MS Windows
briani 27239
OEM, dagens EB, Vrøvl?
Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-09-07 09:47

hejsa,

faldt over http://ekstrabladet.dk/forbrug/article340196.ece og studser lidt.

Er det virkeligt rigtigt det manden fra MS siger om at har man en win-oem og
hd går i stykker, ja så er licensens tabt?

ras

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-09-07 10:10

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> wrote in

> Er det virkeligt rigtigt det manden fra MS siger om at har man en
> win-oem og hd går i stykker, ja så er licensens tabt?

Ja.

http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx

Fra : Hans

Dato : 23-09-07 10:25

Kent Oldhøj wrote:
> "rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> wrote in

> Ja.
>
> http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx

Det er nu ikke helt rigtigt:

"Hvis jeg opgraderer nogle af komponenterne i min pc, skal jeg så købe et
nyt operativsystem?
Svaret afhænger af de komponenter, som opgraderes eller ændres i pc’en.
Operativsystemlicenserne skal forblive sammen med den enhed, der indeholder
bundkortet, chipsettene og kabinettet, der er udstyret med enhedens
serienummer. Operativsystemet kan installeres på en ny/udskiftet harddisk,
når operativsystemet fjernes fra den gamle harddisk."

Hans

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-09-07 17:53

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in

> Det er nu ikke helt rigtigt:

Jo det er. Din henvisning dækker en Win licens leveret med en komplet PC
(hvilket er det mest almindelige).

Fakta er at hvis man erhverver sin OEM licens i forbindelse med en
harddisk, ja så er Win licensen knyttet til denne harddisk.

Fra : Hans

Dato : 23-09-07 18:17

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
>
> Fakta er at hvis man erhverver sin OEM licens i forbindelse med en
> harddisk, ja så er Win licensen knyttet til denne harddisk.

En OEM version er ikke tilknyttet en specifik hardwareenhed, da mediet er
det samme uanset hvad det er købt sammen med, eller er solgt separat. Der
findes kun 1 OEM udgave, når vi taler om en komplet installations-cd fra
Microsoft.

Hans

Fra : Eliasen

Dato : 23-09-07 18:32

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> [...]
> findes kun 1 OEM udgave, når vi taler om en komplet installations-cd fra

Nej. En OEM-licens kan som udgangspunkt kun erhverves til den lave pris, når
den sælges sammen med en hardwareenhed. I tilfældet med en harddisk,
accepterer man, at man får OEM-licensen billigere end det "fulde" produkt
ville koste, hvis den kun installeres sammen med den hardwareenhed den er
købt sammen med. Ønsker man ikke at binde sig til den aftale, må man betale
den fulde pris for softwaren.

--
Eliasen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-09-07 19:12

Den 23-09-07 19.32 skrev Eliasen følgende:

> Nej. En OEM-licens kan som udgangspunkt kun erhverves til den lave pris, når
> den sælges sammen med en hardwareenhed.

Du kan sagtens købe OEM-versioner af Windows uden medfølgende hardware.
Tjek den nærmest netbutik - eller klik her:
http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=696&ProductCategoryID=300.

> [...]
> købt sammen med. Ønsker man ikke at binde sig til den aftale, må man betale

Der benyttes samme licens, uanset om OEM-versionen købes alene, sammen
med en harddisk eller sammen med en mus. Styresystemet bindes ikke til
harddisken eller musen, men til computeren ud fra de regler, Microsoft
har fastsat. Reglerne fortæller, hvilke dele man må udskifte uden at
skulle købe ny computer. Harddisken er en af de udskiftelige dele,
bundkortet er ikke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spar på tastetrykkene med Flashpaste, der husker tekst for dig.

Fra : Rado

Dato : 24-09-07 08:37

On Sun, 23 Sep 2007 20:12:08 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>har fastsat. Reglerne fortæller, hvilke dele man må udskifte uden at
>skulle købe ny computer. Harddisken er en af de udskiftelige dele,

Jeg har nu godt nok skiftet bundkort på en maskine, og fik den
genaktiveret over telefonen uden problemer. Men det var godt nok også
kun en uge efter den første aktivering, det har nok noget at sige.

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : Lars

Dato : 23-09-07 19:15

On Sun, 23 Sep 2007 19:32:09 +0200, "Eliasen"
<kyskoen@stofanet.dk> wrote:

>Nej. En OEM-licens kan som udgangspunkt kun erhverves til den lave pris, når
>den sælges sammen med en hardwareenhed.

Nej. Et desktop operativsystem fra MS har ikke (længere, og har
ikke haft i lang tid) noget krav om at der i samme ombæring købes
noget ikke-perifært (eller for den sags skyld perifært) hardware.
Licensen binder sig til den samlede maskine hvorpå den første
gang installeres. Hvis harddisken skulle gå i stykker skifter du
bare den, hvis noget andet skulle gå i stykker skiftes det. Så
længe det er den samme maskine er der ikke noget problem.

