Langsom hastighed på NAS enheder?
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 17-09-07 22:56

Hej

Jeg er på udgik efter en lille NAS enhed der kan udgøre hjertet i vores
lille familienetværk med en 3-4 PC'ere.
Jeg undre mig bare over at harddiske idag kan leverer 50-100Mb/s
1000Mbit netværk kan vel i praksis leverer 70-80 Mb/s...elle hvad?
Hvorfor yder NAS drev så kun 10-20Mb/s?

Jeg har kik på den her:
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/29957/75/1/2/

Den findes også i en 1 drevs udgave:
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30139/170/

Hvad er det der begrændser hastsigheden? Er det mangel på kræfter i NAS'en?

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-09-07 23:24

Ole Frederiksen wrote:

> 1000Mbit netværk kan vel i praksis leverer 70-80 Mb/s...elle hvad?
> Hvorfor yder NAS drev så kun 10-20Mb/s?

70-80 MiB/s er over halvdelen af PCI-bussens båndbredde.

> Hvad er det der begrændser hastsigheden? Er det mangel på kræfter i NAS'en?

En hjemme-NAS er begrænset af det hardware der er i. PCI-X og en kraftig
RAID-controller kan gøre meget ved det, men så stiger prisen også
tilsvarende. Du får hvad du betaler for.

Jesper Poulsen

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 18-09-07 00:46

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> En hjemme-NAS er begrænset af det hardware der er i. PCI-X og en kraftig
> RAID-controller kan gøre meget ved det, men så stiger prisen også
> tilsvarende. Du får hvad du betaler for.

Hvis jeg bygger en lille server med Gbit LAN. Vil den så ikke udnytte det
fulde potientiale af Gbit LAN?
Det koster ikke meget mere end 1500-2000kr at bygge en lille server. Samme
prisgruppe som mange NAS
Har jeg misforstået noget eller vil en Celeron/AMD maskine med SATA2
harddisk og Gbit LAN kører fuld skrue 50-90Mb/s aghænlig af harddisk

Hvad er den maks hastighed på 1Gbit LAN i virkeligheden? 80-90Mbyte/s

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-09-07 02:04

Ole Frederiksen wrote:

> Hvis jeg bygger en lille server med Gbit LAN. Vil den så ikke udnytte det
> fulde potientiale af Gbit LAN?

Det afhænger af om alle data skal over den samme bus. Og du skal tænke
på at den maksimale overførsel til og fra en disk kun kan opnås med
store filer. Du skal med andre ord have et RAID-setup for at kunne opnå
de datamængder som skal til for at kunne udnytte gigabit optimalt.

> Det koster ikke meget mere end 1500-2000kr at bygge en lille server. Samme
> prisgruppe som mange NAS

Og ydelsen er ikke meget bedre.

> Har jeg misforstået noget eller vil en Celeron/AMD maskine med SATA2
> harddisk og Gbit LAN kører fuld skrue 50-90Mb/s aghænlig af harddisk

Ja, men ikke til et gigabit interface. Flaskehalsen ligger i bussen.

> Hvad er den maks hastighed på 1Gbit LAN i virkeligheden? 80-90Mbyte/s

Ja, det er deromkring.

Jesper Poulsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-09-07 07:47

On Tue, 18 Sep 2007 03:04:20 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Ja, det er deromkring.

Med det rigtige udstyr kan man belaste gigabit til line rate.

-A

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 18-09-07 21:27

> Og ydelsen er ikke meget bedre.

Det forstår jeg så ikke

> Ja, men ikke til et gigabit interface. Flaskehalsen ligger i bussen.

Bussen? En moderne 300-500Gb harddisk kan overføre 60-90b/s sustained. Enig
ved små filer falder den noget. Jeg skal bl.a. bruge den til at lagre
hjemmevideo hvor filer let kan komme over 1Gb/stk.Kontrolleren er en SATA 1
eller 2 som kan overføre 150/300 Mb/s. Bussen (hvis det er FSB' en du mener)
mangter langt højere datamængder end nogen harddisk kan levere.

Jeg kan ikke lige se hvor flaskehalsen skulle være. Nå, men der er jo ikke
andet at gøre end at købe en billig 1Gbit switch og så se hvilken hastighed
jeg kan komme op på mellem min og fruens PC.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-09-07 23:01

Ole Frederiksen wrote:

> Det forstår jeg så ikke

Hvad er det du ikke forstår?

> Bussen? En moderne 300-500Gb harddisk kan overføre 60-90b/s sustained. Enig

Ja. Og PCI kan oveføre 133 MiB/s.

> eller 2 som kan overføre 150/300 Mb/s. Bussen (hvis det er FSB' en du mener)
> mangter langt højere datamængder end nogen harddisk kan levere.

FSB er forbindelsen mellem CPU og RAM.

> Jeg kan ikke lige se hvor flaskehalsen skulle være. Nå, men der er jo ikke

PCI-bussen.

> andet at gøre end at købe en billig 1Gbit switch og så se hvilken hastighed
> jeg kan komme op på mellem min og fruens PC.

Hvis du vil overføre filer ligger flaskehalsen i bussen.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 23:11

Jesper Poulsen wrote:

> Hvis du vil overføre filer ligger flaskehalsen i bussen.

Hvis han har et nogenlunde nyt bundkort, så ligger on-board net med
sandsynlighed på PCIe bussen.

Mvh.
Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-09-07 06:55

On Tue, 18 Sep 2007 22:26:34 +0200, "Ole Frederiksen"
<baltzer@(SLET_DETTE)mail-online.dk> wrote:

> Bussen? En moderne 300-500Gb harddisk kan overføre 60-90b/s sustained.

90 MB/s er kun 720 Mbps (og altså ret langt fra gigabit) og det er
under optimale omstændigheder. I praksis vil man aldrig se den slags
performance på en enkelt disk på en enkelt controller.

Og i øvrigt er en typisk SATA-disks performance snarere 55-65 MB/s
(440-520 Mbps) end 90, og det er ved små datamængder. Ved en lang
læsning eller skrivning er det snarere et sted mellem 30 MB/s (240
Mbps) og 50 MB/s (400 Mbps).

Læg dertil overhead fra operativ- og filsystemer.

-A
[1] Tallene fandt jeg på Tom's Hardware og HardCoreWare.

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 19-09-07 10:44

> [...]
> (440-520 Mbps) end 90, og det er ved små datamængder. Ved en lang
> læsning eller skrivning er det snarere et sted mellem 30 MB/s (240

Ja, min egen ligger omkring 60Mb/s i ydersporet. Det er nu heller ikke så
vigtigt om det er 50 eller 70Mb/s.
Det der undrede mig var at man laver NAS storrage med indbygget Gbit
netvætværk og SATA-2 kotroller og så kun får 8-13 Mb/s ud af det. Det må jo
være en forskel der kan mærkes om man flytter en MPEG fil på 1-2Gb med 8Mb/s
eller 50Mb/s.

> Hvis du bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert
> eneste indlæg, ser jeg ikke dine indlæg. Jeg filtrerer dem bort.

Det var da heldige at jeg så ikke gør det. :)

M.v.h. Ole Frederiksen