"Nativ" Exchangeklient til "nativ" Linux?
Fra : Steen Suder

Dato : 03-09-07 22:00

Jeg arbejder i en Windows-biks, der kører Exchange, men min platform er
Linux.

Findes der overhovedet en Exchangeklient til Linux, der
kører "Exchange-protokol" "nativt" og altså ikke snylter på OWA eller
andet "fusk"?

Jeg er på sin vis græsk-katolsk ift. om det er closed-source, ondt,
Microsoft eller hvad modargumenterne ellers er.

Jeg gider efterhånden bare ikke besvære mig med Kmail eller Evolution mere -
og det skal være grafisk så ingen Mutt, pine eller lignende.

--
Steen Suder

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-09-07 22:39

On Mon, 03 Sep 2007 23:00:25 +0200
Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> Jeg gider efterhånden bare ikke besvære mig med Kmail eller Evolution
> mere - og det skal være grafisk så ingen Mutt, pine eller lignende.

Hvilken funktionalitet søger du? Kalenderen? Kmail har da en
exchange2000 plugin, der tilgår exchange native: Setting->Configure
Korganizor->plugin

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Steen Suder

Dato : 04-09-07 20:21

Michael Rasmussen wrote:

> Hvilken funktionalitet søger du? Kalenderen? Kmail har da en
> exchange2000 plugin, der tilgår exchange native: Setting->Configure
> Korganizor->plugin

Jeg anvender Kmail 1.9.7 her og kan ikke finde dette.

Hvilken version og på hvilken distro finder du den? Er det en ekstrapakke? I
givet fald: hvilken?

--
Steen Suder

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-09-07 22:53

Ellers må du vente på dette: http://www.openchange.org/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-09-07 23:27

<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> Jeg gider efterhånden bare ikke besvære mig med Kmail eller Evolution
> mere - og det skal være grafisk så ingen Mutt, pine eller lignende.

Hvad kan du ikke lide ved Evolution?

Men ellers kan en Exchange-server sættes op til at køre IMAP og/eller
POP3, og så bliver udvalget af mulige klienter jo en hel del større.
Kan du ikke bruge det?

-A

Fra : Steen Suder

Dato : 04-09-07 20:15

Asbjorn Hojmark wrote:

> Hvad kan du ikke lide ved Evolution?

Jeg er generelt ikke så begejstret for Gnome, men anvender efterhånden kun
KDE.
Sidst jeg rodede med Evolution, fandt jeg ikke Exchangesupporten specielt
solid eller prof. brugbar.
Jeg synes generelt der var mange glitches med den.

Generelt søger jeg en emailklient som Outlook, bare uden alle dens
irritationsmomenter.

> Men ellers kan en Exchange-server sættes op til at køre IMAP og/eller
> POP3, og så bliver udvalget af mulige klienter jo en hel del større.
> Kan du ikke bruge det?

Jeg kører allerede IMAP og har gjort det i snart to år på min arbejdsplads
mod vores Exchangemiljø.

--
Steen Suder

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-09-07 21:21

On Tue, 04 Sep 2007 21:15:14 +0200, Steen Suder
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> Jeg er generelt ikke så begejstret for Gnome, men anvender efterhånden
> kun KDE.

Sjovt. Jeg har det nogenlunde omvendt...

> Sidst jeg rodede med Evolution, fandt jeg ikke Exchangesupporten specielt
> solid eller prof. brugbar. Jeg synes generelt der var mange glitches med
> den.

Jeg bruger Evolution, når jeg en sjælden gang bruger en Linux-desktop
(ellers bruger jeg det kun på servere), og jeg synes, det fungerer
rimelig OK. Der mangler massevis af keyboard shortcuts, så man skal
bruge mere mus end i Outlook, men det er nu et generelt problem med
Linux, synes jeg.

-A

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-07 04:42

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> writes:

> Jeg er på sin vis græsk-katolsk ift. om det er closed-source, ondt,
> Microsoft eller hvad modargumenterne ellers er.