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-09-07 20:57

>gang installeres. Hvis harddisken skulle gå i stykker skifter du
>bare den, hvis noget andet skulle gå i stykker skiftes det. Så
>længe det er den samme maskine er der ikke noget problem.

Bare du ikke skifter bundkortet

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Mogens

Dato : 23-09-07 21:48

Martin Johansen [6000]:

> Bare du ikke skifter bundkortet

Jeg har skiftet bundkort, uden problemer, ringede bare til Microsoft og
fik min OEM aktiveret uden problemer

Mogens
mohen@SLETc.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-09-07 22:03

On Sun, 23 Sep 2007 22:47:32 +0200, Mogens <mohen@SLETc.dk> wrote:

>Martin Johansen [6000]:

>Jeg har skiftet bundkort, uden problemer, ringede bare til Microsoft og
>fik min OEM aktiveret uden problemer

Jeg har hørt historien før, men med mindre de har ændret deres
betingelser så er det ikke efter bogen ;)

Jeg har det endda liggende på mail fra MS Support. Du må _ikke_ skifte
bundkort for så er licensen ugyldig.

Hvis du har fået den aktiveret så har de som sagt enten skiftet
betingelser eller også har du bare haft snakketøjet iorden

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : KentBM

Dato : 24-09-07 12:57

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
>
> Hvis du har fået den aktiveret så har de som sagt enten skiftet
> betingelser eller også har du bare haft snakketøjet iorden

Jeg har nu gjort det samme et par gange. Og fik begge gange fat i en
engelske talende person. Så det kan da være mit ubehjælpsomme engelsk,
som betød, at der ingen spørgsmål blev stillet. Jeg fik bare udleveret
en ny kode.

--

Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-09-07 21:48

>Jeg har nu gjort det samme et par gange. Og fik begge gange fat i en
>engelske talende person. Så det kan da være mit ubehjælpsomme engelsk,
>som betød, at der ingen spørgsmål blev stillet.

Hehe det kan være :)

> Jeg fik bare udleveret
>en ny kode.

Dejligt :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Lars

Dato : 23-09-07 22:32

On Sun, 23 Sep 2007 21:56:35 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Bare du ikke skifter bundkortet

Også bundkortet kan skiftes, så længe det er den samme maskine er
der ikke noget problem.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 23-09-07 22:42

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> skrev i meddelelsen

> Også bundkortet kan skiftes, så længe det er den samme maskine er
> der ikke noget problem.

Oftest defineres en maskine netop af bundkortet da det jo er den centrale
del af hele systemet.
(og lad nu være med at sige at det er CPU'en, den er kun arbejdsdreng på
arbejdspladsen)
Jeg har været igennem en længere snak med MS netop omkring dette emne.
Jeg havde en maskine hvor bundkortet var stået af og skulle skiftes.
Dette krævede så en ny aktivering af Windows.
Det kunne jeg ikke fordi OEM licensen havde låst sig til det første
bundkort.
En snak med MS support gav ikke noget, så en ny OEM måtte indkøbes.
Lidt nedtur, men sådan er livet jo når man prøver at slippe billigt.

Jeg kan dog så læse andetsteds i tråden at der åbenbart er forskel på hvem
man snakker med i supporten hehe

Mvh
Benjamin

Fra : KentBM

Dato : 24-09-07 13:06

Laziter [9440] wrote:

> Jeg kan dog så læse andetsteds i tråden at der åbenbart er forskel på
> hvem man snakker med i supporten hehe
De par gange hvor jeg har måtte ringe for at få en ny kode, så har jeg
sagt, at jeg var ved at geninstallere maskinen. Og har ikke talt om
flytning af systemet. Og måske fordi det samtidigt har været enten en
englænder eller en irlænder, som har svaret, så har jeg uden problemer
fået en ny kode.

--

Kent

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 24-09-07 14:30

On Mon, 24 Sep 2007 14:06:15 +0200, KentBM
<kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
>flytning af systemet. Og måske fordi det samtidigt har været enten en
>englænder eller en irlænder, som har svaret, så har jeg uden problemer

Jeg også uden problemer fået en ny kode fra henholdsvis en dansk og
svenskfk talende person.

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-09-07 22:46

On Sun, 23 Sep 2007 23:31:59 +0200, Lars
<go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> wrote:

>Også bundkortet kan skiftes, så længe det er den samme maskine er
>der ikke noget problem.

Ifølge MS må bundkortet ikke skiftes.

Hvad definerer den samme maskine? Kabinettet? Bundkortet?

De har så valgt bundkortet.. ikke at jeg er enig med dem.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 23-09-07 10:09

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> writes:

> faldt over http://ekstrabladet.dk/forbrug/article340196.ece og studser lidt.
>
> Er det virkeligt rigtigt det manden fra MS siger om at har man en win-oem og
> hd går i stykker, ja så er licensens tabt?

Der er noget om OEM licenser her:

Fra : Ad Infinitum

Dato : 23-09-07 10:16

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det virkeligt rigtigt det manden fra MS siger om at har man en win-oem
> og hd går i stykker, ja så er licensens tabt?

