Udryddelse af skræpper
Fra : jane

Dato : 03-09-07 20:10

Hej
Vi har skræpper over en stor del af grunden og har gravet og gravet,
svedet dem, brugt masser af Roundup og ligemeget hjælper det. -
Skræpperne dukker stadig op alle steder. Er der nogen som har kendskab
til et effektivt middel til udryddelse af skræpper?

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-09-07 20:34

jane wrote:
> [...]
> det. - Skræpperne dukker stadig op alle steder. Er der nogen som
> har kendskab til et effektivt middel til udryddelse af skræpper?

Hvis du evt. hos en frugtavler kan få noget gift der hedder Karmex
(du kan ikke selv købe det i detailhandelen), så kan du få bugt med
dem ad den vej. Hvis ikke, så er der kun en spade og hårdt arbejde
tilbage.

P.S. Jeg tror at skræpper også kaldes Rød Hestehov så vidt jeg
husker.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-09-07 21:35

>Vi har skræpper over en stor del af grunden og har gravet og gravet,
>svedet dem, brugt masser af Roundup og ligemeget hjælper det. -

Har I forsøgt med plænerens? Det tager nemlig brændenælder og skvalderkål
som Round Up heller ikke hjælper mod.

Mvh Maria

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 04-09-07 15:05

"jane" <janehg@mail.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Tror at min svigerfar gav dem hormoner som landmændene bruger...

Mvh
Mads K

Fra : Erik Gotfredsen

Dato : 04-09-07 20:29

Skov og naturstyrelsen foreslår slåning:
http://www.skovognatur.dk/Emne/Naturbeskyttelse/invasivearter/Landskabsukrudt/Hestehov/Bekaempelse.htm

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-09-07 08:42

On 3 Sep., 21:33, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:

> Hvis du evt. hos en frugtavler kan få noget gift der hedder Karmex
> (du kan ikke selv købe det i detailhandelen),

Det kjan købes af privat hos Land og Fritid.

Så lav en blanding af RoundUp og Karmex, det skulle tage det.
--
Christian

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 06-09-07 08:43

On 3 Sep., 21:33, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:

Så lav en blanding af RoundUp og Karmex, det skulle tage det.
--
Christian

Der er bare det, at Karmex virker meget meget længe. Det kan let få
skadelig virkning på det, du vil plante bagefter. Også visse naboplanter
kan blive generet i alvorlig grad - f.eks birketræer.
Vi har selv engang fået en god portion hestehov importeret med et tykt lag
nyt jord til et rhododendron bed. Vi valgte at grave skidtet op hver gang,
det stak hovedet op. Først efter 1½ år havde vi fået bugt med denne plante,
der er flot langs grøftekanter, men et yderst ubehageligt ukrudt i haven.
Mvh.
Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-09-07 19:29

On Wed, 05 Sep 2007 00:41:42 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Det kjan købes af privat hos Land og Fritid.

Jeg har hørt - fra en som plejer at købe Karmex deroppe, at de ikke har
det mere. At det slet ikke kunne fåes mere. Det er selvfølgelig ikke
sikkert det passer.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-09-07 08:42

On 3 Sep., 22:35, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> Har I forsøgt med plænerens? Det tager nemlig brændenælder og skvalderkål
> som Round Up heller ikke hjælper mod.

RoundUp er nu meget effektiv mod skvalderkål, specielt pensling.

--
Christian

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-09-07 20:06

>RoundUp er nu meget effektiv mod skvalderkål, specielt pensling.

Det må du tale med mine skvalderkål om, for de hænger dårligt med spidsen af
bladene - dog var det et enkelt blad, der blev gult. Plænerens der imod var
ganske effektivt. jeg bruger det dog kun i staudebedene, da det i
plantebæltet får lov til at være og det i græsset går ud, når man slår
græsset tit nok.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-09-07 19:33

On Wed, 5 Sep 2007 21:05:48 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>ganske effektivt. jeg bruger det dog kun i staudebedene, da det i
>plantebæltet får lov til at være og det i græsset går ud, når man slår

Jeg har de sidste par år kæmpet en mild kamp med nogle skvalderkål, som
har fået glyphosat (roundup). De forsvinder efter to gange. Men plejer
at dukke op igen, meg meget meget små blade og næsten ikke gro i et
stykke tid. Som om der er en sidste dødskamp i en stump rod. Når jeg har
hevet dem op har der i hvert fald siddet et stykke rod, med en hel masse
små skud på. Men hvis disse små skud for lov at stå i et par måneder, så
vil de pludselig gro hurtigt og kraftigt igen har jeg lagt mærke til. Så
det får de ikke lov til.

Men jeg gav også nogle skvalderkål en blanding af plænerens og
glyphosat. De gik vist i stå, men ellers er der stadig intet at se på
dem, nu efter 3 uger. Andet ukrudt som fik samme tur, bla. noget kløver
i en hæk, er helt gult og krøllet - næsten dødt.
Og det undrer mig faktisk at skvalderkålene ikke laders sig mærke endnu.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-09-07 08:43

On 4 Sep., 16:04, "Mads Kristiansen" <madsk.fjern...@webspeed.dk>
wrote:
> [...]
> til et effektivt middel til udryddelse af skræpper?
>
> Tror at min svigerfar gav dem hormoner som landmændene bruger...

Så burde plænerens som Maria foreslår virke.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-09-07 08:06

On 5 Sep., 21:05, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> Det må du tale med mine skvalderkål om, for de hænger dårligt med spidsen af
> bladene - dog var det et enkelt blad, der blev gult. Plænerens der imod var
> ganske effektivt.

Jeg har nu fin erfaring med det, men jeg havde også svækket dem meget
ved først at rykke alt op oven over jorden.
Så det var det friske nye som blev sprøjtet, de har nok ikke så meget
modstandskraft.

> jeg bruger det dog kun i staudebedene, da det i
> plantebæltet får lov til at være og det i græsset går ud, når man slår
> græsset tit nok.

Det samme her.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-09-07 10:17

On 6 Sep., 09:43, "Aksel Pedersen" <aks...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> skadelig virkning på det, du vil plante bagefter. Også visse naboplanter
> kan blive generet i alvorlig grad - f.eks birketræer.

Det er rigtigt. Karmes er nok bedst mellem træer og på pladser og
gangarealer.

Det vil jeg godt tro.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-09-07 19:19

On 6 Sep., 20:29, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Jeg har hørt - fra en som plejer at købe Karmex deroppe, at de ikke har
> det mere. At det slet ikke kunne fåes mere. Det er selvfølgelig ikke
> sikkert det passer.

De havde 3-4 x nogle kilo til vel omkring 300 kr for nogle kilo for en
måned siden i Randers.

--

Christian

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 07-09-07 23:14

> [...]
> sikkert det passer.

De havde 3-4 x nogle kilo til vel omkring 300 kr for nogle kilo for en

Skynd dig at købe dem!
Det er billigt, og det bliver snart umuligt at få fat på.
Mvh
Aksel

Fra : Tomas Jensen

Dato : 09-09-07 15:31

jane skrev:
> [...]
> Skræpperne dukker stadig op alle steder. Er der nogen som har kendskab
> til et effektivt middel til udryddelse af skræpper?

Er det mon muligt at "sulte" dem ihjel på samme måde, som man kan sulte
skvalderkål - altså igennem en hel sæson slå dem, f.eks m.
plæneklipperen? Langvarig, men effektiv, i hver fald mod skvalderkål.