Hjertetræet opfører sig underligt.
Fra : Cindy

Dato : 09-09-07 11:15

Mit hjertetræ opfører sig underligt eller i hvert fald helt atypisk. Da jeg
for 15 år siden flyttede ind her, var jeg meget glad for det spændende træ,
som ingen kunne finde i bøger med blomster og træer, så i lang tid anede jeg
ikke, hvad det hed. Men endelig fik jeg at vide, at det var et kinesisk
hjertetræ.

Dets eneste fejl er at de hjerteformede blade, næsten alle på een nat blev
gule en uge ind i oktober. Det gentog sig så hvert år, at mens andre planter
stadig var grønne, stod det en tid med en ensartet lys gul farve. I
begyndelsen af oktober, hvorefter alle bladene næsten faldt samtidig.

Jeg syntes, det var lidt tidligt.

Nå, men nu begyndte det blade at ændre farve allerede omkring 1. sept. Slet
ikke til det med det lysegule, nu bliver der hist og her nogle blade orange,
lysebrune, gyldne og ind imellem har nogen en falmet grøn farve.

Det undrer mig, fordi jeg har fået at vide, at det egentlig er et sumptræ.
Nu har det fået så meget vand - en dag 65 mm - det burde vel være godt for
et sumptræ. Jeg synes heller ikke

Fra : Cindy

Dato : 09-09-07 11:20

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse

Undskyld, jeg kom til at klikke en ufærdig meddelelse afsted.

Jeg ville slette den, fordi jeg syntes den var blevet altfor lang.

Altså: hvorfor bliver mit hjertetræ, som plejer at blive ensartet gult
oktober nu broget og blandet i farverne? Det begyndte allerede før 1.sept.

Det er jo et sumptræ, så det undrer mig, når det nu har fået så meget vand i
år.

Hilsen Cindy

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-09-07 15:51

On Sun, 9 Sep 2007 12:19:45 +0200, "Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det er jo et sumptræ, så det undrer mig, når det nu har fået så meget vand i

Jeg aner ikke om hjertetræet er et sumptræ, dem jeg kender står fint på
almindelig havejord, hvor der i hvert fald ikke er sumpet. Men jeg har
da lagt mærke til at de smider bladene hurtigt hvis jeg glemmer at vande
dem jeg har stående i potter ude i gartneriet.

Men det kan jo netop være alt sommerens vand der er skyld i at dit
hjertetræ opfører sig anderledes. Måske det har groet så godt, så
tidligt på sæsonen, at det allerede nu tror det er ved at være på tide
at smide bladene.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Cindy

Dato : 09-09-07 17:12

"Mads Lie Jensen" skrev i en meddelelse
"Cindy" wrote:

> Jeg aner ikke om hjertetræet er et sumptræ, ...

Det mener jeg, at jeg læste i en plantebog, da vi endelig fandt en bog, hvor
man kunne slå det op. De første måneder, efter at jeg var flyttet ind her,
spurgte alle: hvad er det for et træ? Men jeg havde aldrig set sådan et før.

Og det ER da også noget for sig. Da det blev forår første gang, var det en
overraskelse at se de små bladknopper blive til aflange spidser, som gradvis
blev mere og mere mørkerøde i farven. (Når man nu forventede et træ med
grønne blade). Og så begyndte de at rulle sig ud og blev til små brune
læderlapper, helt modsat alle andre blade, som bliver grønne om foråret og
brune om efteråret.

Og dag for dag blev de mere og mere hjerteformede, indtil de nåede fuld
størrelse og så fik den smukkeste grønne farve. Jo vist er det et spændende
> [...]

>hvis jeg glemmer at vande dem jeg har stående i >potter ude i gartneriet.

Aih - det må være sjovt at have dem i potter. Det kunne jeg også få nu. For
allerførste gang har jeg opdaget et lille selvsået et i kanten af en
stensætning. Dér skal det i hvert fald ikke blive stående. Men det vokser
klinet opad en sten. Jeg ved ikke rigtig om jeg bare skal lade det blive
stående på det sted hele vinteren.

