MS Windows
briani 27239
Hvor er fejlen - kopiering til ekstern dre~
Fra : Erik Jappe

Dato : 24-09-07 17:59

Hej

Jeg har tidligere postet et indlæg om mit problem i dk.hardware.drev og fået
et par tips. Bl.a. at mit problem evt. kan skyldes noget med DRM i Vista. Nu
har jeg gjort nogle flere erfaringer og prøve her i denne gruppe, idet
problemet sikkert har noget med Vista at gøre.

Først mit udstyr:

Statinær comp (A): HP 8141 med 3 gb ram, sata harddisk (A1), Windows Vista,
ekstra harddisk placeret i kabinettet (A2).
Bærbar comp (B): HP Pavillion 9074ea 1 gb ram, Windows XP
Ekstern harddisk (N): Western Digital 500 GB - bruges skiftevis til A og B
via USB 2.
Cardreader til Flashkort (K) - USB 2.

Mit problem:
Når jeg kopiere mpg-film (egne m.v.) eller HD WMV (fra Microsoft showcase)
fra A til N eller K og bagefter afspiller dem via A, kommer der flere steder
pixeleringer. Ikke store og mange, men generende alligevel. Mest grelt ved
HD WMV. Der er ingen problemer, hvis jeg gemmer filmene på harddisk A1
(C-drev), men problemer hvis jeg gemmer på A2 (forbundet via USB i
kabinettet).

Når jeg kopierer samme filmtyper fra B til N eller K, er der ingen problemer
over hovedet. Jeg kan fint afspille alle filmtyper via B.

Når jeg afspiller mpg-film mv på A - film der er optaget og gemt på N eller
K via B - går det også fint, selv om der kan forekomme enkelte pixeleringer.
Disse opstår dog under afspilningen og er ikke på filmen, idet de ikke
opstår samme sted hver gang.

På forhånd tak for svar
Erik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-07 18:50

On Mon, 24 Sep 2007 18:58:45 +0200, "Erik Jappe" <erikjapp@mail.dk>
wrote:

>Jeg har tidligere postet et indlæg om mit problem i dk.hardware.drev

Jep, det så jeg...

> [...]
>Bærbar comp (B): HP Pavillion 9074ea 1 gb ram, Windows XP
>Ekstern harddisk (N): Western Digital 500 GB - bruges skiftevis til A og B

Nydeligt udstyr...

> [...]
>HD WMV. Der er ingen problemer, hvis jeg gemmer filmene på harddisk A1
>(C-drev), men problemer hvis jeg gemmer på A2 (forbundet via USB i

Hvordan er det helt præcis du gemmer filerne på N og/eller K...

Hvis det er med musen via 'Kopier' og 'Sæt ind' eller den gamle
kommando XCOPY ** skal ** de nye filer være eksakte kopier af
originalerne - Så må der ikke komme pixeleringer !!! Kommer der
alligevel pixeleringer må der være noget alvorligt galt med USB
driveren / controlleren på Computer A.

Kan det tænkes at du anvender kommandoen COPY i stedet for XCOPY - I
så fald skal du huske at anvende parameteren /B for at fortælle COPY
at du kopierer binære filer. En COPY uden /B parameteren kan godt
forklare dit problem med pixeleringer...

Endelig er der den mulighed at du ikke kopierer videofilerne til
USB-drevet, men at du i stedet optager, konverterer og gemmer
videofilerne direkte til USB-disken. Der skal du være opmærksom på, at
USB er en relativt langsom grænseflade, der samtidig trækker en hel
del på CPU'en. Det kan medføre at dit video optage/redigeringsprogram
ikke får den nødvendige CPU-tid til at konvertere filen, og du så
oplever pixeleringer...

> [...]
>Disse opstår dog under afspilningen og er ikke på filmen, idet de ikke

USB er langsommere og kræver mere CPU-tid end SATA controlleren....

Men problemet kan sagtens ligge et andet sted i Vista opsætningen: Et
program der ligger i baggrunden og tager CPU-tid, eller en driver der
har problemer med håndteringen af IRQ'er. Og så ser du problemet i
forbindelse med USB-drevene, fordi de er mere følsomme end den hurtige
SATA disk....

