ubuntu 7,04 server ??
Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 09-09-07 10:51

Hvordan installerer jeg den så jeg får en brugerflade som et skrivebord
da jeg ikke er ret god til alle de kommandoer ??.
KE Kofod.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-09-07 13:29

On Sun, 09 Sep 2007 11:51:06 +0200, KE Kofod wrote:

> Hvordan installerer jeg den så jeg får en brugerflade som et
> skrivebord da jeg ikke er ret god til alle de kommandoer ??.

Enten installerer du Ubuntu 7.04 Desktop i stedet (den oplagte løsning),
eller også installerer du en af pakkerne "ubuntu-desktop",
"kubuntu-desktop" eller "xubuntu-desktop".

God fornøjelse,

Adam

--
"I love loopholes." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 09-09-07 17:22

Adam Sjøgren skrev:

> [...]
> eller også installerer du en af pakkerne "ubuntu-desktop",
> "kubuntu-desktop" eller "xubuntu-desktop".

Tak for info. Men nu spøger jeg nok dumt men hvad er forskelden på de 3
du her nævner ??. Jeg har nu her installeret ubuntu disktop 7,04, jeg må
sige nu er vi der hende hvor den selv kan finde ud af meget sammenlignet
med Windows. Der da sket en stor udvikling med linux siden jeg prøvede
det for længe siden første gang. Er der andre linux produkter der ligner
Windows så meget ??.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-07 18:16

KE Kofod / 7100 <dytbaat@hergaardetgodt.dk> writes:

> siden jeg prøvede det for længe siden første gang. Er der andre linux
> produkter der ligner Windows så meget ??.

Kubuntu er baseret på KDE som er det der nok ligger tættest på
Windows.

Den er kendetegnet med en del grønne drager her og der.

Ubuntu er brun over det hele og Xubuntu er blå.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-09-07 17:28

On Sun, 09 Sep 2007 18:21:55 +0200, KE Kofod wrote:

> Men nu spøger jeg nok dumt men hvad er forskelden på de
> 3 du her nævner ??

ubuntu-desktop installerer Gnome
kubuntu-desktop installerer KDE
xubuntu-desktop installer XFCE

(Prøv Google for at finde ud af hvad de er).

> Jeg har nu her installeret ubuntu disktop 7,04,

God ide.

> Der da sket en stor udvikling med linux siden jeg prøvede det for
> længe siden første gang.

Naturligvis.

> Er der andre linux produkter der ligner Windows så meget ??.

Det kommer an på hvad du mener med at ligne Windows.

Mvh.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-09-07 19:05

On 09 Sep 2007 19:15:39 +0200
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Ubuntu er brun over det hele og Xubuntu er blå.
Ud over at XFCE ligger beslag på færrest ressourcer, synes jeg også, det
fremtræder mest æstetisk. Smag og behag er jo heldigvis forskellig, men
skal desktoppen køre ovenpå en server, bør ressourceforbruget havde en
fremtræden indvirkning på valget af desktop.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-07 19:31

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Ud over at XFCE ligger beslag på færrest ressourcer, synes jeg også, det

"Færrest" er ikke det samme som "få". Jeg synes ikke at et krav om
128 Mb for overhovedet at komme i luften er specielt lille.

Jeg så på et tidspunkt et tiltag for en minimalistisk
Ubuntu-distribution, men kan ikke lige hitte det nu. Damn Small Linux
burde være en ledesnor i den sammenhæng.

Der er gode tips på
https://help.ubuntu.com/community/Installation/LowMemorySystems
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-09-07 19:19

On Sun, 9 Sep 2007 20:05:05 +0200, Michael wrote:

> skal desktoppen køre ovenpå en server, bør ressourceforbruget havde en
> fremtræden indvirkning på valget af desktop.

Desktoppen bruges vel stort set aldrig på en server, så det er vel ikke
alfa og omega?

,

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-09-07 19:30

On Sun, 09 Sep 2007 20:18:55 +0200
asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> Desktoppen bruges vel stort set aldrig på en server, så det er vel
> ikke alfa og omega?

Jeg har ikke X på mine servere, men OP spurgte til valg af desktop på
en server, hvilket var det, jeg svarede på

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-09-07 19:45

On 09 Sep 2007 20:31:23 +0200
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Jeg så på et tidspunkt et tiltag for en minimalistisk
> Ubuntu-distribution, men kan ikke lige hitte det nu.
Ubuntulite? Siden er nede, og har været det et stykke tid. Projektet
bliver ikke aktivt udviklet pt.

> Damn Small Linux burde være en ledesnor i den sammenhæng.
puppy kan varmt anbefales. Gennemført, helstøbt og minimalistisk uden
at gå på kompromis med kvaliteten. http://www.puppylinux.com/. Min
favorit i minimallejren er dog slax - 24MB ram og du kan køre X
http://www.slax.org/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 09-09-07 19:55

Den Sun, 9 Sep 2007 20:45:18 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> [...]
> at gå på kompromis med kvaliteten. http://www.puppylinux.com/. Min
> favorit i minimallejren er dog slax - 24MB ram og du kan køre X

Det ser ud til at være en LiveCD, for ellers skulle jeg lige til
at protestere - 16 MB var not til ikke bare X, men både Doom og
Quake i hver sit vindue på samme tid (når man skulle imponere
Windows-folkene med multitasking).

Mvh
Kent