Hjælp t/Homeplug netværk.
Fra : Robert

Dato : 23-09-07 10:07

Hej Alle

Jeg er ikke hel klar på hvad jeg har med at gøre så derfor vil jeg lige
spørge her.
Jeg har set på denne model homeplug:

Mine spørgsmål er:
-Skal den bare i stikkontakten og så har man et netværk?
-Kan man sætte flere computere til enheden eller skal man købe flere
enheder?
-Vi har et lokalt netværk i vores beboerforening hvor der skal indtastes et
brugernavn og password (pppoe tror jeg det hedder) for at komme på nettet.
Kan det stadig lade sig gøre med denne enhed?
Er eheden kraftig nok til at kunne se eks. onlinetv?

Håber i kan og vil hjælpe..

Hilsener
Robert

Fra : Lars

Dato : 23-09-07 11:11

"Robert" <brug_ikke_denne_@dresse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nettet. Kan det stadig lade sig gøre med denne enhed?
> Er eheden kraftig nok til at kunne se eks. onlinetv?

Du skal huske de enheder du sætter op skal være inden for sammen
sikringsgruppe.

/lars

Fra : Robert

Dato : 23-09-07 11:23

> Du skal huske de enheder du sætter op skal være inden for sammen
> sikringsgruppe.

Hej Lars

Ok... tak for informationen. Kender du til netgears homeplug?

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-07 11:54

Sikringsgruppe er nu et vidt begreb...

Hvis det er en 3-faset gruppe, som sidder i tavlen, så har du kun 33%
chance for at det kommer til at virke.

Næ. De skal være tilsluttet samme fase (ledning) ellers virker det ikke.

--
Del dine erfaringer med os andre: http://www.brafi.dk/webhosthjaelp
Få din egen 1 GB billedmappe på http://upload.brafi.dk

Fra : Robert

Dato : 23-09-07 12:10

"Jacob Fich" <"jacob[gaet en gang]brafi.dk"> skrev i en meddelelse
> [...]
> chance for at det kommer til at virke.
>
> Næ. De skal være tilsluttet samme fase (ledning) ellers virker det ikke.

Hej Jacob

Nu kan jeg ikke følge med. Hvordan kan jeg tjekke dette med faserne før jeg
køber..?
Robert

Fra : Brian Kals

Dato : 23-09-07 13:35

> Nu kan jeg ikke følge med. Hvordan kan jeg tjekke dette med faserne før
> jeg køber..?
> Robert

Nemt, sæt en lamp i de stik du vil bruge og sluk herefter en gruppe af
gangen.
Slukker alle lamper på samme gruppe, er de på samme fase/gruppe.

Jeg vil dog hellere anbefale trådløs eller kablet netværk.
Alm. lysnet er ikke skærmet for støj, så du har sikkert flere KM "antenne
ledning" liggende rundt om i huset, der kan trække støj ind og blande sig
med dit ethernet signal, for slet ikke at tale om alt andet elektronik du
har sat til, som støjer ud på dit el net.

Meget elektronik er lavet uden nogen form for filter på strømforsyningen,
dvs det støj de laver ryger ud på el nettet, og det støj på el nettet ryger
så også ind igen. Nu tilføjer du så endnu noget "støj" på dit el net.

Husk også at krypteret, så det ikke kan brydes ind i, da det er radio bølger
der bruges. 4.5-21MHz (HF Radio området med basis for en masse støj. Håber
ikke du har nogle radio folk i dit område, så kommer de sikkert løbende når
du begynder at fylde deres radio bånd med støj

Mvh
Brian.

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-07 14:17

Det er rigtigt.
Men det er ikke nok, bare at slukke for gruppen i tavlen...
Hvis det er en 3-faset gruppe, skal du skrue/pille sikringerne ud, en ad
gangen (hvis det altså ikke er automatsikringer)...

/jacob

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-09-07 14:13

On 23 Sep., 12:53, Jacob Fich <"jacob[gaet en gang]brafi.dk"> wrote:
> [...]
> chance for at det kommer til at virke.
>
> Næ. De skal være tilsluttet samme fase (ledning) ellers virker det ikke.

