Hjælp til SQL
Fra : Cliff Huxtable

Dato : 10-07-01 11:57

Hej.

Jeg sidder og fedter med noget sql, som jeg egentlig synes burde være ret
enkelt, men jeg kan altså bare ikke lige gennemskue, hvordan jeg bærer mig
ad...

Jeg har en tabel, der indeholder en række produktID'er, der kan ha' et eller
flere typeID'er.
Eksempel:
prodID typeID

Hvis jeg så for eksempel gerne vil udtrække alle prodID'er, der har både
typeID 1 OG 3 (og altså få prodID 1 og 2 ud)... Hvordan udtrykker jeg det i
en sql-streng?

På forhånd tak.

Fra : JH

Dato : 10-07-01 12:31

> Hvordan udtrykker jeg det i en sql-streng?

SELECT prodID FROM din_tabel WHERE typeID = 1 and typeID = 3

Fra : Cliff Huxtable

Dato : 10-07-01 15:44

"JH" <newsfilter2@dk2net.dk> wrote in message

> SELECT prodID FROM din_tabel WHERE typeID = 1 and typeID = 3

Øh.... Ja, det var også mit eget umiddelbare gæt, men det returnerer altså
et tomt recordset... :(

Fra : JH

Dato : 10-07-01 16:20

> Øh.... Ja, det var også mit eget umiddelbare gæt, men det returnerer altså
> et tomt recordset... :(

Jaaa, det kan du sku' have ret i ;) - men så skal vi nok ud i en mere
"skummel" version.....

SELECT DISTINCT prodID FROM din_tabel WHERE
prodID IN (SELECT prodID FROM din_tabel WHERE typeID = 1) and
prodID IN (SELECT prodID FROM din_tabel WHERE typeID = 3)

Fra : Cliff Huxtable

Dato : 10-07-01 16:56

> [...]
> prodID IN (SELECT prodID FROM din_tabel WHERE typeID = 1) and
> prodID IN (SELECT prodID FROM din_tabel WHERE typeID = 3)

Ja, s'gu' da!
Mange tak. :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-07-01 18:34

On Tue, 10 Jul 2001 16:44:13 +0200, "Cliff Huxtable"
<oldblackguy@thatbigoldhouse.com> wrote:

>Øh.... Ja, det var også mit eget umiddelbare gæt, men det returnerer altså
>et tomt recordset... :(

Selvfølgelig gør den det. typeID kan ikke være både 1 og 3 i samme
post.

Brug i stedet

SELECT prodID FROM din_tabel WHERE typeID=1 OR typeID=3

http://www.gartneriet.dk

Fra : Cliff Huxtable

Dato : 10-07-01 21:17

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> Brug i stedet
>
> SELECT prodID FROM din_tabel WHERE typeID=1 OR typeID=3

Nope.... Jeg skulle bruge prodID'er, der havde BÅDE typeID 1 og 3 !!
Men ellers tak for hjælpen, og som det ses, har JH løst problemet for mig.
:)

Fra : Lars Sherman Christe~

Dato : 13-07-01 21:13

Prøv

Select A.prodID
From Tabel A, Tabel B
Where A.prodID = B.prodID
And A.typeID = 1
And B.typeID = 3

Mvh
Lars

Fra : JH

Dato : 13-07-01 22:04

> Select A.prodID
> From Tabel A, Tabel B
> Where A.prodID = B.prodID
> And A.typeID = 1
> And B.typeID = 3

Det er da sådan det skal gøres, jeg synes også mit eget forslag blev
lidt "snasket"... ;)