ned, så spare du
| også noget arbejds tid hvor du kan dykke i stedet for (hehe).

Du har ret Sten. Men jeg skal også bruge den til andre ting.

S.

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 16-09-07 20:43

> Du har ret Sten. Men jeg skal også bruge den til andre ting.

Jeg vil da også sige at det er smarter med flasken, hvis man efter den er
sænket ned, finder ud af at den ikke var tæt, så skal man hjem bygge om og
så på tur igen, Nej det dur da ikke, hvis man skal bygge selv er nr 1 da at
lave en tryk tank, men måske det var letter at finde et står rør hos en
hugger, som kunne bruges.

måske var man enda heldig at finde et stykke rør med flanger på, så du kan
spænde låg direkte på

--
Med Venlig Hilsen Morten Dall Darmer

www.divedata.dk

>>> Diving . Software development . Courses . Dive Gear <<<

Fra : kb

Dato : 15-09-07 12:38

On 15 Sep., 13:13, "Seerup" <jp_seerup@this_out_hotmail.com> wrote:
> [...]
> flasken fyldes med vand, og sættes under f.eks. 8-10bar tryk.
>
> Hvor kommer man billigt til sådan en kasseret en?

Tror du får problemer med af svejse en flange på en flaske da det er
støbt og en meget speciel legering

Kim

Fra : Seerup

Dato : 15-09-07 12:50

Tror du får problemer med af svejse en flange på en flaske da det er
støbt og en meget speciel legering

Stålflaskerne? De er da ikke støbt, men trukket op.
Desuden, så er jeg ikke så bange for forskellige legeringer, hverken i stål
eller alu om det så skulle være. Selvom stål langt foretrækkes.

Fra : kb

Dato : 15-09-07 16:46

On 15 Sep., 13:49, "Seerup" <jp_seerup@this_out_hotmail.com> wrote:
> [...]
> Desuden, så er jeg ikke så bange for forskellige legeringer, hverken i stål
> eller alu om det så skulle være. Selvom stål langt foretrækkes.

fint nok det er bare ikke alle der kender til metals opbygning.

Kim

Fra : kb

Dato : 15-09-07 17:24

forøvrigt er det ligeså nemt at finde et stykke rør hvor flangen
passer til og så svejse en plade i bunden.

kim

Fra : Seerup

Dato : 15-09-07 21:31

forøvrigt er det ligeså nemt at finde et stykke rør hvor flangen
passer til og så svejse en plade i bunden.

kim

Jep, men en plan flade har en tendens til at give efter før tryk. det er også
derfor flaskerne er afrundede, både i top og bund.

Fra : kb

Dato : 16-09-07 06:15

On 15 Sep., 22:31, "Seerup" <jp_seerup@this_out_hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jep, men en plan flade har en tendens til at give efter før tryk. det er også
> derfor flaskerne er afrundede, både i top og bund.

Ja det er rigtig men jeg regner ikke med du skal bruge 200 bar så
enlille fin stål plade på 10 - 15 mm er riglig fin
har selv en tryk beholder der er lavet i 250 mm damp rør med en (så
vidt jeg husker) 15 mm plade i bunden den kører fint til 20 bar

Kim

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 15-09-07 21:44

Jeg ville prøve at få fat i sådan en brugt fætter:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=93997

eller en gammel 11 kg. BP Gasflaske.

Claus

Fra : Seerup

Dato : 17-09-07 14:55

| Jeg ville prøve at få fat i sådan en brugt fætter:
| http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=93997
|
| eller en gammel 11 kg. BP Gasflaske.
|
| Claus

Gasflasken er ikke nogen dum ide! Den har en go' størrelse, tror sgu næsten jeg
har en stående (et eller andet sted)

S.

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-07 08:46

Jeg har en kasseret 10l. fra trykprøvning til afhentning, hvis det har
interesse.
Adr. er Rødovre.

Mvh. Ken

Fra : Seerup

Dato : 17-09-07 14:50

| Jeg har en kasseret 10l. fra trykprøvning til afhentning, hvis det har
| interesse.
| Adr. er Rødovre.
|
| Mvh. Ken

Øv-da. Aalborg her.
Ellers tak for tilbuddet.

S.

Fra : Mog.amok@gmail.com

Dato : 17-09-07 09:10

> [...]
> flasken fyldes med vand, og sættes under f.eks. 8-10bar tryk.
>
> Hvor kommer man billigt til sådan en kasseret en?

