Loopback / Se lokal webside med ekstern ip
Fra : rlauritsen

Dato : 14-09-07 22:34

Jeg har fået fullrate internet, og har i den forbindelse nu 2 routere. Den
fra fullrate har jeg forwarded alle porte på, og på min Linksys WRT54G har
jeg åbnet for de nødvendige porte. Zyxel routeren kører dhcp, og på Linksys
er dhcp slået fra. Zyxel er desuden tilsluttet Linksys via normal port, og
altså ikke internet porten. Jeg kan tilgå både zyxel web interface og
linksys web interface. Men når jeg forsøger at komme på min hjemmeside med
ekstern ip, sker der ikke noget. Det virkede før da jeg kun havde Linksys
routeren. Hvordan får jeg det til at virke nu ? Er det en hosts fil i
windows eller en indstilling i en af routerne ?

På forhånd tak.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-09-07 22:43

"rlauritsen" <rlauritsen@gmail.com> crashed Echelon writing

> Det virkede før da jeg kun havde Linksys
> routeren. Hvordan får jeg det til at virke nu ? Er det en hosts fil i
> windows eller en indstilling i en af routerne ?

To løsninger:

1. Skriv lokal ip i din hosts fil
2. Aktiver local loopback i Zyxel routeren. Telnet, ind i CLI og "ip
nat loopback on"

--
Bjarke Andersen

Fra : rlauritsen

Dato : 14-09-07 22:48

> To løsninger:
>
> 1. Skriv lokal ip i din hosts fil
> 2. Aktiver local loopback i Zyxel routeren. Telnet, ind i CLI og "ip
> nat loopback on"

Nr. 2 har jeg prøvet. Den er slået til. Hjemmesiden ligger godt nok på en
anden pc, så hosts filen skal vel pege ekstern ip ?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-09-07 22:53

> Nr. 2 har jeg prøvet. Den er slået til. Hjemmesiden ligger godt nok på
> en anden pc, så hosts filen skal vel pege ekstern ip ?

Kommer an på hvordan du vil tilgå den, men via DNS som jo vil pege på den
offentlig IP adresse er det nok bedst du tester med dette.

Men som Michael hinter er der nok noget andet galt, for hvis den oplyste
IP-adresse er den hvor du hoster din hjemmeside, så er der intet som svarer
på port 80, så er du sikker på din NAT er sat rigtigt op?

--
Bjarke Andersen

Fra : rlauritsen

Dato : 14-09-07 23:09

> [...]
> svarer
> på port 80, så er du sikker på din NAT er sat rigtigt op?

Yes se svar længere nede i tråden.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-07 22:48

On Fri, 14 Sep 2007 23:33:51 +0200, "rlauritsen"
<rlauritsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>routeren. Hvordan får jeg det til at virke nu ? Er det en hosts fil i
>windows eller en indstilling i en af routerne ?

Der er vel to muligheder: Enten mangler din nye Zyxel router
loop-back, eller også har du fumlet med opsætningen af den virtuelle
server i Zyxel så den ikke peger på din web-server ?

Hvis din eksterne ip-adresse er 90.185.255.179 så er det nok
sidstnævnte, for der finder jeg ingen webside....

<mlr>

Fra : rlauritsen

Dato : 14-09-07 23:09

> [...]
>
> Hvis din eksterne ip-adresse er 90.185.255.179 så er det nok
> sidstnævnte, for der finder jeg ingen webside....

http://90.185.255.179/Fotoalbum/ skulle gerne virke. En ven har i hvert fald
bekræftet at den virker. Men jeg kan ikke tilgå den fra mine pc'er. Jeg skal
være udenfor mit lan for at se den.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-09-07 23:17

> http://90.185.255.179/Fotoalbum/ skulle gerne virke. En ven har i
> hvert fald bekræftet at den virker. Men jeg kan ikke tilgå den fra
> mine pc'er. Jeg skal være udenfor mit lan for at se den.

The connection has timed out
The server at 90.185.255.179 is taking too long to respond.

Sikker på den ikke kun virker for din ven?

