Hvad tyder det på?
Fra : Cindy

Dato : 01-09-07 12:39

Vi fik gravet noget af haven op i det tidlige forår, fordi der skulle lægges
rør. Bagefter blev der lagt leca og grus ovenpå rørerne og så alm. jord og
et lag muld. Ham der spredte mulden ud sagde: Du skal i hvert fald ikke gøde
i år, for det er fin og god muld.

Nå, løvstikke, citronmelisse og andet gror også udmærket på stedet, men to
persilleplanter, som jeg har sat der var også fine indtil juli var gået, så
begyndte de at skifte farve, og nu er de lyserøde. Altså lyserød persille -
hvad kan det tænkes, at der er forkert ved jorden?

Cindy

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-09-07 20:06

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev
> [...]

persille -
> hvad kan det tænkes, at der er forkert ved jorden?

At der i denne, og (især) i Persillens rødder, huserer orm af Gulerodsfluen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Cindy

Dato : 02-09-07 10:24

"Preben Riis Sørensen" skrev i en meddelelse

> At der i denne, og (især) i Persillens rødder, huserer orm af

Næh dog, er det sådan noget væmmeligt noget. Tænk en gang, jeg havde købt en
frøpose for at så et par rækker gulerødder. Af forskellige grunde, blev det
ikke gjort, posen med frø ligger her endnu. Men det vil altså sige, at jeg
vil få gulerødder fyldte med orm, hvis jeg sår dem der til næste år?

Tak for oplysningen. Egentlig havde jeg måske ikke troet, at man bare lige
kunne svare så præcist på, hvad der var galt.

Cindy

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-09-07 10:35

> [...]
> ikke gjort, posen med frø ligger her endnu. Men det vil altså sige, at jeg
> vil få gulerødder fyldte med orm, hvis jeg sår dem der til næste år?

Meget sandsynligt. Hvis man ikke vil sprøjte, kan man dyrke under fiberdug,
men det ser så fjollet ud. Der kan også gøres tiltag i retning af at så på
det rigtige tidspunkt, og dække rodhalsene. Eller så en hel mark, så huserer
det mest i kanterne.

> Tak for oplysningen. Egentlig havde jeg måske ikke troet, at man bare lige
> kunne svare så præcist på, hvad der var galt.

Det skulle være ret sikkert. Du kan jo grave op og kigge, der er jo ikke
noget at miste.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen