Automatisk synkronisering af tid i Linux
Fra : Marco Rasmussen

Dato : 07-09-07 15:38

Hej!

Findes der et program til Linux som automatisk synkroniserer computerens ur
med en tidsserver engang imellem? Jeg er også interesseret i at finde ud af,
hvordan man synkroniserer uret manuelt.

God weekend!

Mange hilsner

Marco Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-09-07 15:50

On Fri, 7 Sep 2007 16:37:45 +0200
"Marco Rasmussen" <marcorasmussen@gmail.com> wrote:

> Findes der et program til Linux som automatisk synkroniserer
> computerens ur med en tidsserver engang imellem? Jeg er også
> interesseret i at finde ud af, hvordan man synkroniserer uret manuelt.

Automatisk synkronisering: Find en pakke i din distributions
pakkehåndtering med navnet ntp

Manuel: find pakke med navn ntpdate

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-09-07 15:52

Marco Rasmussen skrev:

> Findes der et program til Linux som automatisk synkroniserer
> computerens ur med en tidsserver engang imellem?

Det kan betale sig at installere ntpd. Afhængigt af hvilken distro
man bruger, kan pakken fx hedde ntp-server:

· http://packages.ubuntu.com/ntp-server

> Jeg er også interesseret i at finde ud af, hvordan man
> synkroniserer uret manuelt.

Se fx ntpdate:

· http://packages.ubuntu.com/ntpdate

Se osse NTP Pool:

· http://www.pool.ntp.org/

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 07-09-07 16:50

> [...]

>med en tidsserver engang imellem? Jeg er også interesseret i at finde ud af,

Du har sådan set fået svaret, det bliver "automatisk" installeret med
de fleste distributioner tror jeg.

Jeg synes Gentoo generelt har god dokumentation, så her er et andet
link end du har fået :
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_NTP

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 08-09-07 15:01

Tak for de gode svar.
Dem vil jeg da tage og kigge nærmere på.
Glemte helt at sige at jeg bruger OpenSuse 10.0.
Men mon ikke nogle af svarene også virker til den?

Mange hilsner

Marco Rasmussen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-09-07 14:47

Marco Rasmussen wrote:
> Tak for de gode svar.
> Dem vil jeg da tage og kigge nærmere på.
> Glemte helt at sige at jeg bruger OpenSuse 10.0.
> Men mon ikke nogle af svarene også virker til den?

Ja, ntpd er ens for alle linux-distributioner.

Med venlig hilsen
Jørgen Heesche