Jeg mene nu at have hørt at det er et forbigående problem, da de virke
på nulledningen, som jo er fælles for alle grupper. Nulledningen går
jo også kun til nærmeste transformerstation og/eller jordingspunkt så
det ikke har lige såp lang rækkevidde som en faseledning som jo kan
være meget lang.

Men til de priser som de stadig koster, kan det nærmest bedre betale
sig at få en elektriker til at trække lidt ledninger rundt til
værelserne, og så er det 1gbit forberedt eller højere.

Eller trådl'st netværk hvis man kan finde en nogenlunde fri frekvens,,
evt. 5Hhz båndet som har flere kanaler til rådighed og ikke blander
frekvensbånd med bluetooth, videosendere, trådløse telefoner og andet
de måtte have lyst.

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-07 14:20

Ved af erfaringer, at Amitecs HimePlug skal have den samme fase, for at
virke.

Fra : Robert

Dato : 23-09-07 16:06

Tak for jeres svar så langt.
Jeg har ikke lyst til at få trådløst netværk. Jeg/vi/de ved endnu ikke om
det i længden er skadeligt eller ej. Så snart der foreligge dokumentation
for dette vil jeg påny overveje denne mulighed. (såfremt det ikke er
skadeligt) Indtil da prøver jeg den alternative vej og det er enten kabling
eller eks. homeplug. Da jeg bor til leje vil jeg ikke begynde at installere
det store netværk da vi måske vil flytte i nær fremtid. Altså kunne jeg kun
finde løsningen med homeplug. Jeg vil nu prøve den med lamperne for at teste
faserne. Men hvad med mine øvrige spørgsmål!!

Robert

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-09-07 17:20

On Sun, 23 Sep 2007 17:06:03 +0200, "Robert"
<brug_ikke_denne_@dresse.dk> wrote:

> Jeg har ikke lyst til at få trådløst netværk. Jeg/vi/de ved endnu
> ikke om det i længden er skadeligt eller ej. Så snart der foreligge
> dokumentation for dette vil jeg påny overveje denne mulighed.

Har du heller ingen mobiltelefon? Den udstråler mindst 10 gange så
meget som et trådløst netværk.

Bruger du heller ikke BlueTooth?

Bruger du heller ikke fjernbetjeningen til tv'et?

Låser du også din bil op med nøgle?

Har du en mikrobølgeovn?

Har du trådløse telefoner?

-A

Fra : Robert

Dato : 23-09-07 17:30

Hej Asbjørn
> Har du heller ingen mobiltelefon? Den udstråler mindst 10 gange så
> meget som et trådløst netværk.

Jeg ved ikke hvor meget en mobil udstråler, men behersket brug bliver det
dog til.

> Bruger du heller ikke BlueTooth?

Nej

> Bruger du heller ikke fjernbetjeningen til tv'et?

Jo, men er det ikke en helt anden form for stråling?

> Låser du også din bil op med nøgle?

Nej

> Har du en mikrobølgeovn?

Nej

> Har du trådløse telefoner?

Nej

Men denne diskussion kan blive meget lang, og jeg tror det er et spørgsmål
om holdninger. Min datter sidder meget v/computeren i forbindelse m/hendes
studier. Så hvis jeg kan undgå unødig påvirkning gør jeg det. Især hvis der
findes et alternativ. Men enige kan vi aldrig blive. Hvis du har din
holdning så har jeg min og sådan er det jo. Men lad os blive ved emnet og
lad denne "for og imod" være til en anden gang .... hej hej

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-07 17:33

Hehe.

God pointe der! :D

Men Robert.
Jeg tror roligt at du kan benytte trådløst netværk i stedet.
Hvis det var skadeligt, var det jo nok ikke så populært, som det er i dag.
Desuden er det så små effekter, der bliver udsendt, at jeg tvivler på at
det kan udrette de store skader.

Men til dine spørgsmål, så skal du ikke regne med at du kan bruge
HomePlug til hele huset.
Hvis du har egen el-tavle i lejligheden, kan der være sat "filtre" ind,
således at du kun kan bruge homeplug internt i lejligheden. (Kommer
selvfølgelig an på, hvor gammel lejligheden er.)

Jeg vil mene at man uden problemer kan tilslutte flere computere i
enderne af homeplug. Her skal du bare bruge en switch.