<mlr>

Fra : Erik Jappe

Dato : 24-09-07 19:17

Jeg kopierer ved at trække filen/filerne i Windows Stifinder.

Erik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-07 19:43

On Mon, 24 Sep 2007 20:17:25 +0200, "Erik Jappe" <erikjapp@mail.dk>
wrote:

>Jeg kopierer ved at trække filen/filerne i Windows Stifinder.

Så må der være et problem med din USB controller / driver !!!

Filer du trækker over * skal * være eksakte kopier !!

Prøv at lave en sammenligning med windows indbyggede værktøj FC, dvs

FC /B <sti til original> <sti til kopi>

(parameteren /B er vigtig fordi videofiler er binære).

<mlr>

Fra : Erik Jappe

Dato : 24-09-07 19:55

Hvad er FC, og hvor finder jeg dette værktøj?

Erik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-07 20:34

On Mon, 24 Sep 2007 20:54:42 +0200, "Erik Jappe" <erikjapp@mail.dk>
wrote:

>Hvad er FC, og hvor finder jeg dette værktøj?

Et kommandolinie værktøj der følger med windows - i hvert fald så
længe vi taler XP...

Hop ind i 'Kør' og skriv: CMD [ENTER]

Op hopper et vindue med en kommandolinie. Her afvikler du så FC. Du
kan evt starte med

HELP FC

der viser dig hjælpe teksten til FC.

Kopier er par store filer (og ikke nødvendigvis kun videofiler) fra
SATA disken over på USB-disken.

Så kører du FC på original og kopi..

Hvis FC melder uoverensstemmelse mellem de to filer er der definitivt
noget galt med din USB driver / port.

Spørgsmålet er så om det er et hardware problem eller noget i Vista
opsætningen. Her ville jeg personligt nok lave samme test i en Linux
LiveCD som f.eks knoppix. Er der samme problem med at kopiere i Linux
er det helt klart et hardware problem. Men kan Linux kopiere uden
problemer, er der noget galt i Vista opsætningen.

<mlr>

Fra : Rado

Dato : 25-09-07 09:39

wrote:

>Hvad er FC, og hvor finder jeg dette værktøj?

Alternativt kan du bruge CDCheck, der er freeware:

http://kvipu.com/CDCheck/

Vælg "Compare" for at lave binary compare på filer i to forskellige
mapper.

QuickSFV er en anden mulighed (også freeware). Installer programmet,
herefter er der et menupunkt i højrekliksmenuen i Explorer "Create
..SFV file". Marker og højreklik på de filer du vil kopiere og vælg
dette menupunkt, vælg derefter ".md5" i boksen der kommer frem , og
klik OK. Der bliver så genereret en checksum fil. Den kopierer du med
over sammen med de andre filer. Efter kopiering dobbeltklikker du på
..MD5 filen i destinationsmappen, hvorefter den checker om alle filer
er iorden.

http://quicksfv.org

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : Erik Jappe

Dato : 25-09-07 15:07

Hej igen

Jeg har prøvet med en HD WMV fil med CDCheck og fik denne fejl på min USB
tilsluttede Cardreader (USB2):

Error: 1
error;compare;content mismatch (code: 62);
C:\EJ HD WMV\Step into Liquid 1080.wmv <-> H:\Step into Liquid 1080.wmv

Så der er fejl et eller andet sted - hvad kan jeg slutte ud af det helt
konkret?

Jeg har også prøvet med FC /B - der rullede en masse tal ned over skærmen og
ikke andet.

Mvh Erik

Fra : Rado

Dato : 25-09-07 15:51

On Tue, 25 Sep 2007 16:07:18 +0200, "Erik Jappe" <erikjapp@mail.dk>
wrote:

> [...]
>error;compare;content mismatch (code: 62);
>C:\EJ HD WMV\Step into Liquid 1080.wmv <-> H:\Step into Liquid 1080.wmv

Får du også fejl hvis du kopierer fra den ene disk til den anden i den
stationære? Eller fra den anden disk til USB?

Og har du prøvet med andre typer filer af samme størrelse? Hvis det er
Vistas DRM der er årsagen burde det kun berøre visse video og audio
formater.

>Så der er fejl et eller andet sted - hvad kan jeg slutte ud af det helt
>konkret?

Ikke ret meget udover at der sandsynligvis enten er et
hardwareproblem, eller det er vistas DRM halløj der ændrer filerne af
en eller anden grund.