Så er der vist ingen vej udenom en Microsoft Outlook i en virtuel
maskine. Alt det andet vil der være bøvl med (muligvis undtagen Wine,
men tvivler).

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Steen Suder

Dato : 04-09-07 20:08

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Så er der vist ingen vej udenom en Microsoft Outlook i en virtuel
> maskine. Alt det andet vil der være bøvl med (muligvis undtagen Wine,
> men tvivler).

Som anført har jeg TS-adgang internt, så det ville ikke være umagen værd
synes jeg ikke.

--
Steen Suder

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-09-07 10:26

On Mon, 2007-09-03 at 23:00 +0200, Steen Suder wrote:
> Jeg arbejder i en Windows-biks, der kører Exchange, men min platform er
> Linux.

Jeg har installeret en Windows XP PC og sat den i server rummet, denne
har alle administrations programmer, til diverse netværksenheder, og
diverse andre windows programmer. Derefter har jeg slået remote desktop
til.

Nu kan man fra en UNIX maskine "køre" alle Windows programmerne :)

De andre i afdelingen bruger den også når deres switch administrations
program ikke fungere ... eller en java opdatering smadre muligheden for
at administrere symbol's trådløse switche via en browser ... selv chefen
bruger den når han skal arbejde på store word dokumenter hjemmefra.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-07 12:49

"Christian E. Lysel" <christian@example.net> writes:

> [...]
> at administrere symbol's trådløse switche via en browser ... selv chefen
> bruger den når han skal arbejde på store word dokumenter hjemmefra.

Bare for en god ordens skyld, understøtter det her ikke kun EN af
gangen der bruger den?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Steen Suder

Dato : 04-09-07 20:07

Christian E. Lysel wrote:

> [...]
> til.
>
> Nu kan man fra en UNIX maskine "køre" alle Windows programmerne :)

Min arbejdsgiver leverer bl.a. Officepakke og Exchange som ydelser, bl.a.
via Remote Desktop. Naturligvis har vi en lokal/intern Terminal Server som
jeg anvender, når jeg skal noget Outlook/Office/IE.

Det er ganske smart.

--
Steen Suder

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-09-07 13:00

On Tue, 2007-09-04 at 13:48 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Bare for en god ordens skyld, understøtter det her ikke kun EN af
> gangen der bruger den?

Windows XP jo. Windows server nej.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-07 20:35

On Tue, 04 Sep 2007 21:20:51 +0200
Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> Jeg anvender Kmail 1.9.7 her og kan ikke finde dette.

Samme her: Kmail 1.9.7 KDE 3.5.7 Debian Unstable

> Hvilken version og på hvilken distro finder du den? Er det en
> ekstrapakke? I givet fald: hvilken?

Hvis du anvender Debian, er det formenligt denne pakke, du mangler:
$ dpkg -s libkpimexchange1
Package: libkpimexchange1
programs that use the libkpimexchange library.
.
This package is part of KDE, and a component of the KDE PIM module.
See the 'kde' and 'kdepim' packages for more information.

Lidt mere hjælp her:
http://news.com.com/5208-7344-0.html?forumID=1&threadID=11991&messageID=90358&start=-1

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-07 21:49

On Tue, 04 Sep 2007 22:21:08 +0200
Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> rimelig OK. Der mangler massevis af keyboard shortcuts, så man skal
> bruge mere mus end i Outlook, men det er nu et generelt problem med
> Linux, synes jeg.
Har du prøvet claws-mail? Stort set alle funktioner har keyboard
shortcut, og er du ikke tilfreds med standardopsætningen/mangler nogen
shortcuts, er der en indbygget funktion, hvor brugeren kan tildele/ændre
shortcuts. Det er udelukkende baseret på GTK+, med nødvendige
tilføjelser for at udnytte specielle KDE-features. Seneste version er
3.0, der blev frigivet i søndags.
http://www.claws-mail.org

NB. Jeg er forudindtaget, da jeg er udvikler på projektet

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen