MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Skifte original Vista til en anden pc?
Fra : MRN

Dato : 12-09-07 12:14

Hejsa gruppe!

For et års tid siden ca købte jeg en ny harddisk, og samtidigt en
OEM-udgave af XP Pro DK. Men så for et par måneder siden døde min
computer i et tordenvejr Forsikringen hentede den, erklærede den
for totalskadet og beholdt den...

Så var det jeg tænkte om jeg må installere min XP på en ny computer jeg
køber? Den gamle er jo skrottet, så den bliver jo stadig kun brugt på
én computer. Må og kan man det?

MRN

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like
less than half of you half as well as you deserve!"

Fra : Max

Dato : 12-09-07 12:46

Hej

> Så var det jeg tænkte om jeg må installere min XP på en ny computer
> jeg køber? Den gamle er jo skrottet, så den bliver jo stadig kun
> brugt på én computer. Må og kan man det?

Fik du erstattet din XP af forsikringen, ja så tilhøre den gamle
XP jo forsikringsselskabet.

--
Mvh Max

Fra : MRN

Dato : 12-09-07 12:56

> Fik du erstattet din XP af forsikringen, ja så tilhøre den gamle
> XP jo forsikringsselskabet.

Det gjorde jeg ikke - de mente at den kun var 1500 værd. Selvom der
både var dvd-brænder, nyt kabinet, Pentium 4 3,2gHz, forholdvis nyt
bundkort, to Maxtor HD med 200GB hver osv...

MRN

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like
less than half of you half as well as you deserve!"
Bilbo Baggins

Fra : ai

Dato : 12-09-07 13:30

Det gjorde jeg ikke - de mente at den kun var 1500 værd. Selvom der
både var dvd-brænder, nyt kabinet, Pentium 4 3,2gHz, forholdvis nyt
bundkort, to Maxtor HD med 200GB hver osv...

Du har vel skiftet forsikringsselskab ???

//ani

Fra : MRN

Dato : 12-09-07 15:49

> Du har vel skiftet forsikringsselskab ???

JA!!!

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 12-09-07 12:49

"MRN" <haha@hvadtrorduselv.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Så var det jeg tænkte om jeg må installere min XP på en ny computer jeg
> køber? Den gamle er jo skrottet, så den bliver jo stadig kun brugt på én

Hej, jeg har været ude for lidt det samme, jeg hvad en harddisk som åbenbart
ikke virkede, jeg kunne installer min nye Windows XP Home OEM, men hvergang
gik det galt, Windows kørte ikke ordentligt.
Dette prøvede jeg tre gange, så købte jeg en ny harddisk og installerede
igen, nu fik
jeg så en besked om at Windows var aktiveret for mange gange, jeg ringede så
til
Microsoft og forklarede mit problem, jeg fik ny aktiveringskode, og så har
det
ellers virket siden, detter er ca. et år siden.

mvh
Hans Otto

Fra : Chano Andersen

Dato : 12-09-07 17:23

Hans Otto Nielsen wrote:

> ringede så til
> Microsoft og forklarede mit problem, jeg fik ny aktiveringskode, og så
> har det
> ellers virket siden, detter er ca. et år siden.

Det er blevet nemmere siden, man indtaster installations ID'et som
altid, derefter kommer deres voice respons sjov med en besked om at de
gerne vil stille et par spørgsmål, blandt andet om man har ændret
hardware, hvor mange PC'ere XP er installeret på, og lignende. Gjorde
det selv her i weekenden i forbindelse med skift af PC.

- Chano Andersen.

Fra : Rado

Dato : 12-09-07 19:40

On Wed, 12 Sep 2007 18:23:04 +0200, Chano Andersen
<usenet@chanoandersen.dk> wrote:

> [...]
>hardware, hvor mange PC'ere XP er installeret på, og lignende. Gjorde
>det selv her i weekenden i forbindelse med skift af PC.

Spørgsmålet er om den også går hvis den har været installeret 5 år
eller mere på den første maskine. Nogen der har prøvet det?

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : Chano Andersen

Dato : 12-09-07 22:40

Rado wrote:
> Spørgsmålet er om den også går hvis den har været installeret 5 år
> eller mere på den første maskine. Nogen der har prøvet det?

Jeg har benyttet den samme installation i i hvert fald 4 år på den
tidligere PC. (En IKKE OEM), har dog haft geninstalleret den et par
gange, samt skiftet harddisk en gang eller to.

Men mon ikke du bare kan aktivere den over nettet, hvis den kun har
været aktiveret en gang? Mener det er 2-3 gange man kan aktivere den,
før eneste mulighed er via telefon (Hvis der er fortaget ændringer i
hardwaren)

- Chano Andersen

Fra : Rado

Dato : 13-09-07 16:43

On Wed, 12 Sep 2007 23:39:49 +0200, Chano Andersen
<usenet@chanoandersen.dk> wrote:

>Jeg har benyttet den samme installation i i hvert fald 4 år på den
>tidligere PC. (En IKKE OEM), har dog haft geninstalleret den et par
>gange, samt skiftet harddisk en gang eller to.

Ja men der er forskel på OEM og den fulde version, som du åbenbart
har. Sidstnævnte kan man mig bekendt geninstallere lige så mange gange
man vil, på lige så mange maskiner man vil (dog kun på een ad gangen).

OEM derimod er låst til den første maskine den installeres på, og når
den dør så ryger XP med i faldet. Det er derfor jeg mener de må være
en tidsgrænse, baseret på den forventede levetid af en PC.

Fra : Lars

Dato : 12-09-07 22:36

On Wed, 12 Sep 2007 13:14:29 +0200, MRN <haha@hvadtrorduselv.dk>
wrote:

>For et års tid siden ca købte jeg en ny harddisk, og samtidigt en
>OEM-udgave af XP Pro DK. [...]

Hvor kommer Vista ind i billedet?

>Så var det jeg tænkte om jeg må installere min XP på en ny computer jeg
>køber? Den gamle er jo skrottet, så den bliver jo stadig kun brugt på
>én computer. Må

Ikke ifølge de licensbetingelser du har accepteret.

>og kan man det?

Selvfølgelig kan man det.

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : MRN

Dato : 13-09-07 16:03

> Hvor kommer Vista ind i billedet?
Hov, det havde jeg slet ikke set - der skulle selvfølgelig stå XP

> Ikke ifølge de licensbetingelser du har accepteret.
Har lige fået svar fra Microsoft idag, de skriver:

CITAT START
Tak for din henvendelse.

Du må desværre ikke flytte din XP med, da den binder sig til
bundkortet,
i den pc hvor den er først installeret.
Kan godt forstå man i dit tilfælde kan blive i tvivl, men der er
desværre ikke nogen vej uden om.
CITAT SLUT

Øv øv, når nu man har købt og betalt den...

> Selvfølgelig kan man det.
Hvordan?

Fra : Rado

Dato : 13-09-07 16:46

On Thu, 13 Sep 2007 17:03:19 +0200, MRN <haha@hvadtrorduselv.dk>
wrote:

>CITAT START
>Tak for din henvendelse.
>
>Du må desværre ikke flytte din XP med, da den binder sig til
>bundkortet,
>i den pc hvor den er først installeret.

Praksis er bare en anden. Jeg har lige skiftet bundkort i en maskine
og fik genaktiveret uden problemer, over telefon. Men det var så også
kun 14 dage efter den blev aktiveret første gang, på det første
bundkort. Hvis den har kørt 5 år på et bundkort og man så skifter, er
jeg ikke sikker på at den går.

Fra : Rado

Dato : 13-09-07 16:50

wrote:

>Hvordan?

Prøv at aktivere den, og gå gennem telefonproceduren. Jeg ser ikke
noget forkert i at gøre det i dit tilfælde, da din maskine efter hvad
jeg kan forstå er død tidligere end den forventede levetid for en
maskine.

Fra : MRN

Dato : 13-09-07 18:02

> [...]
> noget forkert i at gøre det i dit tilfælde, da din maskine efter hvad
> jeg kan forstå er død tidligere end den forventede levetid for en

Ok, det må jeg prøve når jeg får den nye maskine

Hvis ikke det virker, findes der så en måde hvorpå man kan 'springe
over' aktiveringen?
Det har jeg ikke rigtigt nogle samvittigheds mæssige kvaler med - jeg
har trods alt betalt 1395,- for den, og den bliver kun brugt på én
computer

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 13-09-07 21:49

"MRN" wrote

> [...]
> Det har jeg ikke rigtigt nogle samvittigheds mæssige kvaler med - jeg har
> trods alt betalt 1395,- for den, og den bliver kun brugt på én computer

Hvis du vil overholde OEM-aftalen bør du ikke installere XP på en anden
maskine, der er jo en årsag til at den licens er billigere end det fulde
produkt som kan anvendes på flere pcere.

Fra : Rado

Dato : 14-09-07 02:34

On Thu, 13 Sep 2007 22:49:02 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<example@example.com> wrote:

> [...]
>maskine, der er jo en årsag til at den licens er billigere end det fulde
>produkt som kan anvendes på flere pcere.

Ja men det kan vel ikke være rimeligt at man får forkortet sin
licenstid med måske flere år blot fordi ens maskine bliver ramt af et
lyn, eller bundkortet står af af en eller anden grund, efter blot 1
år, som det jo f.ex. er tilfældet her.

Fra : emj

Dato : 14-09-07 10:37

Rado skrev:

> [...]
>licenstid med måske flere år blot fordi ens maskine bliver ramt af et
>lyn, eller bundkortet står af af en eller anden grund, efter blot 1

Hvis bundkortet står af, så kan du få genregistreret samme maskine med
nyt bundkort, blot ved at ringe til MS.

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 14-09-07 22:59

"Rado" wrote

> [...]
> licenstid med måske flere år blot fordi ens maskine bliver ramt af et
> lyn, eller bundkortet står af af en eller anden grund, efter blot 1

Det skulle du nok have taget stilling til da du købte en OEM-licens.

Læs eventuelt FAQen:

http://download.microsoft.com/download/f/a/4/fa41559a-0a1f-4835-b0c8-292ed2e3b7bc/OEM_faq.doc

Ifølge FAQen er der ikke ret meget at være i tvivl om.

Fra : Jan Riber

Dato : 13-09-07 22:26

> [...]
> Det har jeg ikke rigtigt nogle samvittigheds mæssige kvaler
> med - jeg har trods alt betalt 1395,- for den, og den bliver

Ved ikke lige hvordan en OEM version opfører sig under
installationen. Men hvis den kan installere sig lige så langt som
den originale, før den beder om adgangskoden, så er svaret ja.
Prøv og stil spørgsmålet i: alt.warez.dk. Der passer det nok
bedre

Vh. Jan

Fra : Jan Riber

Dato : 13-09-07 22:34

"Jan Riber" <j_riberFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> ja.
> Prøv og stil spørgsmålet i: alt.warez.dk. Der passer det nok

Der skulle have stået: alt.dk.warez
Vh. Jan