regler for dyrkning af landbrugsjord
Fra : Rene

Dato : 12-09-07 16:32

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg kan finde regler for dyrkning af
landbrugsjord op til privat grund ??

Mvh
Rene

Fra : Thomas

Dato : 12-09-07 17:46

On 12 Sep., 17:31, "Rene" <R...@adsl.dk> wrote:
> Hej
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg kan finde regler for dyrkning af
> [...]

Hvilke former for regler tænker du på ?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-09-07 20:20

> Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg kan finde regler for dyrkning
> af
> landbrugsjord op til privat grund ??

Så vidt jeg ved er der kun en regel med at holde sig en meter fra skel med
maskinerne. De må dyrke lige hvad de vil (desværre også raps og roer) samt
køre med maskinerne hele natten.

Mvh Maria

Fra : Leonard

Dato : 12-09-07 20:35

On Wed, 12 Sep 2007 21:19:48 +0200, Maria Frederiksen wrote:

> Så vidt jeg ved er der kun en regel med at holde sig en meter fra skel med
> maskinerne.

Hvor findes den regel?

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 12-09-07 20:55

> Hvor findes den regel?

Er egenligt også nysgerrig ? De eneste regler jeg kender er mhs afstanden
til fortidsminder som gravhøje og lign.

(Ikke at det betyder noget at naboen på den ene side pløjer helt op til skel
eller måske 1 meter over - Så gror der da ikke ukrudt der ...)

Fra : Rene

Dato : 12-09-07 21:14

Hej

Jeg mener afstand de skal holde til skel ved både pløjning og sprøjtning.

ved sprøjtning kan jeg huske der har været en tv-udsendelse hvor dette blev
klarlagt men kan ikke huske hvad udsendelsen hed.
Med hensyn til pløjning håber jeg der er nogle konkrete regler med afstand
til skel, da jeg før har fået pløjet skelpælen op.
mvh
Rene

Fra : Armand

Dato : 12-09-07 23:28

"Rene" <Rene@adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Med hensyn til pløjning håber jeg der er nogle konkrete regler med afstand
> til skel, da jeg før har fået pløjet skelpælen op.

Der ér ikke noget folkefærd der er så ejer-lysten som bønder :-|

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 13-09-07 06:56

> Der ér ikke noget folkefærd der er så ejer-lysten som bønder :-|

En ekstra plovfure kan jo også ses direkte på bundlinien ...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-09-07 20:36

On Wed, 12 Sep 2007 21:19:48 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Så vidt jeg ved er der kun en regel med at holde sig en meter fra skel med
>maskinerne. De må dyrke lige hvad de vil (desværre også raps og roer) samt
>køre med maskinerne hele natten.

Hvad har du imod raps og roer? Roer er der vel kun et fåtal som dyrker
efterhånden.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : ben9

Dato : 12-09-07 20:45

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvad har du imod raps og roer? Roer er der vel kun et fåtal som dyrker
> efterhånden.

ja - det er sku surt at bo på landet - det lugter og larmer. det ku de
godt ha fortalt inden man flyttede derud, men sagde ejendomsmægleren
noget om det? nænæ ikke et ord!

sårn er de ejendomsmæglere sku. jeg har en kammerat der bor 10 m fra
havet og alt hans metal ruster - cykler, havemøbler osv osv for ikke at
snakke om tagrenderne. men sagde ejendomsmægleren noget om det.

--
---

Bæ9

Killfiltre er for tøsedrenge

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-09-07 22:24

> Hvad har du imod raps og roer? Roer er der vel kun et fåtal som dyrker
> efterhånden.