Ja mener det har været oppe tidliger i NG, og det er vist rigtig. OEM følger
det Hardware det kom med og går det død ja så ryger licensen også.

Ok så tænker man, jamen hvad nu hvis jeg køber det sammen med en mus, hvad
så hvis jeg skifter musen ud?

Ærligt så kan jeg ikke rigtig gennemskuge det, men der er sikkert nogle her
i gruppen der kan.

God Søndag

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-09-07 14:11

Ad Infinitum wrote:
> Ok så tænker man, jamen hvad nu hvis jeg køber det sammen med en mus,
> hvad så hvis jeg skifter musen ud?

Man er også beyndt at sælge OEM versioner af Windows helt uden
hardware - og uanset om den er købt sammen med en mus eller uden
hardware, så bekræfter man i betingelserne (som ingen gider læse) at man
kun installerer den på en PC i licensens levetid.

Spørgsmålet er så hvor meget man kan udskifte, før det ikke længere er
den samme PC mere......

Men jeg har ikke hørt om nogle, der har haft problemer med at få en ny
kode, hvis de har ringet til MS og fortalt at den ikke kunne aktiveres
efter skift af noget hardware,

> Ærligt så kan jeg ikke rigtig gennemskuge det, men der er sikkert
> nogle her i gruppen der kan.

Det tvivler jeg lidt på, at nogle kan

> God Søndag

I lige måde

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : JSM

Dato : 23-09-07 20:48

> Det tvivler jeg lidt på, at nogle kan

Der er ikke nogen som kan finde rundt i MS's OEM licensbetingelser. Selv
Microsoft har svært ved at finde ud dem. Jeg var for et par år siden til et
½-dags MS-seminar om emnet. Seminarets formål var netop at give nogle
definitive svar på hvordan OEM licensbetingelserne skal fortolkes. Men til
forsamlingens store moro, kom de tre kursusholdere fra MS nærmest op at
skændes om fortolkningen af OEM-licensbetingelserne. De nåede aldrig til
enighed, men lovede at vende tilbage med den endegyldige fortolkning inden
for kort tid. Ingen af de tilstedeværende har svjv. nogensinde hørt fra dem
siden

mvh
Jesper

Fra : claus b.p.

Dato : 23-09-07 22:46

"JSM" <jesper@spamnejtakaagade33.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for kort tid. Ingen af de tilstedeværende har svjv. nogensinde hørt fra

Så må konklusionen være, at hvis det kan lade sig gøre at genaktivere, efter
skift af noget hardware, så er det inden for licensbestemmelserne. Når man
genaktiverer vil genaktiveringsprocessen afgøre om det er lovligt, kan det
ikke lade sig gøre, ringer man til MS-support, vil de aktivere på de givne
oplysninger og forudsætninger, så er det ok, - vil de ikke, er det slut.
Hvordan skulle brugerne kunne gennemskue licensbestemmelserne, hvis MS egne
repræsentanter ikke en gang kan? Fidusen med at sælge OEM-O/S med fx. en mus
er paradoksal, for der checkes ikke ved genaktivering for mus. Dette har
selv MS åbenbart nu erkendt. Hvorlænge mon det cirkus skal blive ved?
En ting er at Linux er gratis, men Solaris er også gratis nu om dage.Der
betaler man hvis man vil have en supportkontrakt. Ellers er det bare at
downloade fra Sun. Men det er selvfølgelig blasfemisk tale i denne gruppe.

/Claus

Fra : Lars

Dato : 23-09-07 22:49

On Sun, 23 Sep 2007 23:46:09 +0200, "claus b.p."
<cbp33@hotmail.com> wrote:

>[...] Fidusen med at sælge OEM-O/S med fx. en mus
>er paradoksal, for der checkes ikke ved genaktivering for mus. [...]

Det er *længe* siden det var nødvendigt at købe fx en mus for at
få lov til at købe et MS OEM desktop operativsystem.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-09-07 07:31

Lars wrote:

> Det er *længe* siden det var nødvendigt at købe fx en mus for at få
> lov til at købe et MS OEM desktop operativsystem.

Men licensen følger det hardware som den er købt med - ergo må alt andet
vel kunne udskiftes sålænge musen stadig anvendes...?

Jesper Poulsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-09-07 12:16

Den 24-09-07 08.30 skrev Jesper Poulsen følgende:

> Men licensen følger det hardware som den er købt med - ergo må alt andet
> vel kunne udskiftes sålænge musen stadig anvendes...?

Nej, licensen følger den computer, styresystemet installeres på.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-09-07 18:24

Jesper Poulsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Men licensen følger det hardware som den er købt med - ergo må
> alt andet vel kunne udskiftes sålænge musen stadig anvendes...?

Nej musen var kun symbolsk for at man skulle have noget hardware
med - men det var ikke den Windows blev bundet til - den blev
bundet til den første PC, som den blev installeret på - derfor
droppede man også musen og sælger nu OEM versioner helt uden
hardware - men med samme bitingelser...

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard