Støjende Grundfos cirkulationspumpe.
Fra : Jørgen Christensen

Dato : 31-08-07 16:06

Min cirkulationspumpe til varmt vand fra kedel til vandbeholder støjer
(banker). Det er type UMS 25-20.
Kan det repareres eller skal den udskiftes med en ny?
Den billigste pumpe jeg kan finde er Harald Nyborg Grundfos type UPS 25-40
til kr.749.
Kan den erstatte min pumpe?
Så vidt jeg kan se, betyder M=4-polet motor og P=2-polet motor. Hvad vil det
sige i praksis?
Kan unionerne genbruges, eller vil de blive utætte?

Med venlig hilsen, Jørgen.

Fra : Finn Erichsen

Dato : 01-09-07 23:19

Hej Jørgen

>Min cirkulationspumpe til varmt vand
> [...]

Ja du har helt ret M er 4 polet = 3 fase og 0 og P er 2 polet =
1 fase og 0. Det kan ikke betale sig at få den repareret. U står
for cirkulation M&P står for hvor mange poler og C står for
hastigheds kontrol 25 er diameteren på røret/hulgennemføringen i
pumpen og de 40 står for det tryktab den kan overkomme. Da du jo
har haft en 20 pumpe behøver du ikke mere end en 20 pumpe men du
kan da godt bruge en 40 og så evt. sætte hastigheden på 1.

>Kan unionerne genbruges, eller vil de
>blive utætte?

Ja normalt kan du bruge de samme unioner men brug de 2 nye
gummipakninger der medfølger pumpen. hvis du køber UPS pumpen
kan du fjerne de to af faserne i stikket og kun bruge 1 pase og
0 men brug også jordklemmen hvis du har jord i hytten. Da jeg
boede i DK for mange år siden var det ikke almindeligt i
Københavns området at have jord men det er nu ikke så dårlig en
ide.
Cheers
Finn fra Australia

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 02-09-07 11:28

Hej Finn.

Utroligt, men herligt, at man skal have svar fra Australien.

Vil det sige, at UMS pumperne fandtes både i en 1 fase og en 3 fase udgave?
Min er tydeligt stemplet 1 fase og forbundet sådan med indbygget
kondensator.
Jeg har nulling ( jord højst 50-100 meter væk), så det er forbundet.
Når jeg leder på Grundfos hjemmeside, kan jeg se, at der findes servicekit,
som jeg formoder indeholder en ny rotor med lejer og en pakning. Jeg kan
blot ikke få søgesystemet til at finde nummeret på repsættet, men man skulle
da tro, at det var billigere end en komplet pumpe. Kender du noget til et
sådant?
Tak for hjælpen og venlig hilsen, Jørgen.

Fra : Finn Erichsen

Dato : 02-09-07 12:22

Hej Jørgen
>Utroligt, men herligt, at man skal
> [...]

Jørgen jeg kan ikke huske at de nogensinde har haft M som 1 fase
men i det ældste katalæg jeg har 1990 står der P = 2 pol og M =
4 pol. På den anden side er der jo ingen tvivl om at hvis pumpen
er udstyret med kondensator er det en to pols motor.

>Jeg har nulling ( jord højst 50-100
> [...]

Nej jeg har altid brugt at installere en ny pumpe måske har det
haft noget at gøre med tidsfaktoren. Jes skulle udskifte en
pumpe UPS 25-60 180 (180 er længden på pumpen, her på øen bruges
der ofte 130 pumper) for nylig den havde ligget på lager i 7 år
130 pumpen var kun 2 år gammel men nogen havde ladet den køre
uden vand på systemet. Jeg afmonterede så bundstykket fra
motordele og ville montere den 7 år gamle pumpe på det
eksisterende bundstykke men rotordelen var lavet om så det ikke
kunne passe sammen. Se det var jo lidt af en begmand så vær lige
opmærksom på at det nu også passer sammen med det eksisterende
de laver jo ustandseligt på pumpe konstruktionen hos Grundfos
for at optimere pumpeeffekten mod strømforbruget.

Cheers
--
Finn Canberra Australia

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 02-09-07 12:36

Hej Finn.

Tak for dine svar. Jeg følger dit råd og køber den nye pumpe i stedet. Det
lød blot meget lettere kun at skulle have 4 unbracoskruer ud, ny rotor i, og
så var det færdigt.
Mange er reservedele jo også så dyre på grund af forsendelse og gebyrer, at
de slet ikke kan betale sig.
Hav det godt i Australien.
Hilsen Jørgen.