Gigabit- switch - hvor hurtigt
Fra : per f andersen

Dato : 03-09-07 22:34

Jeg har lige anskaffet mig en Zyxel 5-ports gigabitswitch. Hvor hurtigt
/langsomt kan man forvente dataoverførsel mellem Pc og NAS som begge har
gigaethernet?

mvh per

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-07 22:45

per f andersen wrote:
> Jeg har lige anskaffet mig en Zyxel 5-ports gigabitswitch. Hvor hurtigt
> /langsomt kan man forvente dataoverførsel mellem Pc og NAS som begge har
> gigaethernet?
>
> mvh per

kommer an på din NAS kasse, men meget langsommere end 1gbit
jeg vil gætte på 25-40 MB/sek.

Fra : per f andersen

Dato : 03-09-07 22:56

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev

> kommer an på din NAS kasse, men meget langsommere end 1gbit
> jeg vil gætte på 25-40 MB/sek.

Jeg er ikke sikker på.at jeg har de rigtige kabler, men min første test gav
1,6 Gb på 4 minutter? Sløvt?

mvh per

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-07 23:29

per f andersen wrote:
> ""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev

> Jeg er ikke sikker på.at jeg har de rigtige kabler, men min første test gav
> 1,6 Gb på 4 minutter? Sløvt?

det er ikke kvikt... et hurtigt regne stykke siger omkring 6.7MB/sek.
Det er indenfor hvad et 100mbit net kan klare, så du skal ikke bekymre
dig for meget om gbit net.

Fra : Michael Tinding

Dato : 04-09-07 08:15

"per f andersen" <igenmail@notvalis.ppp> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige anskaffet mig en Zyxel 5-ports gigabitswitch. Hvor hurtigt
> /langsomt kan man forvente dataoverførsel mellem Pc og NAS som begge har
> gigaethernet?
>
> mvh per
Jeg har ikke målt hastigheden på min linie, men relativt i forhold til min
tidligere100Mbit vil jeg tro det går 10 gange hurtigere. Personligt er jeg
vildt imponeret og tilfreds.
- NAS QNAP TS201
- Linksys WRT 350N med gigabit-switch

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-09-07 07:12

"per f andersen" <igenmail@notvalis.ppp> wrote in news:46dc7dc8$0$90273
$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg har lige anskaffet mig en Zyxel 5-ports gigabitswitch. Hvor hurtigt
> /langsomt kan man forvente dataoverførsel mellem Pc og NAS som begge har
> gigaethernet?

Det vil oftere være andre ting der bremser end gigabit netværket.

Typisk sløve harddiske eller blandede filsystemer. Især sidstnævnte er tit
en hæmsko, idet mange NAS bygger på Linux og dermed EXT3 filsystemet.

Et realistisk bud vil være en fordobling af hastigheden mellem en WinPC og
en LinuxNAS i forhold til hvad et 100Mbit netværk kan levere på samme
maskiner. Typisk 100-150Mbit.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-09-07 07:22

On 05 Sep 2007 06:12:28 GMT, "Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk>
wrote:

> Typisk sløve harddiske eller blandede filsystemer. Især sidstnævnte
> er tit en hæmsko, idet mange NAS bygger på Linux og dermed EXT3
> filsystemet.

Hvad skulle problemet være i at køre forskellige filsystemer? Det
tager netværksprotokollerne sig jo af at skjule for maskinerne.

En Windows-maskine kan ikke se, om en server har Ext3 nedenunder,
heller ikke (slet ikke) på performance.

-A

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-09-07 11:48

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

http://softwarecommunity.intel.com/articles/eng/1259.htm

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-09-07 13:58

On 05 Sep 2007 10:47:42 GMT, "Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk>
wrote:

> http://softwarecommunity.intel.com/articles/eng/1259.htm

Sjovt, jeg har direkte modstridende erfaring. Jeg har opgraderet mine
servere derhjemme fra Windows 2000 Server og Windows Server 2003 til
Ubuntu Server 6.06, og jeg har fået meget bedre CIFS-performance ved
den øvelse.

Det hører hører med til historien, at jeg har noget gammelt skrammel-
hardware, og det kan være Linux performer relativt bedre på beskeden
hardware end Windows gør. Det kan også være fordi jeg har testet med
kopiering og flytning af store filer frem og tilbage (i stedet for en
masse read/write i de samme filer over nettet).

Ellers ved jeg ikke, hvorfor det skulle være direkte modsatte
resultater.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-07 16:07

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> masse read/write i de samme filer over nettet).
>
> Ellers ved jeg ikke, hvorfor det skulle være direkte modsatte

'Additionally, if we defragment the media files on ext3 by copying them
to a new location on the disk, playback performance improves to expected
levels.'

Medmindre EXT3 er tungt og kluntet (se server maskinens specs) så fatter
jeg ikke at det skulle kunne trække så meget ned, medmindre der er tale
om en ret alvorlig fragmentering af filerne.

:)
Claus

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 06-09-07 20:19

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Medmindre EXT3 er tungt og kluntet (se server maskinens specs) så fatter
> jeg ikke at det skulle kunne trække så meget ned, medmindre der er tale
> om en ret alvorlig fragmentering af filerne.

"Anecdotally, we have observed that one 3.5GB video file used in our
testing was fragmented into 49,986 extents. A simple copy to a new
location defragmented this file to 28 extents (26 extents is ideal)."

Det må vel siges at være en ret kraftig fragmentering?

Knus
Regnar
[rart at have et homogent miljø baseret på ext3 og NFS ]

Fra : Michael Tinding

Dato : 06-09-07 07:42

"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Et realistisk bud vil være en fordobling af hastigheden mellem en WinPC og
> en LinuxNAS i forhold til hvad et 100Mbit netværk kan levere på samme

Hvis du kun får en fordobling af hastigheden, så vil jeg næsten påstå du har
gjort noget galt. Alle de test jeg har læst om NAS på gigabitNet, fortæller
noget andet.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-09-07 08:24

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190/chart,12
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190/chart,13

Fra : Michael Tinding

Dato : 07-09-07 08:27

> "Michael Tinding" <whocares@fiske.net> wrote in

> http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190/chart,12
> http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190/chart,13

Tjae. Det er jo godt nok det der står. Jeg må også medgive dig at ca. den
dobbelte hastighed er et godt bud på hvad man kan forvente. Jeg bliver vist
nød til at måle på min egen linie en dag. Jeg syntes det lyder underligt, at
jeg kun ca. skulle have vundet den dobbelte hastighed, det virker afgjort en
del hurtigere.