Forgiftede planter
Fra : Messias

Dato : 04-09-07 23:41

Findes der en måde hvorpå man kan se om en plante eller et træ er blevet
forgiftet, eller om den dør af naturlige årsager. Tidligere på sommeren døde
mit næsten nykøbte frugttræ. Men her var der ingen tvivl, da jorden omkring
stammen lugtede meget kraftigt af eddike. Men nu oplever jeg andre planter,
som også ser lidt underlige ud. Men hvordan checker man årsagen til disse
underlige indikationer på sygdom.
Jeg syntes at det virker underligt, at det kun er de planter som står i
forlængelse af vores grund, der er sygdomsramte. Selv 10 meter høje træer er
ramt. Kan man få hjælp til opklaring ved fx kommunens gartnergård?

Fra : Martin Bak

Dato : 05-09-07 08:08

"Messias" <cybercity@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forlængelse af vores grund, der er sygdomsramte. Selv 10 meter høje træer
> er ramt. Kan man få hjælp til opklaring ved fx kommunens gartnergård?

Spørg dem ;)
Ellers kan du få lavet en jordanalyse ved et laboratorium, -søg på google.
Men det hjælper dig jo ikke, hvis der for eksempel er slået store kobbersøm
i træerne, så vil jordprøven jo ikke vise noget.

Martin

Fra : Lasse Jensen

Dato : 05-09-07 20:08

Martin Bak wrote:

> "Messias" <cybercity@mail.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Spørg dem ;)
> Ellers kan du få lavet en jordanalyse ved et laboratorium, -søg på
> google.

Eller nu han naevner eddikelugten kunne han jo i foerste omgang selv proeve
at maale PH vaerdien i jorden omkring de syge planter og derefter i
lignende jord andre steder i haven. Der burde ikke vaere den store
variation.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.