[RHEL3+] Vise ind-/udgående netværks trafi~
Fra : Hans J

Dato : 12-09-07 10:46

Kan jeg få ind- og udgående trafik mængde af vide ved en standard RHEL? Den
køre ikke iptables, så dér kan ikke opsamles noget men måske er der noget
under /proc ?

Det jeg helst vil have er en opsamling hvert minut, hvor jeg så samler
rådata sammen og viser dem på en hjemmelavet graf (rådata = ikke MRTG eller
andet, skal være et tal).

Jeg vil ikke have installeret SNMP (prod-server).

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-09-07 10:51

"Hans J" <h-1234567890@REMOVE.gmail.com> writes:

> Kan jeg få ind- og udgående trafik mængde af vide ved en standard RHEL? Den
> køre ikke iptables, så dér kan ikke opsamles noget men måske er der noget
> under /proc ?

Du kan parse uddata fra ifconfig eller /proc/net/dev. Begge vil give
dig oplysninger om hvor meget data hvert interface har sendt og
modtaget.

Så skal du selvfølgelig selv sørge for at beregne ændringer mellem to
samples og selv håndtere at tælleren løber over ved enten 32 eller 64
bit. (Hvilket netop er hvad MRTG gør når den tegner grafer).

//Makholm

Fra : Claus Alboege

Dato : 12-09-07 11:11

Hej,

> [...]

> Det jeg helst vil have er en opsamling hvert minut, hvor jeg så samler
> rådata sammen og viser dem på en hjemmelavet graf (rådata = ikke MRTG

Måske du kunne bruge munin-node fra munin¹? Den giver dig adgang til at
læse de tal, som den selv bruger til at lave grafer med.

% /etc/munin/plugins/if_eth0
down.value 1776079283
up.value 3382375567

% /etc/munin/plugins/if_eth1
down.value 3877550289
up.value 4238299638

Når du så ikke gider spilde tid på at lave grafer selv, kan du
installere munin og lade den gøre det for dig

¹) http://munin.projects.linpro.no/

/Claus A

Fra : Hans J

Dato : 12-09-07 12:00

> Måske du kunne bruge munin-node fra munin¹? Den giver dig adgang til at
> læse de tal, som den selv bruger til at lave grafer med.

Hvis det umiddelbart kan læses direkte ud via /proc så vil jeg nok vælge dét
(og det kan det, kan jeg se).

> Når du så ikke gider spilde tid på at lave grafer selv, kan du
> installere munin og lade den gøre det for dig

http://hovmon.dk/demozone/ - laver mine grafer - jeg skal bare smide rådata
i dem