/Jacob

Fra : Robert

Dato : 23-09-07 17:45

> [...]
> Desuden er det så små effekter, der bliver udsendt, at jeg tvivler på at

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der er skadeligt og hvad der ikke er.
Men så længe der er tvivl vil jeg i MIT tilfælde lade tvivlen komme mig selv
til gode.
http://www.berlingske.dk/article/20070920/danmark/109201211/

> [...]
> således at du kun kan bruge homeplug internt i lejligheden. (Kommer
> selvfølgelig an på, hvor gammel lejligheden er.)

Jeg tror bebyggelse er fra ca. 1940 erne. Men hvis jeg bestiller over nettet
kan jeg jo sende skidtet tilbage hvis det ikke virker.

Men spørgsmåler er om jeg kan nøjes med at købe 2 stk. af Netgear Powerline
85 Mbps 4 Ethernet port. Jeg ville godt sætte den første op på eget kontor
og tilslutte min comp. fra denne. Nummer 2 ville jeg så sætte op i min
datters værelse. Men kan jeg tilslutte min comp. til den første netgear? Jeg
har set at eks. v/Amitech homeplug skal jeg benytte 3 stk. for at dette kan
lade sig gøre.

Vh
Robert

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-07 19:45

Hvis du kun skal forbinde din datters og din computer med hinanden, så
skal du bruge 2 stk. Ellers må 3 vel være et minimum, da den ene skal
tilsluttes til din rputer/firewall/modem, for at få adgang til netværket...
Det kommer helt an på opsætningen af dit lokalnetværk...

Fra : Nicolai

Dato : 24-09-07 23:06

Jacob Fich wrote:

> Hvis det var skadeligt, var det jo nok ikke så populært, som det er i dag.

Æhh, Asbest var også et meget populært materiale.

> Desuden er det så små effekter, der bliver udsendt, at jeg tvivler på at
> det kan udrette de store skader.

Ja, jeg tror heller ikke man skal bekymre sig om det.

> [...]
> således at du kun kan bruge homeplug internt i lejligheden. (Kommer
> selvfølgelig an på, hvor gammel lejligheden er.)

Filtre? Det har jeg aldrig hørt om, hvad er det?

Nicolai

Fra : Ole C

Dato : 23-09-07 17:45

Robert skrev blandt andet:

> Jeg har ikke lyst til at få trådløst netværk. Jeg/vi/de ved endnu
> ikke om det i længden er skadeligt eller ej.

Så har du/I et problem, så længe DR, TV2 og alle de andre radio og
tv-stationer sender....

--
vh
Ole C.

Fra : Robert

Dato : 23-09-07 17:49

> Så har du/I et problem, så længe DR, TV2 og alle de andre radio og
> tv-stationer sender....

Jeg ved ikke hvor kraftige signalerne er fra dem. Meeen mon dog det er så
slemt...

Fra : Ole C

Dato : 23-09-07 21:01

Robert skrev blandt andet:

> Jeg ved ikke hvor kraftige signalerne er fra dem. Meeen mon dog det
> er så slemt...

Feltstyrken er betydeligt højere end det dit trådløse netværk præsterer - og
oveni er der de tusinder af andre radiotjenester som et moderne samfund
anvender.
Så hvis du vil undgå radiostråling, må du bygge dit hjem om til et
Faraday-bur: http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

--
vh
Ole C.

Fra : PeF

Dato : 24-09-07 13:52

Den første homeplug sætter du i din switch/router m.switch

Herefter kan du koble dine pc'ere til med ekstra homeplugs.

Jeg har haft netgear og havde ikke problemer uanset hvilke
stikkontakter i mit hus jeg anvendte. Om det så bare var
et tilfælde er jo ikke godt at vide.

mvh
Per

Fra : Robert

Dato : 24-09-07 15:29

> [...]
>
> Jeg har haft netgear og havde ikke problemer uanset hvilke
> stikkontakter i mit hus jeg anvendte. Om det så bare var

Hej Per

Tak for dit svar.
Men netgears homeplug m/4 porte mon ikke jeg skulle kunne isætte min comp.
direkte i den første enhed og så comp. nr. 2 den anden?
Som du skriver, og som det er på langt de fleste homeplugs skal man bruge 3
homeplugs for at tilslutte 2 computere. Men jeg tror at det er anderledes
med netgear 4 port. Jeg er ikke sikker da jeg ikke kunne finde noget på
netgears webside.

