MS Windows
briani 27239
Skifte fra PIO mode til DMA - problem.
Fra : Andersen [3650]

Dato : 30-09-07 21:10

Jeg har en (helt ny) HDD som i egenskaber står
til at køre i PIO mode. Uanset hvad jeg har gjort
så kan jeg ikke få den i DMA mode. Dette bevirker
jo at overførselshastigheden på denne disk er ikke
bare langsom, men meget langsom.
Er der en der har en ide til at løse dette problem?

Deaktivering og aktivering har ikke ændret noget.
Oprindelig troede jeg det var disken der var syg, og
det er derfor der nu sidder ny disk på. Jeg vil virkelig
være ked af at skulle lave en ny install af OS.

Andersen [ 3650 ]
Smid brugere af SPAMFIGHTER i søen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-09-07 21:32

On Sun, 30 Sep 2007 22:09:42 +0200, "Andersen [3650]" <siger@det.ikke>
wrote:

> [...]
>så kan jeg ikke få den i DMA mode. Dette bevirker
>jo at overførselshastigheden på denne disk er ikke

Korrekt: PIO mode er så forbandet langsom at selv den hurtigste
computeren bliver nærmest umulig at arbejde med

>Er der en der har en ide til at løse dette problem?

Der er formentlig problemer med forbindelsen mellem IDE-controller og
harddisk. Og så hopper windows ide-driveren direkte ned i PIO-mode.

Moderne harddiske skal bruge et 80-leder IDE-kabel, hvorimod optiske
drev klarer sig fint på et billigere 40-leder kabel. Jeg gætter på at
du har sat den nye harddisk på den sekundære controller sammen med
DVD-drevet på et 40-leder kabel. I givet fald, skal du skifte kablet
til et 80-leder IDE kabel.

Alternativt er den nye disk en ATA-133 og controlleren kun en ATA-100.
Det burde ikke giver problemer, men ind-imellem gør det alligevel
data-trafikken ustabil. Og så hopper windows i PIO-modus. Her kan du
løse problemet ved at 'tvinge' harddisken i ATA-100 mode med et
værktøj som IBM/Hitachi's Feature Tool.

Feature Tool henter du f.eks her: http://www.ultimatebootcd.com/

<mlr>

Fra : Snuden

Dato : 01-10-07 14:57

On Sun, 30 Sep 2007 22:32:29 +0200, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> [...]
>du har sat den nye harddisk på den sekundære controller sammen med
>DVD-drevet på et 40-leder kabel. I givet fald, skal du skifte kablet

Hvis ovenstående ikke hjælper, så slet selve controlleren i
enhedshåndteringen og genstart PC*en - så burde den være der.
--
Snuden

Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-10-07 15:01

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis ovenstående ikke hjælper, så slet selve controlleren i
> enhedshåndteringen og genstart PC*en - så burde den være der.

Det er også forsøgt. Iøvrigt er det en S-ATA disk.

Fra : Rado

Dato : 01-10-07 19:36

On Mon, 1 Oct 2007 16:00:55 +0200, "Andersen [3650]" <siger@det.ikke>
wrote:

>"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>
>Det er også forsøgt. Iøvrigt er det en S-ATA disk.

Og du har valgt "afinstaller" og ikke bare "deaktiver" (eller hvad det
hedder i DK versionen)? Deaktivering hjælper nemlig ikke, den skal
afinstalleres helt.

Jeg ved ikke om det er sådan på alle SATA maskiner, men på mine kan
afinstallere både controllerne og IDE kanalerne uafhængigt af
hinanden. Hvis det også er sådan på din så prøv evt. begge dele, hvis
ikke du allerede har. Jeg har endnu ikke prøvet det på SATA maskiner,
kun PATA. så jeg ved ikke helt præcis hvad man gør her.

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : Snuden

Dato : 02-10-07 16:45

On Mon, 01 Oct 2007 20:35:52 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Og du har valgt "afinstaller" og ikke bare "deaktiver" (eller hvad det
>hedder i DK versionen)? Deaktivering hjælper nemlig ikke, den skal
>afinstalleres helt.

Nemlig

> [...]
>ikke du allerede har. Jeg har endnu ikke prøvet det på SATA maskiner,
>kun PATA. så jeg ved ikke helt præcis hvad man gør her.

Fremgangsmåden er nøjagtig den samme
--
Snuden