Bøger om Linux (openSUSE)
Fra : John

Dato : 12-09-07 11:14

Hej

Jeg har nu igennem et ½-års tid haft openSUSE 10.2 installeret på min
T40. Jeg har også rodet lidt med (K)Ubuntu, PCLinuxOS, Keldix, Mandriva
og Knoppix.

De fleste ting har jeg fået til at virke, andre ting kan jeg ikke få til
at virke (fx MPlayer) og så er der helt sikkert en masse muligheder jeg
ikke kender til :)

Derfor vil jeg gerne lære Linux generelt, men specielt openSUSE bedre at
kende og søger i den forbindelse bøger om emnet.

Spørgsmålet er hvad jeg bør købe?
Jeg er ret grøn på området, så bogen/bøgerne bør tage udgangspunkt i en
nybegynders behov.
Tit synes jeg tingene går nemmere hvis der er vist skærmbilleder af
fremgangsmåden, så det vil også være et plus.
Er bogen nem at bruge som opslagsværk vil det givet også være et plus.

Jeg har overvejet lidt forskelligt:

- SUSE Linux10 Bible
- SUSE Linux 10.0 Unleashed
- SUSE Linux 10 For Dummies
- SUSE Linux by Chris Brown
- Beginning SUSE Linux: From Novice to Professional

Spørgsmålet er så om nogen har erfaringer med disse og kan anbefale
eller fraråde nogen af dem?

Er der andet jeg bør overveje - evt. noget på dansk? Tysk kan også gå an.

Mvh

John

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-09-07 14:32

Den Wed, 12 Sep 2007 12:14:16 +0200 skrev John:

> Hej
>
> Jeg har nu igennem et ½-års tid haft openSUSE 10.2 installeret på min
> T40. Jeg har også rodet lidt med (K)Ubuntu, PCLinuxOS, Keldix, Mandriva
> og Knoppix.

Hvad er der i vejen med Ubuntu eller PCLinuxOS?
De er da oplagt til en "newbie" - undskyld udtrykket.
SUSE er langt mere krævende.

> De fleste ting har jeg fået til at virke, andre ting kan jeg ikke få til
> at virke (fx MPlayer) og så er der helt sikkert en masse muligheder jeg
> ikke kender til :)

Gælder det alle de distributioner du har prøvet? - så er det sikkert din
hardware der fejler.
Linux er blot et andet OS, så du skal ikke forvente mirakler med din pc.

> [...]
> fremgangsmåden, så det vil også være et plus. Er bogen nem at bruge som
> opslagsværk vil det givet også være et plus.

Hvad er der i vejen med den officielle dokumentation
http://en.opensuse.org/Documentation
Ellers kan du også finde generelle vejledninger til Linux på:
http://www.linuxbog.dk/

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Fra : John

Dato : 12-09-07 14:55

Karl Erik Christensen skrev:

> Hvad er der i vejen med Ubuntu eller PCLinuxOS?
> De er da oplagt til en "newbie" - undskyld udtrykket.
> SUSE er langt mere krævende.

Det synes jeg så ikke.
SUSE's YaST synes jeg virker ret godt.
Ubuntu blev jeg aldrig gode venner med (jeg er ikke til Gnome) og
Kubuntu synes jeg ikke var lige så nem at gå til som SUSE.
Den seneste PCLinux OS 2007 har jeg ikke rigtig rodet med, kun som
live-CD, men den tidligere udgave tiltalte mig ikke.

SUSE virker bare mere gennemført synes jeg.

> Gælder det alle de distributioner du har prøvet? - så er det sikkert din
> hardware der fejler.
> Linux er blot et andet OS, så du skal ikke forvente mirakler med din pc.

Jeg har kun rodet med MPlayeren under SUSE.
Normalt bruger jeg VLC.
Men nej, jeg forventer skam ikke mirakler med Linux. Jeg synes dog det
kunne være spændende at kende lidt til det.

> Hvad er der i vejen med den officielle dokumentation
> på http://en.opensuse.org/Documentation
> Ellers kan du også finde generelle vejledninger til Linux på:
> http://www.linuxbog.dk/

Dem kender jeg godt.
Men det er meget rart at have noget i bogform også.
Ofte er de bøger der beskriver programmer nemmere at gå til end de
egentlige brugermanualer - synes jeg.

Mvh

John

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-07 17:44

John <jk7410@gmail.com> writes:

> Tit synes jeg tingene går nemmere hvis der er vist skærmbilleder af
> fremgangsmåden, så det vil også være et plus.

Problemet er at den slags beklageligvis bliver forældet HURTIGERE end
edb-bøger normalt gør - så man skal se sig for.

> Spørgsmålet er så om nogen har erfaringer med disse og kan anbefale
> eller fraråde nogen af dem?

Jeg synes generelt at tykke amerikanske bøger ikke er min kop the, men
det kan måske være det er det du har brug for. Til gengæld kan jeg
varmt anbefale O'Reillys bøger.

Prøv at gå ned i din lokale større boghandel og kig på deres
hyldemetere. Der er nok noget du kan blive klogere af at se om du vil
have.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : John

Dato : 12-09-07 18:55

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Problemet er at den slags beklageligvis bliver forældet HURTIGERE end
> edb-bøger normalt gør - så man skal se sig for.

Det er rigtig nok, men ofte er det ikke radikale ændringer der sker fra
version til version.

> Jeg synes generelt at tykke amerikanske bøger ikke er min kop the, men
> det kan måske være det er det du har brug for. Til gengæld kan jeg
> varmt anbefale O'Reillys bøger.

Jeg har faktisk ret gode erfaringer med tykke amerikanske bøger i
forbindelse med mit studie (marketing, mikro-, makro- og int. økonomi)
Men jeg kan se at de forskellige Linux-bøger får ret forskellige
anmeldelser med på vejen.

> Prøv at gå ned i din lokale større boghandel og kig på deres
> hyldemetere. Der er nok noget du kan blive klogere af at se om du vil
> have.

Ja. Jeg kan også se at biblioteket har nogle af bøgerne, så jeg tror jeg
starter der.

Ellers er der jo altid gruppen her :)

Mvh

John

Fra : claus

Dato : 12-09-07 19:00

John skrev:

http://www.amazon.com/SUSE-Linux-10-0-Unleashed-McCallister/dp/0672327260/ref=pd_sim_b_3_img/105-6305993-0232436

Jeg købte i sin tid the suse linux 10 bibel . Jeg synes måske den er
lidt for overfladisk. Mvh Claus