Egentlig ikke så meget - jeg har valgt at bo på landet, så det følger med.
Roer er bare grimme i forhold til korn - vi har roer 2 år og korn et år -
selv om det pt. ser ud til at der er sået vinter-et-eller-andet igen

Mvh Maria

Fra : ben9

Dato : 12-09-07 23:10

Maria Frederiksen wrote:

> Egentlig ikke så meget - jeg har valgt at bo på landet, så det følger med.

god pointe

--
---

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-07 10:13

On 14 Sep., 10:59, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Nja ... p-lindberg.dk har dem til ikke så frygteligt meget - efter min
> mening. Jeg var i hvert fald i første omgang sikker på den slags var
> dyrere. Jeg har pallegafler med a-ramme, det er rigtig dejligt. Desværre
> er det stadig kun pallegaflerne som har den -

Hvordan går det med at løfte vandret med gafler på 3-punktsophæng ?

> og jeg er ikke sikker på
> hvordan jeg kan få dem monteret på bagskovlen og samtidig beholde
> tip-funktionen på den.

Jeg har ikke købt min bagskovl endnu så jeg har ingen gode råd.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-09-07 10:41

On Fri, 14 Sep 2007 02:13:26 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Hvordan går det med at løfte vandret med gafler på 3-punktsophæng ?

Altså, at en palle bliver ved med at være vandret når man løfter den?
Det går af sig selv.
Min traktor kan desværre ikke bære en hel palle med træpiller - øv.

>Jeg har ikke købt min bagskovl endnu så jeg har ingen gode råd.

Min er hjemmebygget - og egentlig for stor og tung til traktoren. Men
god og solid.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-09-07 21:00

On 12 Sep., 21:36, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Hvad har du imod raps og roer? Roer er der vel kun et fåtal som dyrker
> efterhånden.

Raps er ikke til at komme af med.

--
Christian

Fra : ben9

Dato : 12-09-07 21:15

Christian B. Andresen wrote:

> Raps er ikke til at komme af med.
>
> --
> Christian

så la vær at dyrke det - slå dig på svineavl i stedet

--
---

Fra : Anders Majland

Dato : 12-09-07 22:55

Men til gengæld er sådan en gul rapsmark kanon flot...

/A

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-09-07 17:46

On Wed, 12 Sep 2007 23:54:46 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Men til gengæld er sådan en gul rapsmark kanon flot...

Enig - og den dufter så godt. En af nabomarkerne havde raps sidste år,
desværre var det lige i højsæsonen for gartnere at den blomstrede, så
jeg havde ikke tid til at gå i haven og nyde det mens det stod på.

Jeg havde i år en del raps eller agerkål i mit nye læbælte - det fik lov
at stå til det var afblomstret, at samme grund. Og så blev det klippet
ned med et ørnenæb da det var afblomstret.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-07 11:29

On 14 Sep., 11:40, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Altså, at en palle bliver ved med at være vandret når man løfter den?
> Det går af sig selv.

Nemlig, kan man løfte en palle belægningssten uden at de alle trille
af ?

> Min traktor kan desværre ikke bære en hel palle med træpiller - øv.

Pga. at den tipper eller er hydraulikken ikke stærk nok ?
Min burde kunne løfte ca. 2 tons.

> Min er hjemmebygget - og egentlig for stor og tung til traktoren. Men
> god og solid.

En spritny koster 2500 incl moms, så det er ikke umagen værd hvis jeg
selv skal til at svejse sådan en sammen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-09-07 14:08

On Fri, 14 Sep 2007 03:29:01 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Nemlig, kan man løfte en palle belægningssten uden at de alle trille
>af ?

Ja, hvis traktoren ellers er stærk/tung nok, så kan den sagtens løfte en
palle belægningssten.

>Pga. at den tipper eller er hydraulikken ikke stærk nok ?

Den tipper. Med lidt held kan den så styres på hjulbremserne, men en hel
palle træpiller er for meget til det trick.

>En spritny koster 2500 incl moms, så det er ikke umagen værd hvis jeg
>selv skal til at svejse sådan en sammen.

