Mindre legeplads i haven
Fra : Jan

Dato : 01-09-07 16:31

Hej

Jeg kunne godt tænke mig lidt input til en mindre "legeplads" jeg går og
pønser på at lave i vores have. Noget med et gyngestativ, legehus, sandkasse
og tårn m. rutchebane. Vi har to (snart tre) børn på hhv. 2 og 5 år, som
gerne begge skulle have glæde af det mange år frem, og jeg har besluttet mig
for at bygge det selv (er ikke helt uerfaren gds).
Jeg har fundet frem til en side (http://www.lappset.com) hvor der er en
masse spændende produkter, og hvor der er diverse CAD tegninger til
download. Jeg kan bruge disse tegninger til at sammensætte det jeg gerne vil
lave, men jeg har nogle spørgsmål jeg tror der kan besvares her.

1. Hvilket træ skal jeg bruge til det? Det skal jo holde i en rum tid, og
det skal være sikkert for børnene at kravle på, dvs. ingen splinter i
fingrene. Til gengæld skal det heller ikke være det dyreste egetræ.

2. Skal de bærende stolper nedgraves og støbes, eller vil det være bedre med
nedstøbte stolpesko så træet ikke er i kontakt med jorden?

3. Er der nogen der kender et sted hvor diverse småting kan købes til
sådanne legeredskaber? Her tænker jeg f.eks. på gribehåndtag, plastikhætter
til skruer og bolte, legekikkert, gribe-dimser til en klatrevæg osv.

Håber der er nogen der kan/vil svare på mine spørgsmål.
Pft. Jan Møller

Fra : TG

Dato : 01-09-07 22:29

On 1 Sep., 17:31, "Jan" <jamoeK...@exodus.dk> wrote:
> [...]
> til skruer og bolte, legekikkert, gribe-dimser til en klatrevæg osv.
>
> Håber der er nogen der kan/vil svare på mine spørgsmål.

Her er lidt input, udfra hvad jeg valgte at gøre for et par år siden:

Ad 1) Trykimprægneret, høvlet fyrre-træ. Det er billigt og holdbart.
Ad 2) Jeg valgte at banke stolpespyd ned, dermed er træet ikke ret
meget i kontakt med jorden, og når det en gang om mange år skal
fjernes har jeg ikke nogen beton-klumper der skal graves op.
Ad 3) Jeg ved ikke hvor du kan finde det nu, men i "sæsonen" marts-
april-maj findes meget af den slags tilbehør i diverse byggemarkeder,
jeg har i hvert tilfælde set det i Jem&Fix, Bauhaus, Bilka...

PS: Vi byggede en ridderborg med tårn, klatrevæg, "vindebro",
rutchebane og gyngestativ med 4 gynger, i materialer kostede det
2500-3000, og så er det meget mere udfordrende en de standardsæt, som
kan købes i et hvert byggemarked, og drengene var selv med til at lave
det

/TG

Fra : Jan

Dato : 02-09-07 07:03

"TG" <tg4600@gmail.com> wrote in message

> Her er lidt input, udfra hvad jeg valgte at gøre for et par år siden:
>
> Ad 1) Trykimprægneret, høvlet fyrre-træ. Det er billigt og holdbart.

Det var også noget trykimp. jeg havde i tankerne. Gav du / giver du det
noget speciel behandling for det ikke "rejser sig".

> Ad 2) Jeg valgte at banke stolpespyd ned, dermed er træet ikke ret
> meget i kontakt med jorden, og når det en gang om mange år skal
> fjernes har jeg ikke nogen beton-klumper der skal graves op.

Jeg kan forestille mig at der er temmelig meget vægt på dit projekt, så det
rykker sig nok ikke. Men hvis det nu kun er til et tårn, tror jeg nok jeg
ville smide noget beton i hullerne. Mit udvidede spørgsmål i den forbindelse
er så hvordan man sætter de stolpesko der allerede har en betonklods på.
Skal jeg bare grave et passende dybt hul, og så ellers fylde/stampe jord op
ad siderne af betonkodsen, eller skal der yderligere beton i hullet.

> Ad 3) Jeg ved ikke hvor du kan finde det nu, men i "sæsonen" marts-
> april-maj findes meget af den slags tilbehør i diverse byggemarkeder,
> jeg har i hvert tilfælde set det i Jem&Fix, Bauhaus, Bilka...

Den lokale Jem&Fix har stadig nogle håndtag og gynger, men de har ikke så
meget andet.
Jeg ved nu heller ikke om det er for sent at begynde projektet nu, eftersom
jeg kun har diverse weekender at arbejde i.

> [...]
> 2500-3000, og så er det meget mere udfordrende en de standardsæt, som
> kan købes i et hvert byggemarked, og drengene var selv med til at lave

Du skulle vel ikke have et par billeder af det jeg kunne se til lidt
inspiration. Du kan eventuelt sende dem til min mail, bare fjern "K...".

Tak for svaret.

Fra : Jan

Dato : 02-09-07 14:31

"Jan" <jamoeKRAN@exodus.dk> wrote in message
> [...]
> klatrevæg osv.
>
> Håber der er nogen der kan/vil svare på mine spørgsmål.

Nu fandt jeg så lige selv en web-shop der sælger udstyr fra Jungle-Gym til
private. Kan findes på http://www.nordicagro.com, hvis det skulle have
interesse.

- Jan Møller