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-07 23:18

On Sat, 15 Sep 2007 00:08:34 +0200, "rlauritsen"
<rlauritsen@gmail.com> wrote:

>http://90.185.255.179/Fotoalbum/ skulle gerne virke. En ven har i hvert fald
>bekræftet at den virker. Men jeg kan ikke tilgå den fra mine pc'er. Jeg skal
>være udenfor mit lan for at se den.

Nope, der er absolut ingen kontakt til webserveren på den adresse...

Meennn, jeg forstår dæleme ikke hvad din router opsætning har med
werserveren at gøre, hvis serveren ligger uden for dit lokalnet ??

Hvor er den webserver placeret ??

<mlr>

Fra : rlauritsen

Dato : 14-09-07 23:35

> Meennn, jeg forstår dæleme ikke hvad din router opsætning har med
> werserveren at gøre, hvis serveren ligger uden for dit lokalnet ??
>
> Hvor er den webserver placeret ??

Det er en intern pc med ip 192.168.1.120

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-07 23:39

On Sat, 15 Sep 2007 00:34:30 +0200, "rlauritsen"
<rlauritsen@gmail.com> wrote:

>Det er en intern pc med ip 192.168.1.120

Ok, men hvor er den rent fysisk placeret i forhold til dit LAN -
Hvorfor kan du ikke nå den på 192.168.1.120 ?!?!

<mlr>

Fra : rlauritsen

Dato : 14-09-07 23:41

> Ok, men hvor er den rent fysisk placeret i forhold til dit LAN -
> Hvorfor kan du ikke nå den på 192.168.1.120 ?!?!

Det kan jeg også, men det er ikke det jeg vil!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-07 23:46

On Sat, 15 Sep 2007 00:40:49 +0200, "rlauritsen"
<rlauritsen@gmail.com> wrote:

>Det kan jeg også, men det er ikke det jeg vil!

Ok, så ligger den alligevel på dit lokalnet ?!

Men så er problemet formentlig at den virtuelle server i din Zyxel
ikke peger på 192.168.1.120 - Der er i hvert fald ingen her ude på
internettet der kan 'se' webserveren på din eksterne ip-adresse...

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-07 07:22

<rlauritsen@gmail.com> wrote:

> Det kan jeg også, men det er ikke det jeg vil!

Hvorfor insisterer du på at nå den på den eksterne adresse? Er det
fordi du gerne vil have dårligere performance, når du skal igennem
routeren?

Ellers læg navn og adresse ind i din host-fil (eller interne DNS).

-A

Fra : Sune

Dato : 14-09-07 23:19

On Sat, 15 Sep 2007 00:08:34 +0200, "rlauritsen" <rlauritsen@gmail.com> wrote:

>http://90.185.255.179/Fotoalbum/ skulle gerne virke.

Det gør den ikke.

Måske benytter du ikke et standard portnummer ?

Mvh
Sune

Fra : rlauritsen

Dato : 14-09-07 23:37

> Måske benytter du ikke et standard portnummer ?

Bruger port 80.

Hvis jeg da bare selv kunne teste via den eksterne ip.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-07 23:41

On Sat, 15 Sep 2007 00:36:58 +0200, "rlauritsen"
<rlauritsen@gmail.com> wrote:

>Bruger port 80.
>
>Hvis jeg da bare selv kunne teste via den eksterne ip.

Det nytte intet - Hvis vi andre ikke kan se den på den eksterne ip, så
kan du heller ikke....

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-09-07 23:42

> Hvis jeg da bare selv kunne teste via den eksterne ip.

Hvem siger du ikke kan det?

Du har skrevet tidligere du har foretaget loopback kommandoen i Zyxel
routeren, vi er flere som skriver til dig, at du IKKE har en webserver
kørende.
Vi er 3 uvildige personer som har testet din ip-adresse 90.185.255.179, som
ikke har nogen webserver på port 80.

Hvis der overhovedet er en webserver bag denne ip, har du:

- Ikke lavet en NAT regel som mapper port 80 til din webserver på
192.168.1.120
- webserveren/servicen kører ikke
- Firewall på maskinen der blokerer for port 80
- Forkert opsætning af din webserver

--
Bjarke Andersen

Fra : rlauritsen

Dato : 14-09-07 23:49

> Vi er 3 uvildige personer som har testet din ip-adresse 90.185.255.179,
> som
> ikke har nogen webserver på port 80.

ja ok.

> - Ikke lavet en NAT regel som mapper port 80 til din webserver på
> 192.168.1.120

Det har jeg på linksys som er bag zyxel hvor alle porte er åbne.

> - webserveren/servicen kører ikke

Det gør den. Virker fint internt og virkede også før jeg fik fullrate. Havde
webspeed før.

> - Firewall på maskinen der blokerer for port 80

Nope. Virkede før.

> - Forkert opsætning af din webserver

Nope.

Sikkert noget med fullrates zyxel router som ikke er sat op som det skal.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-07 23:53

On Sat, 15 Sep 2007 00:48:35 +0200, "rlauritsen"
<rlauritsen@gmail.com> wrote:

>Det har jeg på linksys som er bag zyxel hvor alle porte er åbne.

Her er problemet...

Din Linksys fungerer ikke længere som router, men som en simpel
switch, så NAT-reglen i den er uden effekt...

Du ** skal ** ind i Zyxel opsætningen og oprette en virtuel server der
sender trafikken til WAN-sidens port 80 videre ind til 192.168.1.120
port 80 !!!!

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-09-07 23:53

> Det har jeg på linksys som er bag zyxel hvor alle porte er åbne.

I dit hovedindlæg skriver du "Zyxel er desuden tilsluttet Linksys via
normal port, og altså ikke internet porten."

Hvad forståes ved dette? Kører du med dobbeltnat eller ej?

Jeg læser det som om at du har tilsluttet kabel mellem 2 LAN porte og ikke
direkte i Linksysens Internet port?

Hvis dette er korrekt er din NAT opsætning jo skrup forkert. Linksys skal
ikke tænke på NAT da den ikke længere router, men switcher (bridger i
tilfælde af wireless), og dermed skal al NAT foretages i Zyxel routeren og
du dermed skal lave NAT entry der peger på din webserver i Zyxel og ikke i
Linksys.

--
Bjarke Andersen

Fra : rlauritsen

Dato : 15-09-07 00:51

> [...]
> du dermed skal lave NAT entry der peger på din webserver i Zyxel og ikke i

ok tak for det. Det er derfor jeg spørger. Vi er jo ikke alle lige kloge til
det her.

I mellem tiden fik jeg vidst ødelagt zyxel opsætningen til fullrate ved at
skifte zyxel til bridge og da det ikke virkede skiftede jeg tilbage til
router igen, men nu kan jeg ikke komme på fullrate. smukt. Så er lige på med
webspeed. Dumt.

Nogen der ved hvad zyxel skal stå til i connection for at virke ?

Fra : rlauritsen

Dato : 15-09-07 01:18

> Nogen der ved hvad zyxel skal stå til i connection for at virke ?

Har fået den reset og nu virker alt som det skal.

Mange tak for hjælpen.

Fra : ShutEye

Dato : 16-09-07 19:28

> Har fået den reset og nu virker alt som det skal.

Lyder fint ... men har du overvejet at få "offentlig ip" hos fullrate?
Så behøver du kun slås med én router :)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-09-07 20:03

ShutEye wrote:

> Lyder fint ... men har du overvejet at få "offentlig ip" hos fullrate?
> Så behøver du kun slås med én router :)

??

Jesper Poulsen

Fra : ShutEye

Dato : 16-09-07 23:09

> ??

Læs svaret til Michael R.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-09-07 21:28

On Sun, 16 Sep 2007 20:28:20 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

>Lyder fint ... men har du overvejet at få "offentlig ip" hos fullrate?
>Så behøver du kun slås med én router :)

Den skal jeg lige have forklaret i detaljer...

Manden har en 'offentlig ip-adresse', nemlig 90.185.255.179

Og som jeg kan gennemskue det, har han kun een router: Zyxel.

Linksys'en bruges nu kun som switch og AP.

<mlr>

Fra : ShutEye

Dato : 16-09-07 23:09

> [...]
>
> Og som jeg kan gennemskue det, har han kun een router: Zyxel.
>
> Linksys'en bruges nu kun som switch og AP.

Med "offentlig ip" (produktets navn iirc) virker fullrates router som
brigde.
Det var egentlig bare info om hvordan han _også_ kunne gøre det.
Hans måde koster selvfølgelig en 10'er mindre per måned :)