/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Elproblem ensretter sv650s - nørd søges
Fra : Mads Kristiansen


Dato : 04-09-07 15:04

Hej Gruppe

Efter at jeg en dag ikke kunne starte, fandt jeg ud af, at min ensretter er
halvvejs stået af. Målte på generatoren, som lavede 60v på alle faser. Der
kommer dog ikke noget mærkbart til batteriet. Den kan lade en lille smule,
men ikke samtidigt med, at jeg kører med kørelys.

Jeg har en grum mistanke om, at det måske kan skyldes at jeg lige har sat
varmehåndtag på.

Jeg har købt mig en ny ensretter, men inden jeg sætter den på, ville jeg
vide, om der er nogen der ved hvor mange watt sådan en ensretter laver, og
hvad der sker hvis den bliver overbelastet.

Kunne man evt. sætte begge ensrettere på, eller måske en fra en anden model,
der kan klare en større belastning. (evt. bmw der har varmehåndtag som
standart?)


På forhånd mange tak for hjælpen

Mvh
Mads K



 
 
F.Syndergaard (04-09-2007)
Kommentar
Fra : F.Syndergaard


Dato : 04-09-07 15:41

Godt nok er jeg ikke nørd på området men lidt kan jeg da komme med.

Det starter med at du finder ud af hvar mange Watt du kan trække fra
generatoren.
Og som regel kan ensretteren klare det samme.
En ensretter laver ingen Watt. Den ensretter den spænding som generatoren
laver.
Hvis du lægger forbruget fra lyset + varmehåndtag sammen skulle dette
forbrug nødig overstige generatorens kapacitet.
Det hjælper således ikke at sætte to ensrettere på, det får du ikke flere
Watt af.
Læg mærke til at BMW generatoren kan levere flere Watt end de fleste MC.
Ved overbelastning bliver både ensretter og generator varm - meget varm og
står til sidst af.
Om det er din generator der er stået af kan jeg ikke vide.
Måske kan en anden i gruppen fortælle lidt om det.
Personligt tror jeg du skal på et værksted med det.
--
MVH.
Finni

"Mads Kristiansen" <madsk.fjernes.@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:46dd65c2$0$25431$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Efter at jeg en dag ikke kunne starte, fandt jeg ud af, at min ensretter
> er halvvejs stået af. Målte på generatoren, som lavede 60v på alle faser.
> Der kommer dog ikke noget mærkbart til batteriet. Den kan lade en lille
> smule, men ikke samtidigt med, at jeg kører med kørelys.
>
> Jeg har en grum mistanke om, at det måske kan skyldes at jeg lige har sat
> varmehåndtag på.
>
> Jeg har købt mig en ny ensretter, men inden jeg sætter den på, ville jeg
> vide, om der er nogen der ved hvor mange watt sådan en ensretter laver, og
> hvad der sker hvis den bliver overbelastet.
>
> Kunne man evt. sætte begge ensrettere på, eller måske en fra en anden
> model, der kan klare en større belastning. (evt. bmw der har varmehåndtag
> som standart?)
>
>
> På forhånd mange tak for hjælpen
>
> Mvh
> Mads K
>



Nikolaj (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Nikolaj


Dato : 04-09-07 17:13

Tjek stelkablet. Er der dårligt stel så opfører den sig sådan.
Kan batteriet lades op med en 230v lader og kan det holde strømmen?
Laderelæet/voltregulatoren kan være stået af, men jeg kender ikke modellen
og om den har eksternt laderelæ.

Mvh

Mads Kristiansen (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Mads Kristiansen


Dato : 04-09-07 20:35


"Nikolaj" <nikolaj@nikolaj.invalid> skrev i en meddelelse
news:fbk064$ca7$1@registered.motzarella.org...
> Tjek stelkablet. Er der dårligt stel så opfører den sig sådan.
> Kan batteriet lades op med en 230v lader og kan det holde strømmen?
> Laderelæet/voltregulatoren kan være stået af, men jeg kender ikke modellen
> og om den har eksternt laderelæ.
>
> Mvh

Hejsa

Hvordan kontrollerer man egentlig lige det?

Jeg har ikke umiddelbart lagt mærke til noget mystisk strømsvigt eller
ligende...

/Mads



SmaRTrxxv (04-09-2007)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 04-09-07 20:49

Mads Kristiansen wrote:
>
> Hejsa
>
> Hvordan kontrollerer man egentlig lige det?
>
Prøv at kigge lidt på den vha. af dette fejlsøgningsdiagram
http://www.bergenstoff.dk/aprilia/fault_finding.pdf

Et essientielt værktøj, når er den (u)lykkelige ejer af en italiensk
maskine

Thore

Dan \"748\" Dethlefs~ (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 04-09-07 21:54

SmaRTrxxv skrev:
>
> Et essientielt værktøj, når er den (u)lykkelige ejer af en italiensk
> maskine
>

Facts tak


--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

SmaRTrxxv (04-09-2007)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 04-09-07 22:32

Dan "748" Dethlefsen wrote:
>
>
> Facts tak
>
>
De store apriliaer til og med '00 er født med en ringe evne til at lade,
pga. et elnet m.m. der er underdimensioneret, et for lille batteri (det
passer dog til den lidt for lille generaor!), og en starter der trækker
forbandet mange amp... Det kan dog fikses...
Der var vist også en del problemer med ducatier fra firserne, som man
med fordel også kunne modificere. Jeg har dog ikke noget kendskab til de
nyere ducatier djuucaartis (vist nok den korrekte udtale

Thore

Henrik Nielsen (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 04-09-07 20:21

Schabel i KBH er din ven. Han kan også sælger dig en ensretter som duer...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.



Mads Kristiansen (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Mads Kristiansen


Dato : 04-09-07 20:38


"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:46ddb010$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Schabel i KBH er din ven. Han kan også sælger dig en ensretter som duer...
>
> --
> Mvh.
> Henrik
>
> Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Hvem er schabel, hvorfor kan jeg ikke finde ham på krak, og hvorfor er han
min ven?

Jeg har lige købt en ny ensretter, så det ville jo være dumt at købe en til.

Mvh
Mads



Jens Jacob Bager Jen~ (05-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 05-09-07 06:18

> Hvem er schabel, hvorfor kan jeg ikke finde ham på krak, og hvorfor er han
> min ven?


E.S. Elektro/Erik Schnabel
Kronborggade 5
2200 København N
Tlf. 3585-4080

Meget dygtig MC-elektikker der laver sine egne regulatoromformere i meget
høj kvalitet!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Henrik Nielsen (05-09-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 05-09-07 11:24

"Jeg har lige købt en ny ensretter, så det ville jo være dumt at købe en
til"

Troede alle kendte ham , men Jens har givet dig svaret. Gem det, indtil
din nye går i stykker. Hvis den ikke er pakket ud, så send den retur hvis du
kan og køb en Schnabel

Jeg havde 5 enrettere (garanti) på min MC, før jeg gik over til Schnabel.

Hvis du er i tvivl, så læg hånden på din ensretter, når du har startet din
MC, og mærk varmen. Så forstår du hvorfor de ikke holder. Desværre kogte min
5. ensretter mit batteri med det resultat at der kom syre ud. Det pynter
ikke på en MC..

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.



Peter Andreasen (05-09-2007)
Kommentar
Fra : Peter Andreasen


Dato : 05-09-07 16:57

Jeg vil også anbefale Schabel

Erik Schnabel.
ES Elektro
Kronborggade 5
2200 Kbh Ø
35854080.


--
Mvh Peter Andreasen
------------------------------------------------------------
Suzuki GS400 B årg. 1977
"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:46ddb010$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Schabel i KBH er din ven. Han kan også sælger dig en ensretter som duer...
>
> --
> Mvh.
> Henrik
>
> Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.
>



Futte & Co. (05-09-2007)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 05-09-07 19:22

Peter Andreasen skrev:
> Jeg vil også anbefale Schabel

> 2200 Kbh Ø

mon ikke det er Kbh. N. der menes
Erik Schnabel er næsten nabo til jagtvej 69, hvis den adresse ellers
huskes



--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph T120R Bonneville, 1969

Steen Gruby (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-09-07 20:55

On Tue, 4 Sep 2007 16:03:39 +0200, "Mads Kristiansen"
<madsk.fjernes.@webspeed.dk> wrote:

Hej.
>
>Efter at jeg en dag ikke kunne starte, fandt jeg ud af, at min ensretter er
>halvvejs stået af. Målte på generatoren, som lavede 60v på alle faser. Der
>kommer dog ikke noget mærkbart til batteriet. Den kan lade en lille smule,
>men ikke samtidigt med, at jeg kører med kørelys.
>
Har du målt overgang mellem en af faserne og stel?
Her skal du måle uendeligt.
Hvis statoren er kortsluttet til stel svarer det til at de negative
dioder i ensretteren er kortsluttet, og ladesystemet kan ikke
producere noget som helst.

