Støbning af bredere sokkel
Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 03-09-07 19:25

Hejsa

Efterhånden som mine tvillinger truer med at vokse fra tremmesengene,
begynder det at trænge på med en tilbygning.

Huset størrelse og placering på grunden, gør det svært at bygge til i
stueplan - enten skal der tages et hjørne af garagen eller også skal
der bygges til midt på huset, hvilket vil tage al lys i stuen. Så er
der muligheden for at bygge ovenpå...

Huset er med lav rejsning og decratag. Gavlene er gule mursten,
sandsynligvis med en gasbeton indervæg. Facaderne er 230 mm massive
gasbetonblokke. Jeg formoder, at en sådan konstruktion ikke er stærk
nok til at bære en førstesal? Derudover er den ikke særlig isolerende,
efter nutidig standard..

Gavlene er bredere end huset. På for-/nordsiden er det ca. 20 cm, mens
det på bagsiden er tæt på 1,5 meter - facaderne er altså asymmetrisk
placeret under taget. Min tanke var derfor at efterisolere og
forstærke konstruktionen i et smæk - ved at bygge en murstensvæg uden
på gasbetonvæggen på forsiden og bygge en helt ny murstensvæg på
bagsiden. Den nuværende forsidefacade indeholder kun et køkkenvindue,
et lille badeværelsevindue og en hoveddør (plus gas- og
el-installationer), så det er begrænset hvad der skal flyttes.

Fundamentet på forsiden skal i så fald gøres 20 cm bredere og det skal
velsagtens gøres på nogle få meter af gangen, for at væggen ikke
skrider ud? Er det realistisk?

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-09-07 19:48

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> gasbetonblokke. Jeg formoder, at en sådan konstruktion ikke er stærk
> nok til at bære en førstesal? Derudover er den ikke særlig isolerende,

Jeg kan ikke se der skulle være noget til hinder for en første sal? Hvorfor
mener du det? I de fleste nye murede huse i dag, hviler hele
tagkonstruktionen på en 100 mm letbeton bagmur.

Hvis jeg var dig, (og ville ofre de penge du alligevel skulle bruge på at
rykke dine vægge under 1 meter), ville jeg smide en flok nye spær på, op med
betontegl, og så få indrettet dig en drøm af en 1. sal. :)

Hvad er dit grundareal nu?

- Martin

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 04-09-07 20:27

On Mon, 3 Sep 2007 20:47:55 +0200, "Martin Petersen"
<usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote:

>Jeg kan ikke se der skulle være noget til hinder for en første sal? Hvorfor
>mener du det? I de fleste nye murede huse i dag, hviler hele
>tagkonstruktionen på en 100 mm letbeton bagmur.

Ja, det har du egentlig ret i - det havde jeg ikke tænkt over. Det
skyldes nok, at væggene indefra er ret porøse, så min tanke var at det
var noget bras

>Hvis jeg var dig, (og ville ofre de penge du alligevel skulle bruge på at
>rykke dine vægge under 1 meter), ville jeg smide en flok nye spær på, op med
>betontegl, og så få indrettet dig en drøm af en 1. sal. :)

Det var sådan set også tanken at gøre begge dele. Dels for isoleringen
- de nye regler foreskriver mig bekendt, at ved større ombygninger
skal den eksisterende konstruktion ændres, så den lever op til
nutidige isoleringskrav - dels æstetikken. En muret facade vil klæde
huset meget. Murflytningen vil ikke give meget plads, men bedre
isolering og mere lys - pladsen skal komme i form af en førstesal.

Men kan man støbe et bredere fundament til den nye væg?

>Hvad er dit grundareal nu?

BBR siger 110 kvm, opmålt siger 106 kvm. Rykker vi væggen mod haven,
vil det give knap 16 kvm. mere, lad os sige 122 kvm. i alt, plus
førstesal på ca. 75% af 122 kvm - sådan ca. 90 kvm. Det burde være
rigeligt til os alle fire og ellers har jeg stadig min garage jeg kan
flygte ud i

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-09-07 15:46

> [...]
> isolering og mere lys - pladsen skal komme i form af en førstesal.
>
> Men kan man støbe et bredere fundament til den nye væg?

Hvor bredt er det nu? 19 cm?

En mulighed kunne være at rejse et træskelet der bærer tagkonstruktionen.
Gips indvendigt, og facademur udvendig. Så kan du også nemmere få noget
isolering i, og væggene er snorlige, og dejlig varme. :)

Du kan godt gøre soklen bredere, men det er nok et værre lorte arbejde. Hvis
du graver ned, vil du nok finde en rende fyldt med beton under fundablokkene
der er noget bredere end blokkene selv. En fordel er hvis du laver dobbelt
fundament, at du kan få et stykke flamingo imellem, så kuldebroen i soklen
undgås.

- Martin

- Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-09-07 15:50

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fundablokkene der er noget bredere end blokkene selv. En fordel er hvis du
> laver dobbelt fundament, at du kan få et stykke flamingo imellem, så

Du burde nok tage en snak med en entreprenør, inden du tager alt for mange
beslutninger. Det kunne jo være noget lort jeg lukker ud. ;)

- Martin

Fra : -::PH::-

Dato : 03-09-07 20:30

"Uffe R. B. Andersen"

> Efterhånden som mine tvillinger truer med at vokse fra tremmesengene,
> begynder det at trænge på med en tilbygning.

De bliver forhåbentlig ved at vokse - hvad med et andet hus?

Byggerod i årevis har vel osse sin pris?

Per

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 04-09-07 15:06

"-::PH::-" <no-spam@no-spam.dk> skrev i en meddelelse

> "Uffe R. B. Andersen"

> De bliver forhåbentlig ved at vokse - hvad med et andet hus?
>
> Byggerod i årevis har vel osse sin pris?
>
> Per

Jeg tror faktisk godt en tilbygning kan betale sig. Alene mægleren løber vel
hurtigt op i ca. 50.000. Så kommer flytning og en masse andet bøvl oveni.

/Mads

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 04-09-07 20:12

On Mon, 3 Sep 2007 21:29:54 +0200, "-::PH::-" <no-spam@no-spam.dk>
wrote:

>"Uffe R. B. Andersen"

>De bliver forhåbentlig ved at vokse - hvad med et andet hus?
>
>Byggerod i årevis har vel osse sin pris?

Med en førstesal vil vi have plads nok til de flytter hjemmefra - der
ligger et udmærket kollegie lige i nærheden Huset ligger
tilgengæld rigtig godt i forhold til transport, skoler og skov - og
andre huse i kvarteret koster mindst 1,5 million mere end det vores
hus står i. Så der skal alligevel bygges en del til, for at et andet
hus er billigere.

Med lidt projektstyring vil det forhåbentlig ikke tage hele år, men
nok i nærheden af et halvt.