rsync/rdiff-backup med remote arkiv funkti~
Fra : John

Dato : 10-09-07 22:05

Jeg kender rdiff-backup og den VILLE være helt perfekt til mit setup ud
over, at den slet ikke fungere Hverken den nyeste stable (1.0.5) eller
den nyeste dev (1.1.14). Jeg har derfor opgivet den fuldstændigt og tror
konflikten kan være i min RHEL5.

Er der nogen gode alternativer til rdiff-backup - nogen som reelt har prøvet
det og ikke kun kender det af navn?

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 10-09-07 22:11

On 2007-09-10, John <john@REMOVE.gmail.com> wrote:
> [...]
> over, at den slet ikke fungere Hverken den nyeste stable (1.0.5) eller
> den nyeste dev (1.1.14). Jeg har derfor opgivet den fuldstændigt og tror

Man kunne jo prøve at få den rdiff-backup til at virke..

Jeg har den kørende i nogle forholdsvis store setups på RHEL3 og RHEL4.

--
Morten

Fra : John

Dato : 10-09-07 22:20

> Man kunne jo prøve at få den rdiff-backup til at virke..
>
> Jeg har den kørende i nogle forholdsvis store setups på RHEL3 og RHEL4.

Måske men ikke i en RHEL5 og det er det jeg har. Jeg har installeret perfekt
i henhold til vejledningen men alligevel kager rdiff rundt med IO fejl. Om
det så er noget med at det er fordi den køre på /var mappen og den ændre sig
ved jeg ikke, men den fungere ikke på mit system. Rsync fungere helt
perfekt - hver gang.

Fra : John

Dato : 10-09-07 22:45

rdiff-backup -V
rdiff-backup 1.1.14

rdiff-backup -v5 --create-full-path --max-file-size 4096 /var
srv2::/rdiff/var/

Processing changed file lib/mysql/wt/cjos_content_rating.MYD
Processing changed file lib/mysql/wtc/jos_content_rating.MYI
Processing changed file lib/mysql/wtc/jos_core_acl_aro.MYD
Processing changed file lib/mysql/wtc/jos_core_acl_aro_groups.MYD
Exception '[Errno 2] No such file or directory' raised of class
'exceptions.OSError':
File "/usr/lib/python2.4/site-packages/rdiff_backup/robust.py", line 32,
in check_common_error
try: return function(*args)
File "/usr/lib/python2.4/site-packages/rdiff_backup/rpath.py", line 1022,
in append
return self.__class__(self.conn, self.base, self.index + (ext,))
File "/usr/lib/python2.4/site-packages/rdiff_backup/rpath.py", line 747,
in __init__
else: self.setdata()
File "/usr/lib/python2.4/site-packages/rdiff_backup/rpath.py", line 771,
in setdata
self.data = self.conn.C.make_file_dict(self.path)

ListError named/chroot/proc/10/environ/exe [Errno 2] No such file or
directory

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-09-07 23:03

Hej John.

John wrote:

> [...]
> Processing changed file lib/mysql/wtc/jos_core_acl_aro_groups.MYD
> Exception '[Errno 2] No such file or directory' raised of class

Det ligner en fejl som kan opstå pga. manglende læserettigheder.

Mvh. Michael.

Fra : John

Dato : 10-09-07 23:12

> Det ligner en fejl som kan opstå pga. manglende læserettigheder.

Som root?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-09-07 23:23

John wrote:

> Som root?

Det lyder usandsynligt. Men den fil, du har fat i der, er det ikke en
datafil som mysql gemmer nogle database-data i? I så fald er den ikke
meget værd at prøve at tage rdiff på. På Windows ville den sandsynligvis
være låst af en eller anden mysql-server-proces. Jeg kender ikke nok til
de filsystemer, man kan køre under unix til at vide med sikkerhed om der
findes en måde at låse filer. Hvis du også selv er i tvivl, hvad så med
at undersøge om man kan se indholdet med samme rettigheder som rdiff?

(F. eks. sum < lib/mysql/wtc/jos_core_acl_aro_groups.MYD)

Mvh. Michael.

Fra : John

Dato : 10-09-07 23:46

> [...]
> findes en måde at låse filer. Hvis du også selv er i tvivl, hvad så med at
> undersøge om man kan se indholdet med samme rettigheder som rdiff?

Nu er det heldigvis ikke Windows, så root kan sagtens læse den fil. Filen
kan skam endda også sagtens bruges i tilfælde af at éns eksport er gået
galt, så problemet er ikke en filsystem fejl eller rettighedsproblem.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-09-07 23:55

John wrote:

> Nu er det heldigvis ikke Windows, så root kan sagtens læse den fil. Filen
> kan skam endda også sagtens bruges i tilfælde af at éns eksport er gået
> galt, så problemet er ikke en filsystem fejl eller rettighedsproblem.

Okay. Så kan jeg ikke komme med andre forslag. Held og lykke...

Mvh. Michael.

Fra : MikeyMouse

Dato : 11-09-07 21:55

On Tue, 11 Sep 2007 00:02:33 +0200, Michael Zedeler
<michael@zedeler.dk> wrote:

>Hej John.

>Det ligner en fejl som kan opstå pga. manglende læserettigheder.
>
>Mvh. Michael.

Måske er Michael ikke helt gal på den. Kunne det måske have noget at
gøre med SELinux? Uden at være klog på det skidt, så har det før givet
mig mange grå hår i min sparsomme hårvækst.

MM

Fra : John

Dato : 12-09-07 08:14

> Måske er Michael ikke helt gal på den. Kunne det måske have noget at
> gøre med SELinux? Uden at være klog på det skidt, så har det før givet
> mig mange grå hår i min sparsomme hårvækst.

Af selv samme grund har jeg aldrig kørt med SELinux.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 11-09-07 05:44

I dk.edb.system.unix, skrev John:
> Processing changed file lib/mysql/wtc/jos_core_acl_aro_groups.MYD
> Exception '[Errno 2] No such file or directory' raised of class
> 'exceptions.OSError':

Denne fejl kan jeg ikke lige lure..

> ListError named/chroot/proc/10/environ/exe [Errno 2] No such file or
> directory
> Exception '[Errno 2] No such file or directory' raised of class
> 'exceptions.OSError':

Dette ligner et bind-mounet /proc katalog.. Prøv at ekskluderer
named/chroot/proc fra backuppen.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : John

Dato : 11-09-07 09:38

> Denne fejl kan jeg ikke lige lure..

> Dette ligner et bind-mounet /proc katalog.. Prøv at ekskluderer
> named/chroot/proc fra backuppen.

Endnu en bug med rdiff - den kan hverken include eller exclude noget i
version 1.1.14 (version 1.0.5 kan godt).

rdiff-backup -v5 --create-full-path --max-file-size 4096 --exclude
/var/named/chroot /var/named srv2::/rdiff/var/named/

Backup: must_escape_dos_devices = 0
Starting mirror /var/named to /rdiff/var/named
[...]

ListError chroot/proc/10/environ/exe [Errno 2] No such file or directory
[...]

Som nævnt tidligere, så tror jeg det er min RHEL5 der konflikter - den er
trods alt forholdsvis ny. Jeg er ikke i tvivl om, at den sikkert køre bedre
på ældre versioner, men på min kan den altså ikke. Derfor ville jeg gerne
høre om nogen kender til, og har prøvet, alternativer som virker på samme
måde?

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 11-09-07 10:00

On 2007-09-11, John <dk*@REMOVE.gmail.com> wrote:
> Som nævnt tidligere, så tror jeg det er min RHEL5 der konflikter - den er
> trods alt forholdsvis ny. Jeg er ikke i tvivl om, at den sikkert køre bedre

ærligt tvivler jeg på at det er RHEL5 der forårsager problemet.

Det er mere noget python noget. Prøv at opgrader den til 2.5.

--
Morten

Fra : John

Dato : 11-09-07 10:20

> ærligt tvivler jeg på at det er RHEL5 der forårsager problemet.
> Det er mere noget python noget. Prøv at opgrader den til 2.5.

Det vil jeg helst ikke ud i - hvis ikke det er tilgængeligt via yum (og det
er det ikke), så foretrækker jeg at undvære rdiff.
At skulle ud i noget selvkompilering m.v. giver vist ikke andet end
problemer på lang sigt.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 11-09-07 13:58

John <john@gmail.com> skrev:

> Er der nogen gode alternativer til rdiff-backup - nogen som reelt
> har prøvet det og ikke kun kender det af navn?

Jeg bruger »rsnapshot« til sikkerhedskopieringen af mine maskiner.
Det fungerer ganske fornuftigt. Jeg er dog endnu ikke helt tilfreds
med sikkerhedsniveauet, når jeg tager sikkerhedskopier over netværket,
men det er fordi jeg ikke har fået helt styr på at kæde bestemte
brugere sammen med et begrænset udvalg af root-kommandoer. I praksis
er det vist ikke så stort et problem, da et indbrud der fanger den
kritiske SSH-nøgle alligevel også vil give adgang til de
sikkerhedskopierede data.

God fornøjelse,

Jacob
--
»Vi andre har dog den anstændighed at gøre det på 6.000 km.s
afstand!« -- Divus Madsen, exam.gud

Fra : John

Dato : 12-09-07 08:30

> [...]
>
> Er der nogen gode alternativer til rdiff-backup - nogen som reelt har
> prøvet det og ikke kun kender det af navn?

Jeg har fundet en løsning med standard rsync som til fulde løser mit behov.

Med parameteren --link-dest= kan den sammenligne med en anden
destinationsmappe og lave hardlinks imellem dem. Derfor ser det ud som om,
at jeg har en fuld kopi hver dag selv om der reelt hardlinkes til de samme
filer. Det fylder så det ekstra som X antal samlede filer * minimum
blocksize fylder hvilket giver 114352 filer * 4096 bytes = 446MB spildt
plads men det er helt acceptabelt (det skal ikke overføres mellem src og
dest server, da det oprettes direkte på dest server).

rsync -e ssh -avzP --delete --link-dest=/rsync/srcdir / srv2:/rsync/destdir