>Jeg har en grum mistanke om, at det måske kan skyldes at jeg lige har sat
>varmehåndtag på.
>
Det kan meget vel være dødsstødet, men er normalt ikke direkte
årsagen.

>Jeg har købt mig en ny ensretter, men inden jeg sætter den på, ville jeg
>vide, om der er nogen der ved hvor mange watt sådan en ensretter laver, og
>hvad der sker hvis den bliver overbelastet.
>
Ensretteren laver ikke "Watt".
Watt er et mål for effelt, normalt forbrug, men også et mål for hvor
stor effekt der kan trækkes fra ladesystemet.
Det interessante er hvor stor en strøm der tillades.
Det står normalt i manualen, hvis effekten kun er opgivet i Watt kan
du få strømmen ved at dividere Watt angivelsen med 13,8 (Volt).

>Kunne man evt. sætte begge ensrettere på, eller måske en fra en anden model,
>der kan klare en større belastning. (evt. bmw der har varmehåndtag som
>standart?)
>
Hver model har sit ladesystem, og det er sjældent man kan tage en
ensretter / regulator fra en anden model og montere den.
>
Hvis du endelig vil montere en uoriginal ensretter / regulator, så køb
en der passer til modellen.
F.eks. en fra Erik Schnabel = E. S. Elektro på Østerbro.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Mads Kristiansen (06-09-2007)
Kommentar
Fra : Mads Kristiansen


Dato : 06-09-07 10:43

Tak for de mange svar!!

Jeg prøver lige at måle lidt på den, og vender frygteligt tilbage. Ellers må
jeg jo til Schabel.

Mvh
Mads K

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:n2drd3hso3a5v00njglasfv8vc4pr5c7sm@4ax.com...
> On Tue, 4 Sep 2007 16:03:39 +0200, "Mads Kristiansen"
> <madsk.fjernes.@webspeed.dk> wrote:
>
> Hej.
>>
>>Efter at jeg en dag ikke kunne starte, fandt jeg ud af, at min ensretter
>>er
>>halvvejs stået af. Målte på generatoren, som lavede 60v på alle faser. Der
>>kommer dog ikke noget mærkbart til batteriet. Den kan lade en lille smule,
>>men ikke samtidigt med, at jeg kører med kørelys.
>>
> Har du målt overgang mellem en af faserne og stel?
> Her skal du måle uendeligt.
> Hvis statoren er kortsluttet til stel svarer det til at de negative
> dioder i ensretteren er kortsluttet, og ladesystemet kan ikke
> producere noget som helst.
>
>>Jeg har en grum mistanke om, at det måske kan skyldes at jeg lige har sat
>>varmehåndtag på.
>>
> Det kan meget vel være dødsstødet, men er normalt ikke direkte
> årsagen.
>
>>Jeg har købt mig en ny ensretter, men inden jeg sætter den på, ville jeg
>>vide, om der er nogen der ved hvor mange watt sådan en ensretter laver, og
>>hvad der sker hvis den bliver overbelastet.
>>
> Ensretteren laver ikke "Watt".
> Watt er et mål for effelt, normalt forbrug, men også et mål for hvor
> stor effekt der kan trækkes fra ladesystemet.
> Det interessante er hvor stor en strøm der tillades.
> Det står normalt i manualen, hvis effekten kun er opgivet i Watt kan
> du få strømmen ved at dividere Watt angivelsen med 13,8 (Volt).
>
>>Kunne man evt. sætte begge ensrettere på, eller måske en fra en anden
>>model,
>>der kan klare en større belastning. (evt. bmw der har varmehåndtag som
>>standart?)
>>
> Hver model har sit ladesystem, og det er sjældent man kan tage en
> ensretter / regulator fra en anden model og montere den.
>>
> Hvis du endelig vil montere en uoriginal ensretter / regulator, så køb
> en der passer til modellen.
> F.eks. en fra Erik Schnabel = E. S. Elektro på Østerbro.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste