Antiterror pakken > frit netværk
Fra : Harald

Dato : 12-09-07 07:19

Hej

Vores kunder har indtil nu haft fri adgang til 2 internet computere samt
trådløs netværk uden at skulle registrere sig og benytte koder. Med den nye
antiterror pakken kan det så ikke lade sig gøre længere. Så mit spørgsmål
er, kan det lade sig gøre at købe noget standard udstyr der gør at man kan
udlevere koder til kunder der gør at de skal/kan logge sig på de 2 faste
computere eller via trådløs på egen bærbar i en bestemt tids periode og få
logget alt den trafik der kræves af antiterror pakken? Eller er det
nødvendig at gå til et firma der tilbyder den slags løsninger, jeg vil helst
lave det selv?
Jeg har læse den tidligere post (logning af alt trafik) hvor en cisco router
nævnes, men jeg mangler så stadig selve den del der gør at kunder skal logge
sig på før de kan bruge internettet.

/H

Fra : NoOne

Dato : 12-09-07 13:24

On Wed, 12 Sep 2007 08:19:11 +0200, "Harald" <nomail@noname.dk> wrote:

> [...]
>nævnes, men jeg mangler så stadig selve den del der gør at kunder skal logge

hmm ... simple løsing ... sæt "kundene" på en løs ADSL linie så er det
ikke jeres problem med logning ;)

og så sikre i også at "kundernes" pc'er ikke kommer på jeres normale
netværk ;) hvor de kan lave stor skade hvis "kunde pc'er" har "snask"
med ;)

RaZoR :)

Fra : Harald

Dato : 12-09-07 13:52

"NoOne" <mail.test.dk@> skrev i en meddelelse

> hmm ... simple løsing ... sæt "kundene" på en løs ADSL linie så er det
> ikke jeres problem med logning ;)

Hvad mener du med det?

> og så sikre i også at "kundernes" pc'er ikke kommer på jeres normale
> netværk ;) hvor de kan lave stor skade hvis "kunde pc'er" har "snask"
> med ;)

De er i forvejen ikke på vores normale netværk.

/H

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 12-09-07 16:39

Harald wrote:
> "NoOne" <mail.test.dk@> skrev i en meddelelse

cisco asa firewallen understøtter logins via en hjemmeside, det vil dog
kræve et sted hvor man opretter kontoerne o.s.v. Men da den alligevel
skal have et sted at logge til så har man jo der en maskine der kan
bruges til at lave authentication via eksempelvis radius eller ldap.

Det er ikke korrekt. Hvis du videresælger forbindelsen så er den dit
ansvar. Salget sker når nogen lejer et værelse. Desuden er det langt fra
alle produkter du må sælge videre.

> Hvad mener du med det?

> De er i forvejen ikke på vores normale netværk.
>
> /H

/Lasse

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 16:30

Jeg ville nødig lægge navn til din løsning med en ADSL-forbindelse.

Hvis du har en router med NAT sat op, som de fleste har, ser
ADSL-udbyderen jo kun den som en maskine, og kan derfor ikke sætte
"ansigter" på, hvem der har sendt/modtaget/søgt efter mistænkelige ting.

Her er der kun et navn, som ADSL-udbyderen udleverer, og det er navnet
på den der står som ejer af forbindelsen, og ikke "brugeren"...

Det der her ønskes er sikkert en løsning, som kan sætte "navne" på
brugerne, internt på netværket... (Jeg er også interesseret)

/Jacob

--
Del dine erfaringer med os andre: http://www.brafi.dk/webhosthjaelp
Få din egen 1 GB billedmappe på http://upload.brafi.dk

Fra : SLET DETTE

Dato : 12-09-07 21:30

Hmm nu er der en del mere end bare logning at tage hensyn til, for det
første er dataerne underlagt persondata lovgivningen, med hvad det nu
medføre, for det andet er der 1 eller også er det 4 timers
udleveringspligt af data.

Men spørgsmålet er om du er underlagt logningspligten, hvis dit tilbud
til dine kunder ikke er kommercielt, er du ikke forpligtiget til at logge.

Der er ikke rigtigt er nogen ordentlige retningslinier for en masse
ting, som det ser ud nu, og ikke ret mange der rigtigt har styr på denne
viderunderlige lovgivning.

Men det du leder efter er en servicegateway, kik evt. på Handlink
produkter, de har noget for de fleste.

http://www.handlink.com/

Krysser

Fra : SLET DETTE

Dato : 12-09-07 21:36

Ups der gik vist et eller andet galt i opsætningen der

/Krysser

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-07 22:31

SLET DETTE wrote:
> Ups der gik vist et eller andet galt i opsætningen der

Citatteknikken?

