MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Placering af "Skrivebord"-mappen i XP
Fra : Anders

Dato : 19-09-07 14:36

Jeg har lige fået min computer tilbage fra firmaets IT-afdeling. De har
geninstalleret min XP, da den gamle døde under en Windows Update (flot
klaret!).

Jeg har tidligere haft en bruger til mig selv og en til min kæreste. Jeg
opretter så også hendes bruger, men det virker bare ikke som før!

Hvis jeg fx. opretter et dokument og placerer det på mit skrivebord, ja
så ligger det også på min kærestes skrivebord, når hun logger ind. Det
samme gør sig selvfølgelig gældende den anden vej

Jeg har så undersøgt lidt og fundet ud af, at XP er sat op til, at gemme
ALT fra skrivebordet (ligegyldig hvilken bruger) i d:\Skrivebord og ikke
i c:\Documents and Settings\BRUGERNAVN\Skrivebord

Hvor pokker kan jeg ændre sådan noget henne? Jeg vil gerne have, at mine
skrivebordsting ligger i min egen mappe og min kærestes i hendes egen
mappe.

Desuden er placeringen af Dokumenter mappen på skrivebordet lavet om, så
den nu er d:\Dokumenter i stedet - Dette gælder igen for ALLE brugere.
Dette kan dog hurtigt laves om ved at højreklikke på mappen på
skrivebordet og ændre placeringen af den.

Men hvordan med "Skrivebord"-mappen?

Anders

Fra : Anders

Dato : 19-09-07 16:03

Anders skrev:
> Men hvordan med "Skrivebord"-mappen?

Jeg fik det fikset vha TweakUI værktøjet. Men kan man ikke gøre det et
eller andet sted vha i Windows udne TweakUI værktøjet?

Anders

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-09-07 16:30

Anders wrote:

> Jeg fik det fikset vha TweakUI værktøjet. Men kan man ikke gøre det et
> eller andet sted vha i Windows udne TweakUI værktøjet?

Jo, med regedit. Det kan kun ændres i registreringsdatabasen og så er
TweakUI unægteligt nemmere

Jesper Poulsen

Fra : getdion@gmail.com

Dato : 19-09-07 19:59

> Jo, med regedit. Det kan kun ændres i registreringsdatabasen og så er TweakUI
> [...]

Det er nu ikke særlig svært at klare det uden TweakUI

For mig er behovet omvendt: jeg ønsker mit skrivebord flyttet til E

1- opret mappe E:skrivebord og kopiere indholdet.
2-regedit
HKCU, softw, microsoft, windows, curt.ver., explorer, usershellfolders
Højreklik på linien med skrivebord og indtast e:\skrivebord.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 22-09-07 20:56

"Anders" wrote

> [...]

> og ikke i c:\Documents and Settings\BRUGERNAVN\Skrivebord

> Hvor pokker kan jeg ændre sådan noget henne?

Det rigtige sted at ændre det er i den gruppe-politik-indstilling som it-
afdelingen har lavet:

http://www.windowsdevcenter.com/pub/a/windows/2004/08/24/folder_redirect.html

Grunden til at du skal ændre den der, er at hvis maskinen engang kommer på
firmanetværket og du logger på AD igen vil de ændringer du eventuelt
laver i registreringsdatabasen bliver overskrevet (og dermed vil dit
skrivebord ikke se korrekt ud da der så indlæses et standardskrivebord).

Tjek alle omdirigeringerne for at være sikker på at andre brugerspeci-
fikke kataloger ikke er lavet om også.

Indstillingen er sandsynligvis lavet for at gøre det hurtigere at logge
på netværkt ved at flytte skrivebordet ud af brugerprofilen (mange
brugere har for vane at gemme alle downloads på skrivebordet og det gør
brugerprofilen større og større og dermed tager det længere og længere
tid at logge på efterhånden som brugerprofilen vokser). It-afdelingen har
så ikke lige været opmærksom på at din maskine skulle anvendes i hjemmet
af flere brugere. Gør it-afdelingen opmærksom på problemet så de kan få
lavet en gruppe-politik som passer bedre til maskiner som skal anvendes
i hjemmet.