> [...]
> på sæsonen, at det allerede nu tror det er ved at være på >tide at smide

Ja det er måske det. Det virkede i hvert fald som om det trivedes godt, med
de store mængder vand. Så jeg håber, det bare er ved at
lege efterår.

Cindy

Fra : Cindy

Dato : 10-09-07 10:30

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det er måske det. Det virkede i hvert fald som om det trivedes >godt,
> med de store mængder vand.

Må jeg lige spørge dig om en ting mere, når du nu har masser af hjertetræer,
ved du nok også mere om dem end jeg.

Er det normalt at de bare har en kortere tid at være grønne end andre træer?
Er det noget du har bemærket.

Det plejer aldrig at være grønt før en uge ind i maj. Og så bliver det altid
gult i første halvdel af oktober. Det har altid været lidt mindre end 6
måneder i alt, at det har blade.

På grund af det træ, har jeg lagt nøje mærke til at der er masser af store
træer, som også har blade et par uger ind i november. Kan jeg mon gøre noget
for at forlænge hjertetræets blomstringstid? Undskyld, hvis det er et
fjollet spørgsmål, men de plankeværker, vi har rundt om haverne her, er så
triste at se på, derfor lader jeg hjertetræet brede sine grene ud til
siderne, ikke noget med at stamme det op - og så måtte de fine blade gerne
være der lidt længere.

Cindy

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-09-07 18:21

On Mon, 10 Sep 2007 11:29:43 +0200, "Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk>
wrote:

>Må jeg lige spørge dig om en ting mere, når du nu har masser af hjertetræer,
>ved du nok også mere om dem end jeg.

Det vil jeg nu ikke påstå - hverken at jeg har mange eller ved mere

> [...]
>gult i første halvdel af oktober. Det har altid været lidt mindre end 6

Jeg plantede for nogle år siden et hjertetræ hos mine forældre, det er
nu ret stort, og det smider også bladene ret tidligt. Hos mine
forældrepassede det lige med at når det fik høstfarver, kom der en
østenstorm så alle bladene blæste af og jeg næsten ikke fik fornøjelse
af høstfarverne. Ret irriterende, når træet netop var plantet pga. disse
høstfarver.

> [...]
>triste at se på, derfor lader jeg hjertetræet brede sine grene ud til
>siderne, ikke noget med at stamme det op - og så måtte de fine blade gerne

Jeg tror desværre ikke du kan gøre ret meget for at få træet til at
beholde bladene længere.

Der er meget forskel på hvor hurtigt forskellige træer smider bladene.
Nogle skal have frost før de for alvor falder af, detfor har der de
sidste år været blade på nogle træer ekstremt længe.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Cindy

Dato : 11-09-07 10:12

> [...]
> østenstorm så alle bladene blæste af og jeg næsten ikke fik >fornøjelse af
> høstfarverne. Ret irriterende, når træet netop var >plantet pga. disse

Hvor interessant - at du har plantet hos dem netop på gr. af de farver.
Jamen der er ER altså noget med det træs efterårsfarver.
Jeg fotograferer meget. Og gang på gang har jeg sagt til mig selv: I år skal
jeg tage et billede af det lige når alle bladene er gule. Men som du altså
også har bemærket - det kommer så pludseligt, at så ligger de bare
allesammen nede på jorden. Mens alle andre træer udenfor min have stadig er
grønne. Og et godt billede af træet med efterårsløv har jeg endnu ikke fået.

Til gengæld har jeg taget et, hvor det er helt uden blade, og hvor en flok
små grønsiskener pludselig slog sig ned i det. Det så dejligt ud.

> Jeg tror desværre ikke du kan gøre ret meget for at få træet til at
> beholde bladene længere.

Jeg har vel nærmest tænkt noget i retning af, at hvis det skulle være et
sumptræ, burde jeg måske sætte mere ind på at give det masser af vand. Men
det er jo så blevet modbevist i år.

> Der er meget forskel på hvor hurtigt forskellige træer smider bladene.
> Nogle skal have frost før de for alvor falder af, derfor har der de
> sidste år været blade på nogle træer ekstremt længe.

Ja det er jo forresten rigtigt.

Hilsen Cindy