Trasnport af samværsbørn - ny forældreansv~
Fra : Jacob Madsen

Dato : 30-08-07 04:46

Hej NG

Er der nogen som har et kvalificeret bud på hvordan følgende paragraf i den
nye forældreamsvarslov (i kraft 1.10.) skal tolkes :

§21 Stk. 3. Statsforvaltningen kan træffe afgørelse om transport af barnet i
forbindelse med samvær og om afholdelse af udgifter hertil.

Konkret er sagen den, at mine børns mor samt børn har bosat sig på Samsø.
Børnene er tvillinger og er 4 år. De kan ikke sejle med færgen alene,
hvorfor jeg indtil nu har hentet og bragt dem til og fra Samsø.
Nu flytter jeg til Sjælland og færgen fra Kalundborg til Samsø sejler på en
måde (dog kun om vinteren) så jeg ikke kan sejle over og aflevere børnene og
sejle hjem igen. Jeg kan sejle over søndag aften kl. 18 og komme hjem med
færgen igen 9:55 den følgende dag. Det er ikke sjovt. Alternativt skal jeg
køre til Jylland (Hou) og sejle frem og tilbage og så køre hjem igen.
OMvendt, hvis moderen tager fra Samsø og til Kalundborg, så passer det med
at hun kan komme hjem igen 20 minutter efter.

Det her drejer sig ikke om økonomi, men om rimelighed. Det er hendes valg at
bosætte sig på en øde ø, så mener jeg også hun må tage konsekvensen deraf og
aflevere børnene på faslandet. Nu har jeg været flink det første år, men
vejrer nu morgenluft idet folketinget har vedtaget en ny og mere fornuftig
lov.

Hvad tror I, at afgørelsen vil blive på en konkret anmodning? Jeg er
delvfølgelig i dialog med moderen, men hun er ikke meget for at give sig i
dette spørgsmål, idet det jo hedder sig at samværsforældren afholder alle
udgifter og sørger for al transport.

Glæder mig til at læse jeres indlæg

Hilsen Jacob

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-08-07 07:12

"Jacob Madsen" <nogen@microsoft.dk> wrote in

> [...]

> Det her drejer sig ikke om økonomi, men om rimelighed.

> Hvad tror I, at afgørelsen vil blive på en konkret anmodning?

Jeg forstår ikke spørgsmålet.

Vi taler om jeres fælles børn, ikk? Så uanset en evt. afgørelse, så vil
du vel hente og bringe børnene, ikk? Så er det vel bare at få lavet den
afgørelse...

Men måske drejer det sig om noget andet end rimelighed?

For en mere konkret vurdering af en ny lovs betydning, ville jeg prøve
jura gruppen.

Har du foreslået moderen at du kan overnatte hos hende? Børnene ville
sikkert elske det, og i ville have tid til at tale om jeres fælles ansvar
under mere rolige former.

Fra : Jacob Madsen

Dato : 30-08-07 07:17

Hej Kent

Du har ret at jeg til en hver tid vil hente dem, sådan er det bare, så
moderen kan gøre hvad hun vil!!!!

Den med at overnatte hos moderen - ja, set fra børnenes synspunkt en
fantastisk ide - set fra moderens nye kærestes synspunkt en umulighed,
sorry!

Jeg kaster den lige ind til jura også. Tak for svar

Jacob

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-08-07 17:22

> Du har ret at jeg til en hver tid vil hente dem, sådan er det bare,
> så moderen kan gøre hvad hun vil!!!!

Jeg havde ellers forståelsen af at det var din flytning der var årsag til
problemet?

> Den med at overnatte hos moderen - ja, set fra børnenes synspunkt en
> fantastisk ide - set fra moderens nye kærestes synspunkt en
> umulighed, sorry!

Det havde jeg også forventet. Men måske kunne forslaget få moderen (eller
dennes kæreste hvis det kun er ham der har et problem) til at se det
fornuftige i at deles lidt om transporten.

Det bedste er nu engang hvis i kan ordne det i mindelighed.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 31-08-07 21:12

On 30/08/07 5:46, in article 46d63def$0$99980$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
> [...]

> dette spørgsmål, idet det jo hedder sig at samværsforældren afholder alle

Hej Jacob.

Jeg tror, at paragraffen netop handler om en situation som din. Selvfølgelig
er det mest rimeligt, at moderen tager til fastlandet og henter børnene,
hvilket jeg også tror Statsforvaltningen vil mene.
Hvad mener moderen ?

Fra : Jacob Madsen

Dato : 12-09-07 07:47

> [...]
> er det mest rimeligt, at moderen tager til fastlandet og henter børnene,
> hvilket jeg også tror Statsforvaltningen vil mene.

Hun mener ikke at det er hendes problem!

Fra : Frøken Jensen

Dato : 12-09-07 09:52

On 12/09/07 8:47, in article 46e78b66$0$2658$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
"Jacob Madsen" <j@mail.dk> wrote:

> Hun mener ikke at det er hendes problem!

Jeg synes bestemt du straks skal skrive til Statsforvaltningen om
problematikken og foreslå en, for dig, rimelig løsning.
Skynd dig, inden moderen kan påpege at "ordningen" fungerer fint for alle
parter, fordi det har foregået sådan længe.
Jeg tror du får medhold, moderen lyder helt urimelig.