Et stykke alm. jernrør vil kunne holde til dette tryk. Man kunne evt.
bruge en storz (dem man bruger på en brandhane) kobling i den ene ende
for at gøre det nemmere at åbne og lukke beholderen, i den angen ende
kunne man jo bare skrue en prop på. Et 6" nippelrør vil der være ca 15
cm inden i, det skulle vel vare nok.
Hvis du mangler nogle flanger eller koblinger, kan du bare sende mig
en mail, så kan jeg nok finde noget til dig.

Mvh Martin

Fra : Seerup

Dato : 17-09-07 14:54

[...]

Ja, std. gevindrør er testet til min 10bar, og skulle det komme dertil, så er
det ikke det helt store problem at brænde de par flangesæt. Det bliver
sansynligvis også løsningen, hvis ikke jeg falder over en flaske her i nærheden.

Du skal have tak for dit tilbud, og bliver det nødvendigt hører du fra mig. Men
hvis vi holder os indenfor std. fittings og øvrige dele, så får jeg dem hjem via
mit job (VVS montør, tidligere skibs- og grovsmed).

S.

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-09-07 09:21

> For at kunne trykprøve nogle effekter jeg bygger på (lygtehuse bla) har
> jeg
> tænkt mig at lave en lille tryktank.

Hvis du skal i gang med at lave en sådan en kan du lige så godt gøre det
rigtigt fra starten. Den du tænker på at lave er jo destruktiv, dvs at hvis
prøven ikke er tæt kommer der vand i den og det er ikke sundt.

Den rigtige måde er at trykke op i luft og lade den stå i god tid, derefter
sænker prøven ned i vandet og tager trykket. Hvis den er utæt vil der så
boble luft ud i stedet for vand ind.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Seerup

Dato : 17-09-07 14:50

> [...]
| sænker prøven ned i vandet og tager trykket. Hvis den er utæt vil der så

Det har du helt ret i, tanken har også strejfet mig. Det vil også kunne bruges
på de fleste af de ting, jeg har på tegnebrædtet, men desværre ikke dem alle.
Derfor går jeg den anden vej rundt, og tester div. kapslinger.

S.

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 17-09-07 15:16

Løsningen vil også kun virke hvis utætheden er "indad virkende" hvis du
forstår...

Fra : Seerup

Dato : 17-09-07 15:31

| Løsningen vil også kun virke hvis utætheden er "indad virkende" hvis du
| forstår...

Jeg ved ikke umiddelbart hvad du mener. Måske mener du det samme som jeg, men
jeg mener jo, at trykket udvendigt på konstruktionen stiger med dybden, så en
tryktank giver den beste simulering.

Men ideen med at tryksætte indvendigt med luft er ikke dum i visse henseende.

S.

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 18-09-07 08:16

Ja, det var nok ikke så beskrivende

Jeg mente at man godt kan have konstruktioner som er utætte vi tryk udefra,
men tætte ved tryk indefra.
Derfor kan metoden ved tryksætning i luft, og efterfølgende kontrol ved
nedsænkning i vand være usikker.

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-09-07 08:31

> Jeg mente at man godt kan have konstruktioner som er utætte vi tryk
> udefra, men tætte ved tryk indefra.
> Derfor kan metoden ved tryksætning i luft, og efterfølgende kontrol ved
> nedsænkning i vand være usikker.

Den er ikke 100% men man opdager det når man skiller det ad Den har den
store fordel at man finder ca. 95% af fejlene uden at risikere at man får
vand indenbords.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 17-09-07 21:50

Hej Serup
Du kan hente en kasseret 12 l lang stålflaske ganske gratis i
Løgstør.

Vi har også en 11 kg gasflaske lavet om til tryktank med
vinduer i, den bruges til at undervise elever i
dykkercomputere, samt når der er nogle medlemmer der vil se
hvordan deres nye dykkercomputer reagerer ved overskridelse af
deko, for hurtig opstigning eller lignende. Den er også blevet
brugt til at tjekke lygter i.

Den kan du evt se eller prøve hvis du kommer efter flasken.

Mvh
Svend Erik

Fra : Seerup

Dato : 17-09-07 22:08

> [...]
| brugt til at tjekke lygter i.
|
| Den kan du evt se eller prøve hvis du kommer efter flasken.

Kan ske man skulle en tur omkring Løgstør
Hvornår er det nu I har klubaften?

S.

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 17-09-07 22:26

Onsdag

Du kan bare maile eller ringe jeg bor tæt ved klubben

MVH Svend Erik