MS Windows
briani 27239
Program til backup - Hvad bruger I?
Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 21-09-07 01:29

Jeg har i årevis brugt Powerquest drive image, men den virker ikke til
vista, så jeg er på jagt efter en erstatning. Derfor beder jeg om jeres
erfaringer:)

Jeg har kigget lidt på Paragon Drive backup 8.51, Norton Ghost 12 og Acronis
True image, men har ingen erfaring med nogen af dem. Sidst jeg brugte Ghost
kørte den i Dos:)

Så hvad mener I?

Det skal være nemt at gå til, og kunne komprimrer rigtigt meget.
En anden vigtig ting er restore, det skal være nemt og kunne bootes fra samt
understøtte at
Image filen spænder over flere DVD'ere da mit system fylder 14GB.

Jan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-09-07 02:41

"Thunder (4920 Søllested)" <thunderFJERN@pc.dk> skrev

> Det skal være nemt at gå til, og kunne komprimrer rigtigt meget.

Jeg tvivler på, at der er nogen nævneværdig forskel idet jeg gætter på, at
de fleste programmer anvender de samme licenserede komprimerings systemer.
Det ville være tåbeligt at genopfinde hjulet, når der er masser af
ekspertise på området.

I øvrigt bruger jeg synch backup fra www.2brightsparks.com

Men det er et rigtigt backupprogram og ikke et imageprogram

Claus

Fra : Henning

Dato : 21-09-07 08:13

>True image, men har ingen erfaring med nogen af dem. Sidst jeg brugte Ghost
>kørte den i Dos:)

Det gør den såmænd stadig

Fra : Rado

Dato : 21-09-07 09:28

On Fri, 21 Sep 2007 02:29:21 +0200, Thunder (4920 Søllested)
<thunderFJERN@pc.dk> wrote:

> [...]
>erfaringer:)
>
>Det skal være nemt at gå til, og kunne komprimrer rigtigt meget.

Prøv at kigge på Image for DOS, jeg har selv smidt Ghost ud til fordel
for den. Der følger et lille program med der kan lave en boot diskette
eller CD, så den er nem at gå til. Den skulle også virke med Vista,
efter hvad jeg ved (prøv evt. med deres trial version). Ellers gør
Image for Windows. Image for DOS og Linux følger iøvrigt med hvis man
køber Image for Windows.

I modsætning til Ghost tager den dog swapfilen med i imaget, det
forhindrer at der går kuk i Windows så den er umulig at starte op,
hvis man kører et image ind på en anden disk end den det er lavet fra.
Ved ikke om det er et problem med XP, men det kan i alt fald være det
med Win 2000, og det var en af grundende til at jeg smed Ghost ud.
Jeg har selv sat min swapfil til 100 MB af samme grund, med mulighed
for at Windows kan udvide den om nødvendigt. Har man RAM nok forbliver
den som regel i den størrelse, og bevirker dermed kun en forøgelse af
imagets størrelse på vel omkring 50 MB.

http://terabyteunlimited.com

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 24-09-07 01:00

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> --
> Rado
>
> You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their

Jeg takker for svarene:) Tvivler dog på at jeg kan bruge image for dos da
det er en S-ata hdd der sidder i min bærbare.

Image for windows er det det samme som er brugt til at lave Vista DVD'en?

Jan

Fra : Rado

Dato : 24-09-07 08:34

On Mon, 24 Sep 2007 02:00:13 +0200, Thunder (4920 Søllested)
<thunderFJERN@pc.dk> wrote:

>Jeg takker for svarene:) Tvivler dog på at jeg kan bruge image for dos da
>det er en S-ata hdd der sidder i min bærbare.

Den fungerer fint med SATA hos mig. Men det kan muligvis afhænge af om
bundkortet har native SATA support. Du kan jo evt. prøve med trial
versionen og se om den kan se dit drev (og se efter i BIOS on SATA
support er slået til, hvis det findes).

>Image for windows er det det samme som er brugt til at lave Vista DVD'en?

Hvilken Vista DVD?

Så vidt jeg husker skal man iøvrigt bruge DOS versionen til at
restore med, så hvis den ikke fungerer med SATA kan man heller ikke
bruge Windows versionen.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-09-07 17:01

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev

> Den fungerer fint med SATA hos mig. Men det kan muligvis afhænge af om

Kan din bruges til USB brændere/drev?

Jeg har en image pro vist nok 4.0 og den kan desværre ikke bruges med en usb
brænder.

Claus

Fra : Rado

Dato : 05-10-07 12:23

On Mon, 24 Sep 2007 18:00:33 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev

>Kan din bruges til USB brændere/drev?

Sorry, har ikke set dit indlæg før nu.

Ja, den fungerer fint med USB brændere og drev, dog havde jeg ind
imellem nogle problemer med Intel 965 kortene med at fange USB
drevene, men jeg mener jeg fik det løst ved at lave en ændring i BIOS.
Men det har altid kørt upåklageligt med mine Asrock kort.

Jeg har godt nok kun prøvet PATA USB drev, men der burde vel næppe
være forskel på PATA og SATA når de kører over USB.

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-07 17:09

Thunder (4920 Søllested) wrote:
> [...]
> samt understøtte at
> Image filen spænder over flere DVD'ere da mit system fylder 14GB.

Acronis True Image 10 kan alt du ønsker. dog skal du lave en seperat
boot-cd. men det er vel til at overkomme.

Fra : Lou

Dato : 24-09-07 22:00

On Mon, 24 Sep 2007 18:09:09 +0200, "Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> Acronis True Image 10 kan alt du ønsker. dog skal du lave en seperat
> boot-cd. men det er vel til at overkomme.

Kan du uddybe lidt nærmere. jeg har tidligere kigget på Acronis, men blev
(så vidt jeg husker) skræmt af, at jeg skulle ind på en obskur hjemmeside
og hente et program til at lave den boot-CD med og at det så ud til at være
en langhåret affære. Håber jeg husker forkert.

Hva' så, når man har den boot-CD? Starter man så maskinen og på den og når
der kommer en prompt eller lignende, sætter man image-CD nr. 1 i og så
bliver maskinen komplet genetableret?

Fra : Claus Albæk (Kbh.)

Dato : 25-09-07 09:00

> [...]
> være
> en langhåret affære. Håber jeg husker forkert.

Acronis er vidst så nemt som det bliver, jeg vil sige du husker forkert.

> Hva' så, når man har den boot-CD? Starter man så maskinen og på den og når
> der kommer en prompt eller lignende, sætter man image-CD nr. 1 i og så
> bliver maskinen komplet genetableret?

ja.