Steen Jakobsen wrote:
> Jeg kan ikke svare direkte men fortælle at jeg kører i en høj Citroen
> Jumper 2,8 Hdi med 127 hk. Den kører da okay men skal presses for at
> holde de 110 på bakkerne på motorvejen. Den går 9 km pr liter
> i gennemsnit.
Vi har haft en tilsvarende Jumper - bare en ombygget kassevogn, og den holdt
fint de 10km/l
så det kommer vel an på hvor meget opbygning vognen skal "slæbe"på
> Jeg ville ikke betænke mig ved at vælge benzin da kørselsbehovet jo
> netop ikke er ret stort ved en autocamper, og slet ikke hvis man kan
> spare en 20-30000 som jeg tror man kan.
Vi skiftede fra benzin til diesel, netop fordi vi kører mere, end vi ville
køre f.eks med CV.
Vi ferierer mest i Spanien, men er på mange weekendture herhjemme og i
Tyskland- kører ca 30-40.000 pr år
og der er besparelsen i indkøb hurtigt tjent ind på den meget lavere
dieselpris.
Vi har nu en Hymer 544 bygget på Fiat Ducato 2,8 . Den holder de 10 på
literen og klarer sagtens Kassel bakkerne med 80km/h og 130km på flad vej.
Den kan kører hurtigere, men "lyder anstrengt"..hvis du forstår
> Benzinmotorer er nok også stadig en del billigere at skifte hvis det
> går galt.
Det tror jeg så ikke på. Der er myriader af håndværkere og andre der kører
med samme slags motorer - og de kører diesel...ergo må der være et stort
udvalg af udskiftninger/genbrug o.s.v i dieselverdenen også.?
Vores oplevelse er at dieselmotorerne trækker bedre op ad bjergveje/bakker
og har et bedre overskud til f.eks overhaling end benzinmotorerne har i
autocampere.
Og det er lidt sjovere - synes vi at købe diesel til under 1 euro, end
benzin der rundt i Europa koster noget nær det samme som her hjemme.
/ Anette