Postfix skal ikke bounce mails til ikke-ek~
Fra : DK

Dato : 07-09-07 09:58

Jeg antager lidt, at bouncing af mails til invalide modtagere efterhånden er
en død sild?
I hvert fald er min mailkø godt og grundigt fyldt op pga. dette, så jeg vil
gerne slå det fra men er lidt i tvivl om hvordan?

Fra : DK

Dato : 11-09-07 10:36

> [...]
> I hvert fald er min mailkø godt og grundigt fyldt op pga. dette, så jeg
> vil gerne slå det fra men er lidt i tvivl om hvordan?

Er der slet ingen gode bud på denne?

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-09-07 10:51

"DK" <dk*@REMOVE.gmail.com> writes:

> [...]
> I hvert fald er min mailkø godt og grundigt fyldt op pga. dette, så jeg vil
> gerne slå det fra men er lidt i tvivl om hvordan?

Hvad er det egentligt der ligger og fylder i din mailkø?

Er det når folk sender mail til ikke-gyldige adresser på domæner som
din mail-server håndterer? Så må du sørge for at afvise dem inden din
modtagende smtpd overtager ansavert for mailen.

Er det bounces til dine egne brugere, så bør du vel bare levere dem.

Er det dine egne brugere der sender mail til ikke-gyldige adresser
rundt omkring, så bør du bare bounce dem.

Er det fremmedede der prøver at sende mail til domæner din server ikke
håndterer, så bør de slet ikke bliver langt i mailkøen i første
omgang.

Umidelbart lyder det som om din setup er i stykker, men jeg kan ikke
helt gennemskue hvad det konkret er du observerer, så jeg har ikke
noget præcist bud på hvad det er der er i stykker.

//Makholm

Fra : DK

Dato : 11-09-07 11:00

> Hvad er det egentligt der ligger og fylder i din mailkø?

Det er når folk (fra internettet) sender en email til en ikke-eksisterende
bruger på mine eksisterende domæner.
Det generére naturligvis en bounce men i 99,99% er det bare spam der bounces
og så vil jeg hellere undlade at sende en bounce.

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-09-07 11:25

> [...]

> Det generére naturligvis en bounce men i 99,99% er det bare spam der bounces
> og så vil jeg hellere undlade at sende en bounce.

Hvis din ved hvilke adresser den skal modtage mail til, bør den kunen
afvise mail før det er den der får ansvaret for at sende en fejl
tilbage.

En normalt opsat postfix bør afvise mail til ugyldige adresser indern
afsenderserveren har sagt farvel. Hvorfor din gør er ikke lige godt at
vide, men den information du har givet om dit setup.

Hvordan har du installeret din postfix, og hvilke lokale ændringer i
opsætningen har du foretaget?

//Makholm

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-09-07 12:08

"DK" <dk*@REMOVE.gmail.com> writes:

> [root@]# cat /etc/virtual
> myuser@mydomain.xy myuser
> @mydomain.xy error:nouser No such user here

Ehmmm, hvor har du sidste linje fra? Den vil efter min bedste
overbevisning gøre at mail til ugyldige adresser enten bliver sendt
til brugeren "error:nouser No such user here" eller til brugerne
"error:nouser", "No", "such", "user" og "here".

I begge tilfælde vil postifix lægge mailen i kø og afslutte
forbindelsen med afsenderen. Derefter vil postfix på et tidspunkt
finde ud af at mailen er uleverbar og vil så genererer en bounce.

Prøv bare at slette linjen og husk at køre postmap.

//Makholm

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-09-07 12:39

[...]

> Jeg synes da at have set, at det er noget der skal sættes op for hvert
> domæne? Men nu har jeg slettet det og vil lige holde øje med mailloggen og
> køen.

Det du vist burde have er en linje der siger:

mydomain.xy dummy text

Altså uden et @ og det er lige meget hvad teksten siger. Og det burde
slet ikke virke specielt godt uden den linje.

//Makholm

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-09-07 13:21

> Sep 11 14:01:55 ns postfix/smtpd[6409]: connect from unknown[200.123.127.22]
> Sep 11 14:01:56 ns postfix/trivial-rewrite[6412]: warning: do not list
> domain domain.xy in BOTH virtual_alias_domains and relay_domains

Det var lidt hvad jeg mistænkte. relay_domains skal kun bruges til
hvis man er relay for en række domæner.

//Makholm

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-09-07 13:53

> Er du sikker på, at man ikke skal skrive:
> @mydomain.xy No such user here

Ja, og grunden til at jeg er sikker er at jeg har læst dokumentationen
for virtual-tabellen hvor der står hvordan den fortolker resultatet af
et opslag på '@mydomain.xy' ...

> F.eks. hvis jeg vil opsamle alt post til én bruger, skal jeg jo have:
> @mydomain.xy myuser

.... netop som en liste (kommasepareret) af adresser mail til den angivne
adresser skal sendes ivdere til.

> Hvorfor skal man overhovedet have linien med, hvis den alligevel kontrollere
> på valide modtagere (så må den jo kunne se, at der ikke er en gyldig
> modtager)?

Fordi filen tjener to formål. Først slår den op om domænet skal
håndteres af virtual-metoden, det gør den ved at se om domænetet
*uden* at-tegn findes i tabellen. Dernæst slår den op hvortil mailen
skal leveres, først ved at slå 'localpart@example.net' op og hvis det
ikke findes ved at slå '@example.net' op.

De to typer opslag kan sagtens ske i forskellige filer, men
standardopsætningen er at lave dem i samme fil. Læs postconf(5)
afsnittene om virtual_alias_maps og virtual_alias_domains.

//Makholm