Jeg har nu heller ikke selv bygget denne her - den fulgte med traktoren.
Den her bagskovl blev bygget på skibsværftet i frederikshavn, da det
stadig fandtes. Dvs. den er bygget af en meget kraftig jernplade, og er
både højere, bredere og dybere end f.eks den p-lindberg sælger. Desværre
var man dengang ikke smarte nok til at sætte a-ramme på den. Ej heller
smarte nok til at overveje hvor smart det er med en skovl så tung at
traktoren tipper bare der kommer omkrng 100 kg i den :-/
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-07 08:12

On 12 Sep., 22:15, ben9 <dont.filter@me> wrote:

> så la vær at dyrke det - slå dig på svineavl i stedet

Jeg dyrker det ikke
Ham som har forpagtet vores jord dyrker primært korn, i år var det
vinterbyg og det blievr det igen.
Jeg har ikke lyst til at have grise og mine naboer vil sikekrt ikke
synes om det. Desuden har jeg ikke jord nok til ret mange svin.

Så jeg nøjes med de svin som passerer ude på vejen og smider deres
affald ud af vinduet, efter devisen ude af syn - ude af sind.

Fra : ben9

Dato : 13-09-07 08:43

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> Jeg har ikke lyst til at have grise og mine naboer vil sikekrt ikke
> synes om det. Desuden har jeg ikke jord nok til ret mange svin.

årh en enkelt lille grissebasse har du vel plads til?

--
---

Fra : Armand

Dato : 13-09-07 22:00

> Jeg dyrker det ikke
> Ham som har forpagtet vores jord dyrker primært korn,

Du overså den usynlige smiley!
Jeg opfatter helt tydeligt Beany's kommentar som reaktion på
dobbelttydigheden i begrebet "komme af med raps" á hvis du ikke kan sælge
det (á "komme af med") så slå over på svineavl!

--
Armand.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-07 08:13

On 13 Sep., 07:56, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> En ekstra plovfure kan jo også ses direkte på bundlinien ...

LOL

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-07 09:34

On 13 Sep., 09:42, ben9 <dont.filter@me> wrote:

> årh en enkelt lille grissebasse har du vel plads til?

Det har jeg da, hvis jeg lavede plads i stalden, desværre er det ret
besværligt med indhegninger til grise.
Det er meget nemmere med heste.
Men i stalden er der 2 gode hestebokse til vores heste og lidt
værksted og lidt opmagasineringsplads.

Jeg vil meget hellere have et par tyrekalve så man kan få noget godt
oksekød.

Fra : ben9

Dato : 13-09-07 10:10

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg vil meget hellere have et par tyrekalve så man kan få noget godt
> oksekød.

klart - det er også bedre end både heste- og grisekød!

--
---

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-09-07 17:47

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-07 10:14

On 13 Sep., 11:09, ben9 <dont.filter@me> wrote:

> klart - det er også bedre end både heste- og grisekød!

Jeg kan ikke udtale mig om det er bedre end hestekød, men til mange
ting bedre end svinekød ja.
Og svinekød er så billigt, selv i rimelig kvalitet mens gode bøffer
eller stege er noget dyrere.

Fra : Thomas

Dato : 13-09-07 15:56

On 12 Sep., 21:36, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Hvad har du imod raps og roer? Roer er der vel kun et fåtal som dyrker
> [...]

Ikke herovre i sukkerland

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-09-07 17:54

On Thu, 13 Sep 2007 14:55:47 -0000, Thomas <Thomas.Haugaard@gmail.com>
wrote:

>Ikke herovre i sukkerland

Næh, selvfølgelig ikke - den havde jeg ikke lige tænkt på.
Heroppe i det nordlige er roemarker meget sjældne syntes jeg. Slet ikke
som i gamle dage.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-07 08:46

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-09-07 10:00

<trav@tiscali.dk> wrote:

> [...]

mening. Jeg var i hvert fald i første omgang sikker på den slags var
dyrere. Jeg har pallegafler med a-ramme, det er rigtig dejligt. Desværre
er det stadig kun pallegaflerne som har den - og jeg er ikke sikker på