Logning
Fra : helo

Dato : 25-09-07 08:14

Hej..

Er der nogle, som kan anbefale en Packet sniffer eller lign, som kan
logge trafik - og som opfylder de nye lovkrav om logning af
internettrafik gældende for eks. hoteller og cafeér.. Programmet skal
automatisk kunne generere en daglig logfil.

/Henrik

Fra : fix

Dato : 25-09-07 15:20

"helo" <helomail@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Kender du kravene?
Jeg mener kun kravet på hotellet/cafeen gælder "hvem er på hvornår"??
Altså en registrering af brugernavn, samt hvilken IP han får tildelt i
pågældende tidsrum.
ellers er der mange som har store problemer

finn

Fra : helo

Dato : 26-09-07 09:46

On 25 Sep., 16:19, "fix" <f...@faxe.dk> wrote:
> [...]
> pågældende tidsrum.
> ellers er der mange som har store problemer

Hvis registreringen var så enkelt er der ikke de store problemer. Men
da hoteller betragtes som udbydere af internet er kravene til logning
temmelig store. F.eks. skal der logges ip, porte, tcp <>udp, tid mm.
for al kommunikation gæsten er involveret i. Det er nemmere beskrevet
i http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2006/0098805.htm
Jeg leder derfor efter noget software, der kan opfylde de krav. Er der
nogle bud?
/Henrik

Fra : ///M

Dato : 26-09-07 17:13

helo wrote:
> [...]

> temmelig store. F.eks. skal der logges ip, porte, tcp <>udp, tid mm.
> for al kommunikation gæsten er involveret i.

Hej,
Jeg har muligvis selv udfordringen, men afventer pt. svar fra IT &
Telestyrelsen.
Jeg kender masser af software der kan logge kontinuerligt. F.eks. TCPdump og
Ethereal. Se også: http://sectools.org/sniffers.html
Men hvordan har du tænkt dig at implementere det[1]? Hvad nu hvis pc'en går
ned, eller logningen stopper? Kan vi forvente og regne med en stabil
(vedligeholdelsesfri) logningsløsning på en pc? Findes der ingen black-boxes
som overholder den nye lovgivning? Kort sagt, hvordan vil du implementere
din lognings-løsning?

[1]
Jeg går udfra mange har en trådløs router forbundet med en ADSL eller
tilsvarende.

mvh
///M

Fra : helo

Dato : 26-09-07 20:41

On 26 Sep., 18:12, "///M" <nom...@mail.de> wrote:

> [...]
> din lognings-løsning?
>
> [1]
> Jeg går udfra mange har en trådløs router forbundet med en ADSL eller

Hvis du skal implemtere på et hotel eller lign. kan du roligt regne
med at IT- og Telestyrelsen betragter dig som UDBYDER af Internet - og
dermed skal der logges. Den melding fik jeg da jeg kontaktede dem
tidligere på året.
Jo - jeg tror de fleste har en ADSL med en eller anden form for router
tilknyttet - i mit tilfælde en række Access-Points, der er forbundet i
netværk. Mellem ADSL-router og nettet med AP'erne er der indsat en pc
med software, der er beregnet til adgangsstyring af hotspots. Her
tildeles brugernavn og passwords - der kan båndbreddebegrænses mm. Det
er på denne pc jeg gerne vil køre et log-program. Ingen 24/7 løsning
er vedligeholdelsesfri. Men harddisken er spejlet - og vi har en spare-
pc, der kan træde ind hvis der skulle opstå hardware-svigt.
Min research viser, at der er masser af firmaer, som tilbyder at tage
sig af både det praktiske og det juridiske. Men det betyder en
månedlig udgift på flere tusinde kr - oftest er prisen afhængig af
antal Internet-tilslutninger. Hvis du er interesseret i en
hardwareløsning til logning bør du nok kigge forbi www.unispeed.com.
Men du skal jo også kunne dokumentere hvilken person der har brugt dit
net. Hvordan vil du gøre det uden en form for adgangsstyring?

H.

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-07 08:14

"helo" <helomail@gmail.com> wrote in message

<Her
<tildeles brugernavn og passwords - der kan båndbreddebegrænses mm. Det
<er på denne pc jeg gerne vil køre et log-program.

OK

[...]

Det kan jeg forestille mig. Men du har tænkt dit setup godt igennem kan jeg
se.

<Hvis du er interesseret i en
<hardwareløsning til logning bør du nok kigge forbi www.unispeed.com.

Det vil jeg kaste et blik på.

<Men du skal jo også kunne dokumentere hvilken person der har brugt dit
<net. Hvordan vil du gøre det uden en form for adgangsstyring?

Dette spørgsmål du hermed rejser skal jeg tænke over. Der er i mit tilfælde
tale om en anonym adgang til internettet......(!)

mvh
///M