Vh
Robert

Fra : Henning Wangerin

Dato : 24-09-07 19:01

On Mon, 24 Sep 2007 16:29:20 +0200, Robert wrote:

> Men netgears homeplug m/4 porte mon ikke jeg skulle kunne isætte min comp.

Boxen med 4 port svarer bare til at du har en kombineret HP og 5-ports
switch i samme box. (4 porte udm og en til home-plug'en)

> direkte i den første enhed og så comp. nr. 2 den anden? Som du skriver,
> og som det er på langt de fleste homeplugs skal man bruge 3 homeplugs
> for at tilslutte 2 computere.

Det komme jo an på hvordan det netværk ser ud. Du kan vælge at se stikkene
på alle dine home-plugs som stik på densamme switch. (De er blot fordelt
ud rent fyskisk i forskellige rum/etager/bygninger).

> Men jeg tror at det er anderledes med
> netgear 4 port. Jeg er ikke sikker da jeg ikke kunne finde noget på
> netgears webside.

Nope. Igen - det er blot en HP bygget sammen med en switch

Fra : Nicolai

Dato : 24-09-07 23:18

Robert wrote:
> Hej Alle
>
> Jeg er ikke hel klar på hvad jeg har med at gøre så derfor vil jeg lige
> [...]

Har du læst på samme link under producentens beskrivelse? Giver svar på
dine spørgsmål.

> Mine spørgsmål er:
> -Skal den bare i stikkontakten og så har man et netværk?

Den? _De_ skal bare i stikkontakten og så har du netværk. Har du kun én
XE104, har du kun netværk mellem de enheder som er tilsluttet denne ene
XE104 og så er ideen med HP ligesom tabt. En XE104 ved din egen computer
og en ved routeren, medmindre routeren står tæt på din egen og kan
kobles til samme XE104 og så en XE104 enhed på din datters værelse til
hendes computer.

> -Kan man sætte flere computere til enheden eller skal man købe flere
> enheder?

Ja, du kan sætte 4 enheder til en XE104. Og som jeg kan læse, 4 stk
XE104 enheder på dit fysiske net.

> -Vi har et lokalt netværk i vores beboerforening hvor der skal indtastes et
> brugernavn og password (pppoe tror jeg det hedder) for at komme på nettet.
> Kan det stadig lade sig gøre med denne enhed?

Ja, den skal bare i den nærmeste enheds port.

> Er eheden kraftig nok til at kunne se eks. onlinetv?

Det burde den sagtens kunne klare.

> Håber i kan og vil hjælpe..
>
> Hilsener
> Robert

Nicolai

Fra : Robert

Dato : 25-09-07 13:13

Hej Nicolai

Det er de øjne der ser/læser... mine er ikke for gode
Tak for alle dine svar.

Vh
Robert

Fra : Robert

Dato : 28-09-07 20:17

Det duer ikke....

Nu har jeg købt skidtet og sat en til min comp. i rum 1, og en til min
datters comp. i rum 2.
Hvis jeg tilslutter begge comp. samtidig virker det ikke, hvis jeg fjerner
kablet fra enten min eller min datters comp. så virker det?
Hvorfor det?????

Vh
Robert

Fra : ShutEye

Dato : 29-09-07 08:57

> [...]
> Hvis jeg tilslutter begge comp. samtidig virker det ikke, hvis jeg fjerner
> kablet fra enten min eller min datters comp. så virker det?

Det lyder som om der kun bliver tildelt 1 ip adresse, på den måde er der kun
1 maskine der kan være på ad gangen.
Hvem har anbefalet dig at købe den der boks?
Du skulle have haft en billig router i stedet.
Men prøv at høre din internetudbyder om du kan få tildelt 1 ip adresse mere,
så vil det virke med den boks du allerede har købt.

Fra : ShutEye

Dato : 29-09-07 09:00

> [...]
> Men prøv at høre din internetudbyder om du kan få tildelt 1 ip adresse
> mere, så vil det virke med den boks du allerede har købt.

