MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Vista Secure Desktop "screen grab"
Fra : nivS1978@gmail.com

Dato : 26-09-07 08:19

Er der nogen som ved hvordan man laver et screen shot af en besked
inde i Vistas "Secure desktop". Når man bruger print screen så er
clipboard uændret når man går tilbage til sin egen desktop.
Måske er det muligt at starte Paint som en service så den kommer til
at kører i sessionen 0 (sammen med services) og så den vej igennem
copy/paste dialog boksen til paint og gemme den? Men hvis nogen kender
et lille tool eller hvordan man ellers kan gøre for at "gemme en
printscreen" fra secure desktop. Så vil jeg meget gerne høre fra jer.

Mvh Hans Milling... nivs1978GmailCom

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-09-07 22:37

<nivS1978@gmail.com> wrote in message

> Er der nogen som ved hvordan man laver et screen shot af en besked
> inde i Vistas "Secure desktop".

Hvad er "Secure desktop"?

Hvis du mener at du vil lave et screenshot når UAC træder i kraft og
dialogboksen beder dig tage stilling til om du vil udføre handlingen
eller ej, så er den nemmeste måde at gøre det via en virtuel maskine
(enten VMware Workstation eller Server eller med Microsoft Virtual Server
og VRMCPlus.

Fra : Chano Andersen

Dato : 27-09-07 23:48

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:
> Hvad er "Secure desktop"?

Det er mig bekendt MS betegnelse for login skærmen.

- Chano Andersen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 29-09-07 00:22

"Chano Andersen" wrote

> Det er mig bekendt MS betegnelse for login skærmen.

Såvidt jeg kan søge mig frem til er det ikke en udbredt MS-betegnelse,
der bliver skrevet meget omkring "secure desktop" i anden forbindelse, som
tilsyneladende ikke er relateret til spørgsmålet. Derfor mit mod-spørgs-
mål.

Login-skærmen kan være flere ting, afhængig af hvad du gør og hvilket
netværk (private eller public) du kommer fra, der er jo en stor forskel på
at lave en mstsc-forbindelse fra en anden maskine og dermed fremprovokere
en logon-skærm hvis man ikke tidligere har gemt brugernanv/ adgangskoden
i listen og så på at fjernadministrere en maskine.

Fra : Chano Andersen

Dato : 30-09-07 23:35

> [...]

> tilsyneladende ikke er relateret til spørgsmålet. Derfor mit mod-spørgs-

Jeg er så temmeligt sikker på, at jeg har set den betegnet som "Secure
login desktop" i et eller flere dokumenter hos MS.

Men i hvilken sammenhæng er det du finder det nævnt?

- Chano Andersen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 30-09-07 23:54

"Chano Andersen" wrote

> Jeg er så temmeligt sikker på, at jeg har set den betegnet som "Secure
> login desktop" i et eller flere dokumenter hos MS.

> Men i hvilken sammenhæng er det du finder det nævnt?

Hvis jeg søger med Live Search eller Google efter "secure desktop", så
kommer der ikke noget brugbart frem på de første par sider med søgeresul-
tater.

Wikipedei mener endda at det er en alternativ desktop shell til MS Windows:

http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Desktop

Men ok, hvis Visual Automation har købt søgeordene og har lavet noget
søgemaskineoptimering er der jo ikke meget at gøre ved det.

Fra : Akadut

Dato : 28-09-07 10:27

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <example@example.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller ej, så er den nemmeste måde at gøre det via en virtuel maskine
> (enten VMware Workstation eller Server eller med Microsoft Virtual Server
Eller tilgå Vista, hvis versionen understøtter det, via Fjernskrivebord...

Fra : nivS1978@gmail.com

Dato : 05-10-07 12:32

On 27 Sep., 23:36, "Peder Vendelbo Mikkelsen" <exam...@example.com>
wrote:

> [...]
> eller ej, så er den nemmeste måde at gøre det via en virtuel maskine
> (enten VMware Workstation eller Server eller med Microsoft Virtual Server

Det er lidt omstændigt at sætte en maskine op i VMWare bare for at
kunne gemme skærmbilledet fra Secure Desktop. Jeg håbede bare på der
var en hurtig shortcut.
Selvom User Account Control er slået fra, så vil services (som kører i
0 sessionen) der prøver at vise et vindue stadigvæk dukke op i Secure
Desktop.
Til dem som ikke ved hvad secure desktop er, så er det måske fordi jeg
kører en engelsk version af Vista og ikke en dansk, så den er nok
oversat til "Sikkert Skrivebord" eller noget andet tåbeligt.
I Windows Xp og andre ældre operativ systemer, der logger den første
bruger altid på session 0 som er den samme som alle services kører i
(og login skærmen). Men i windows Vista logger den første bruger altid
på i session 1, for at sikre en mod diverse vira, spyware og andet som
kunne køre som en service eller under system brugeren og snyde folk.
Vista åbner defor beskeder fra services i en Secure Desktop som bare
er et gråt skærmbillede med kun det besked vindue, og så en knap til
at lukke secure desktop.

Men er der nogen der ved hvordan man slår det helt fra? Hvis man nu
mener at man selv har styr på den slags?
I gpedit.msc finder jeg kun under, Local Computer Policy -> Computer
Configuration -> Windows Settings -> Security Settings -> Local
Policies -> Security Options en der hedder: "User Account Control:
Switch to secure desktop when prompting for elevation", men det er jo
ikke den jeg har brug for.

Fra : Akadut

Dato : 05-10-07 12:48

wrote:

> [...]
> eller ej, så er den nemmeste måde at gøre det via en virtuel maskine
> (enten VMware Workstation eller Server eller med Microsoft Virtual Server

Jeg gav dig den lette løsning for snart mange dage siden...

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 05-10-07 21:19

<nivS1978@gmail.com>

> Det er lidt omstændigt at sætte en maskine op i VMWare bare for at
> kunne gemme skærmbilledet fra Secure Desktop. Jeg håbede bare på der
> var en hurtig shortcut.

Den indbyggede backup kan lave en virtuel maskine, med mindre du har en
af de basale udgaver af Vista, du kan lave det samme med VMware Converter
og det er gratis at anvende.

> Til dem som ikke ved hvad secure desktop er, så er det måske fordi jeg
> kører en engelsk version af Vista og ikke en dansk, så den er nok
> oversat til "Sikkert Skrivebord" eller noget andet tåbeligt.

Dit gæt rammer plet.

> [...]
> på i session 1, for at sikre en mod diverse vira, spyware og andet som
> kunne køre som en service eller under system brugeren og snyde folk.

Njah, på Vista 64-bit med CPUer som understøtter virtualisering logges
der på session 0, men de rigtige services kører på session -1.

> Men er der nogen der ved hvordan man slår det helt fra?

secpol.msc

http://technet2.microsoft.com/WindowsVista/en/library/0d75f774-8514-4c9e-ac08-4c21f5c6c2d91033.mspx?mfr=true