luftpumpe
Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 10-07-01 12:17

Mine fisk viser tegn på at de gerne vil have en luftpumpe i akvariet
(danske ferskvandsfisk)

Jeg er i besiddelse af en sådan, men findes der luftpumper der ikke
larmer?

mvh ivan

Fra : Kasper Lyngbye

Dato : 10-07-01 12:32

Jeg er ikke klar over om man kan få pumper der ikke larmen men
mit 160 L fungerer uden luft pumpe og kun planter.
Har du evt. prøvet med flere planter så slipper man da for larmen.

Kasper Lyngbye

Ivan Vejsgård Nielsen <ivan@aub.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B4AE429.CD871DE4@aub.dk...

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 10-07-01 13:04

Mit akvarium er overplastret med hornbladet vandaks (fra et lokalt
gadekær), men mine aborrer (perci fluvius) søger stadigt mod overfladen,
og ligesom patter efter luft. Ligeledes viser mine skaller (rutilus
rutilus) tendens til hurtigere filtrering af vand over gællerne, hvilket
jeg kun kan tolke som mangel på oxygen. Så jeg tror desværre ikke at mine
fisk vil nøjes med flere planter.

mvh ivan

Fra : ole larsen

Dato : 10-07-01 21:26

Ivan Vejsgård Nielsen skrev i meddelelsen <3B4AEF18.71FD2891@aub.dk>...
> [...]
>jeg kun kan tolke som mangel på oxygen. Så jeg tror desværre ikke at mine

Dine fisk er ikke varmtvandsfisk, så mon ikke temperaturen er problemet -
iltindholdet falder med stigende temp.

Ole

Fra : ha

Dato : 10-07-01 12:56

> Mine fisk viser tegn på at de gerne vil have en luftpumpe i akvariet
> (danske ferskvandsfisk)

Luftpumpe? - jeg troede da bestemt, at det var noget a l l e havde i sine
akvarier.

> Jeg er i besiddelse af en sådan, men findes der luftpumper der ikke
> larmer?

Det kommer vel an på hvor højt du skruer op for luftstrømmen. Min brummer
osse lidt, men jeg har afhjulpet den værste støj ved at sætte den på et
stykke skumgummi (10mm tyk) og sørge for, at luftslangen ikke hænger klods
op ad noget. Hos mig var det vibrationer fra pumpen og slangen som
forårsagede mest larm. Nu høres den faktisk ikke.

mvh
ha

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 10-07-01 17:23

"ha" <notme@dot.com> wrote in message news:9ieqgg$co9$1@sunsite.dk...
> [...]
> op ad noget. Hos mig var det vibrationer fra pumpen og slangen som
> forårsagede mest larm. Nu høres den faktisk ikke.

Det var et godt forslag. Min begyndte nemlig at larme lige før weekenden, og
nu må jeg slå den af, hver gang jeg skal ligge og slange mig på sofaen....
Hilsen Ditte

Fra : X - Dude

Dato : 10-07-01 14:36

Hvor stort er dit akv og hvor mange fisk ???

Hvor tit skifter du vand ???

/Rasmus

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 10-07-01 14:52

Det drejer sig om et akvarie på 128 l med en fluval 203 ekstern pumpe.

Bestanden ser pt. således ud
skalle: 7 stk. a 3 cm; 3 stk. a 5 cm
aborre: 1 stk. a 4 cm; 1 stk. a 6 cm
ukendt cyprinid: 1 stk. a 6 cm
derudover to stk krebs, en flok snegle (vist nok alm. dyndsnegl) samt
enkelte mindre vandremuslinger.

Vandskift blev sidst foretaget for 3 dage siden, hvor ca. 20% af vandet
blev skiftet.
Temperatur er desuden 26-27 grader (grundet vejret)

mvh ivan

Fra : Ludo

Dato : 10-07-01 18:04

Jeg synes det er blæret, du har danske ferskvandsfisk i dit akv.
Jeg troede de skulle have lavere temp end stuetemp.

Det må være spændene at have aborre. Det er en smuk fisk med spræl i.
Held og lykke fremover

Fra : Martin Heller

Dato : 10-07-01 19:24

> Temperatur er desuden 26-27 grader (grundet vejret)

Har du ikke mulighed for at køle akvariet? Evt ved at tage dækglasset af.
En kammerat og jeg havde for et par år siden også et akvarium med
danske fisk (en gedde og nogle aborre), som vi havde fanget i den lokale
mose. De kunne bestemt ikke lide hvis det blev for varmt.

Du skal nok forberede dig på at du skal have et større akvarium på
et tidspunkt hvis du vil fortsætte med at holde de fisk, de vokser
nemlig meget hurtigt.

Vi startede med at fodre med små stykker sildefilet, men i løbet af
kort tid måtte vi ofte ud og fange småfisk med sænkenet for at stille
deres appetit. Både aborre og gedder æder faktisk mere end man
umiddeltbart tror. Til sidst åd vores aborre to tre fisk på 7-8 cm og
vores gedde 6-8 fisk i samme størrelse om dagen.

Fra : X - Dude

Dato : 10-07-01 14:54

bruger du fundet RØDDER jeg havde en gang nogle vildfanget cichlider hvor
jag fundet rødder hvor de tog al ilten kunne være det

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 10-07-01 15:04

en af mine trærødder er godt nok "fundet", men den kom i akvariet for ca. 3
uger siden, og det var først i forgårs at problemet opstod.

kan det således være den der er "roden til alt ondt"?

mvh ivan

Fra : Madsen

Dato : 10-07-01 20:01

"Ivan Vejsgård Nielsen" <ivan@aub.dk> skrev:

[Funden trærod]
> kan det således være den der er "roden til alt ondt"?

Hvis det er en rod du har fundet i en gammel tørvemose
og som er på alder med grauballemanden, så er den egnet
til akvariebrug. (overdrevet udsagn.)
Det jeg mener er, at hvis der bare er det mindste liv tilbage
i en trærod, så er det roden til alt ondt. Den går simpelthen
i forrådnelse. Jeg har prøvet med en rod jeg fandt engang
og det gik bestemt ikke til held. Prøv evt. at tage den op
og lugt til den. Den skal helst lugte at god dansk muldjord.
Ikke noget med kloaklugt, eller noget i den stil.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : michael

Dato : 10-07-01 22:03

Jeg læste på et tidspunkt på en hjemmeside, at man kunne lave en slags
luftpumpe selv, ved at få nogle ganske simple ingridienser til at gære i en
flaske, og derefter sende luften i en slange til akvariet, det lød ganske
simpelt og ville netop ikke larme, mon ikke der er nogen som kender denne
teknik hvis du skriver et indlæg.

Fra : Martin Heller

Dato : 10-07-01 22:15

michael <mwma@nne.dk> skrev i en news:n3K27.412$XM.19373@news.get2net.dk...
> [...]
> simpelt og ville netop ikke larme, mon ikke der er nogen som kender denne

Det du tænker på er nok gæring af sukkervand i en flaske,
hvilket frigiver CO2, som kan tilføres akvarievandet. Men
det er ikke det man som regel ønsker at tilsætte, når man
taler om "en luftpumpe". Normalt menes en pumpe, som
pumper atmosfærisk luft gennem vandet for at øge iltindholdet.