Hehe jeg læste lige hele tråden, det lyder som om du OGSÅ skal have en
router.
Som sagt så tildeler de fleste udbydere kun 1 ip adresse, du har brug for 2
eller en router.

Fra : Robert

Dato : 29-09-07 12:38

> Hehe jeg læste lige hele tråden, det lyder som om du OGSÅ skal have en
> router.
> Som sagt så tildeler de fleste udbydere kun 1 ip adresse, du har brug for
> 2 eller en router.

Hej ShutEye

Jeg tænkte nok at der skulle en router til. Nu sender jeg det hele retur og
prøver med trådløs.

VH
Robert

Fra : ShutEye

Dato : 29-09-07 14:50

> Jeg tænkte nok at der skulle en router til. Nu sender jeg det hele retur
> og prøver med trådløs.

Det virker nu også fortrineligt!
Bedre held næste gang :)

Fra : Ole C

Dato : 29-09-07 13:33

ShutEye skrev blandt andet:

> Hehe jeg læste lige hele tråden, det lyder som om du OGSÅ skal have en
> router.
> Som sagt så tildeler de fleste udbydere kun 1 ip adresse, du har brug
> for 2 eller en router.

Det ser ud til at Robert er kunde hos TDC, hvor der plejer at være to
dynamiske ip-adresser tilknyttet.
Ellers koster to ekstra 20 kr. om måneden:
http://privat.tdc.dk/publish.php?id=12741

--
vh
Ole C.

Fra : ShutEye

Dato : 29-09-07 14:50

> Det ser ud til at Robert er kunde hos TDC, hvor der plejer at være to
> dynamiske ip-adresser tilknyttet.
> Ellers koster to ekstra 20 kr. om måneden:
> http://privat.tdc.dk/publish.php?id=12741

Fra hans første indlæg:

"-Vi har et lokalt netværk i vores beboerforening hvor der skal indtastes et
brugernavn og password (pppoe tror jeg det hedder) for at komme på nettet."

Det lyder da ikke som et normalt TDC adsl setup?

Fra : Robert

Dato : 29-09-07 15:18

> [...]
> nettet."
>
> Det lyder da ikke som et normalt TDC adsl setup?

Nej da... vi har Broadcom som leverandør.

Robert

Fra : ShutEye

Dato : 29-09-07 16:08

> Nej da... vi har Broadcom som leverandør.

Jeg ved ikke hvor Ole C har sin info fra?

Fra : Ole C

Dato : 29-09-07 23:27

ShutEye skrev blandt andet:

> Jeg ved ikke hvor Ole C har sin info fra?

Var nok lige lovlig hurtig til at læse header'en. Sorry

Er i øvrigt enig i at en trådløs router formentlig er langt den nemmeste
løsning - og langt nemmere at få hjælp til

--
vh
Ole C.

Fra : Michael Thrane

Dato : 01-10-07 18:14

> [...]
> nettet. Kan det stadig lade sig gøre med denne enhed?
> Er eheden kraftig nok til at kunne se eks. onlinetv?

Ja det er bare at sætte i stikkontakten, og det behøver ikke være samme
sikringsgruppe, dog vil jeg anbefale 200 Mbit versionen der koster omtrent
det samme.
De kan klare et par dvdfilm samtidigt på netværket.

mvh

Michael

Fra : ShutEye

Dato : 01-10-07 18:26

> [...]
> det samme.
> De kan klare et par dvdfilm samtidigt på netværket.

Læs lige hele tråden (jeg glemte det selv :) og lad være med at anbefale
manden noget har allerede har sendt retur.

Fra : Robert

Dato : 01-10-07 18:47

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Læs lige hele tråden (jeg glemte det selv :) og lad være med at anbefale
> manden noget har allerede har sendt retur.

Bare lige som opfølgning...
Jeg har købt en trådløs router (linksys) lidt bøvl, men nu virker det da. Så
må stråler være stråler... bz

Hej
Robert

Fra : ShutEye

Dato : 01-10-07 20:35

> Bare lige som opfølgning...
> Jeg har købt en trådløs router (linksys) lidt bøvl, men nu virker det da.
> Så må stråler være stråler... bz

Heh :)
Med alt det andet møg man bliver påvirket af i hverdagen ... hvem vil vide
forskel?