Jesper Poulsen

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 12-09-07 22:29

Harald wrote:

> Vores kunder har indtil nu haft fri adgang til 2 internet computere samt
> trådløs netværk uden at skulle registrere sig og benytte koder. Med den nye
> antiterror pakken kan det så ikke lade sig gøre længere.

Hvor går grænsen egentlig?

Fra

http://147.29.40.90/_GETDOCI_/ACCN/C20060007460-REGL

1.4. »Udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til
slutbrugere«

Hovedkravet er altså, at der udbydes elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester på kommercielt grundlag til slutbrugere.

1.4.3. »Kommercielt grundlag«

Det er imidlertid klart, at begrebet omfatter en aktivitet, hvis den
sædvanligvis tilbydes eller efterspørges på markedsmæssige vilkår,
herunder hvis aktiviteten er af generel karakter og rettet til en
modtagerkreds, som kan forventes at betale herfor.

»Kommercielt grundlag« betyder således, at en person, et selskab eller
en offentlig institution sælger og markedsfører et produkt for at få en
fortjeneste. Det er dog uden betydning, om salget af produktet reelt
oppebærer en fortjeneste eller giver underskud.

Hvis en cafe tilbyder gratis trådløst internet til gæsterne?
Hvis en virksomhed tilbyder internet til gæster i mødelokaler?

Knus
Regnar

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-09-07 09:24

Regnar Bang Lyngsø <regnar@writeme.com> crashed Echelon writing

> Hvis en cafe tilbyder gratis trådløst internet til gæsterne?
> Hvis en virksomhed tilbyder internet til gæster i mødelokaler?

Horesta prøver ihærdigt at få en debat igang på området. I forbindelse med
implementering af terrorpakken, fik jeg af vide at kravet for
restaurationer skulle være med plads til 100 personer eller derover før der
skal logges internet.

Men horestas site giver umiddelbart ikke direkte adgang til oplysningerne.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-09-07 18:32

On 13 Sep 2007 08:23:59 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

> I forbindelse med implementering af terrorpakken, fik jeg af vide at
> kravet for restaurationer skulle være med plads til 100 personer eller
> derover før der skal logges internet.

Det er misforstået. Det er kun små boligforeninger, der er undtaget.
Og hotspots er specifikt nævnt som nogle der skal logge.

-A

Fra : Niels Stoltze

Dato : 13-09-07 20:17

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev i meddelelsen
> http://147.29.40.90/_GETDOCI_/ACCN/C20060007460-REGL

Er der nogen der ved. om der er lavet en kort sammenfatning af reglerne,
således at en almindelig it-administrator, bestyrelse, whatever nemmere kan
vurdere om de skal logge, og i givet fald hvad?

/Stoltze

Fra : NoOne

Dato : 13-09-07 09:01

> [...]

>nævnes, men jeg mangler så stadig selve den del der gør at kunder skal logge

"Hoteller skal ikke logge alle gæster"

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=32648

"Hoteller og restauranter som tilbyder en frit tilgængelig
internetforbindelse til gæsterne er ikke forpligtet til at notere
brugernes identitets-oplysninger, oplyser Justitsministeriet"

Så måske skal I hellerikke logge jeres "gæsters" gøre og laden ;)

RaZoR :)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-09-07 18:43

On Thu, 13 Sep 2007 10:00:37 +0200, NoOne <mail.test.dk@> wrote:

> "Hoteller og restauranter som tilbyder en frit tilgængelig
> internetforbindelse til gæsterne er ikke forpligtet til at notere
> brugernes identitets-oplysninger, oplyser Justitsministeriet"

Hvis man læser bekendtgørelsen og vejledningen til den, fremgår det
tydeligt, at hot spots skal logge. Der står direkte i vejledningen, at
det *ikke* giver en undtagelse, at man ikke tjener penge på det.

-A

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-09-07 21:11

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> Hvis man læser bekendtgørelsen og vejledningen til den, fremgår det
> tydeligt, at hot spots skal logge. Der står direkte i vejledningen, at
> det *ikke* giver en undtagelse, at man ikke tjener penge på det.

Det har du misforstået. Der står: Det er dog uden betydning, om salget af
produktet reelt oppebærer en fortjeneste eller giver underskud.
Vejledningens afsnit 1.4.3, om begrebet kommercielt grundlag.

Og det er en betingelse, at det er en "udbyder" - i tilfældet Hot Spots -
en udbyder af internetadgang via et hot spot (vejledningen afsnit 2.2.5).

Hvad en udbyder er, er nærmere defineret i vejledningen afsnit 1.4.

Et hotel sælger ikke internet adgang.

Læs den glimrende vejledning, f.eks fra linket i

--
Oops!... I did it again