>Jeg har også prøvet med FC /B - der rullede en masse tal ned over skærmen og
>ikke andet.

Det gør der når der er forskel på filerne. Det du ser er de data der
er forskellige i de to filer.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-09-07 16:56

Erik Jappe wrote:

> Så der er fejl et eller andet sted - hvad kan jeg slutte ud af det helt
> konkret?

Intet, sålænge du ikke har en reference. Har du prøvet med samme
hardware og en Linux Live-CD?

Jesper Poulsen

Fra : Erik Jappe

Dato : 25-09-07 17:12

Nej, det har jeg ikke. Hvor kan få få fat i en sådan Linux Live-DC?

Mvh Erik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-09-07 17:47

Erik Jappe wrote:

> Nej, det har jeg ikke. Hvor kan få få fat i en sådan Linux Live-DC?

Har du prøvet Google?

Jesper Poulsen

Fra : Erik Jappe

Dato : 25-09-07 17:51

Nye test:

Når jeg kopierer fra den stationære A til stationær A1 eller til ekstern N,
får jeg samme meddelelse med CDCheck (62). Der er en enkelt pixelering ca.
midtvejs i Step into Liquid 1080.wmv.

Så har jeg prøvet med en pæn stor PDF-fil (5 mb) fra A til A1 og N, og det
giver ingen problemer ifølge CDCheck.

Mvh Erik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-09-07 18:07

On Tue, 25 Sep 2007 18:51:09 +0200, "Erik Jappe" <erikjapp@mail.dk>
wrote:

> [...]
>midtvejs i Step into Liquid 1080.wmv.
>
>Så har jeg prøvet med en pæn stor PDF-fil (5 mb) fra A til A1 og N, og det

Se, det er jo interessant - Der er altså forskel på behandlingen af
videofiler og andre typer filer...

Men inden vi drager for vidtgående konklusioner, vil jeg nok foreslå
at du forsøger med lidt flere filer, og meget gerne filer i samme
størrelse som videofilerne...

<mlr>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-09-07 19:17

Erik Jappe wrote:

> [...]
> midtvejs i Step into Liquid 1080.wmv.
> Så har jeg prøvet med en pæn stor PDF-fil (5 mb) fra A til A1 og N, og det

Hent et ISO-image af en Live-CD og prøv at kopiere den rundt.

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-09-07 18:00

wrote:

> [...]
>konkret?
>
>Jeg har også prøvet med FC /B - der rullede en masse tal ned over skærmen og

FC viser hvor filerne er forskellige...

Der er noget rivende galt med USB systemet på den maskine - problemet
er så bare hvor: Hardwaren eller windows opsætningen.

Prøv at opdatere alle drivere til bundkort og USB portene.

Hvis ikke det hjælper, så ville jeg nok købe et USB-kort til 250 kr og
fremover ignorere onboard usb-portene...

Livet er for kort til at spilde mere tid på det problem !!

<mlr>

Fra : Jørgen E.

Dato : 25-09-07 21:11

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> at du kopierer binære filer. En COPY uden /B parameteren kan godt
> forklare dit problem med pixeleringer...

Jeg tror din snak om COPY og XCOPY er sort snak for de fleste
og højst usandsynlig en mulighed her. Vi skriver jo 2007

Fra : Kurt Brixen

Dato : 25-09-07 21:37

On Tue, 25 Sep 2007 22:10:34 +0200, Jørgen E. <je-2@post.cybersity.dk> wrote:

>Jeg tror din snak om COPY og XCOPY er sort snak for de fleste
>og højst usandsynlig en mulighed her. Vi skriver jo 2007

Ja, XCOPY er erstattet af ROBOCOPY

ROBOCOPY :: Robust File Copy for Windows

Startet : Tue Sep 25 22:35:08 2007

Simpelt format :: ROBOCOPY kilde destination /MIR

kilde :: Kildemappe (drev:\sti eller \\server\share\sti).
destination :: Destinationsmappe (drev:\sti eller \\server\share\sti).
/MIR :: Spejler et komplet mappetræ.

Yderligere oplysninger om formatet får du ved at køre ROBOCOPY /?

**** /MIR kan både SLETTE filer og kopiere dem!

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen