Kan ikke hente mail og HTTP fra lokal serv~
Fra : Harald

Dato : 30-08-07 00:50

Hej

Jeg har fået en ZyXEL P2302HWLP1 router, på den har jeg min server som bla.
kører mail og HTTP.
Fra en anden computer som også er koblet til routeren kan jeg _ikke_ hente
mail eller HTTP fra serveren?
Mail programmet siger "Forbindelsen til serveren kunne ikke oprettes"
Hvis jeg forsøger at åbne en hjemmeside som ligger på serveren får jeg i
stedet routerens login skærm.
Alt virker fint ude fra.
Min tidligere router var en 3COM 3C857 og med den på nettet kan jeg uden
problemer hente mail og HTTP lokalt.

Det er nok noget opsætning i ZyXEL routeren der mangler men jeg har ikke
lige nogen ideer om hvad?

/HK

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-08-07 08:38

Harald wrote:
> Hvis jeg forsøger at åbne en hjemmeside som ligger på serveren får jeg i
> stedet routerens login skærm.

Du bruger URL'en til serveren og ikke dens IP-adresse?

> Det er nok noget opsætning i ZyXEL routeren der mangler men jeg har ikke
> lige nogen ideer om hvad?

Den mapper ikke DNS-opslaget igennem til den lokale IP-adresse hvorpå
tjenesterne kører.

Jesper Poulsen

Fra : Harald

Dato : 30-08-07 09:25

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Du bruger URL'en til serveren og ikke dens IP-adresse?

Ja det er rigtig, og det har altid virket fint på 3COM routeren.

> Den mapper ikke DNS-opslaget igennem til den lokale IP-adresse hvorpå
> tjenesterne kører.

Ved ikke helt hvad du mener med det?

/HK

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 30-08-07 10:07

"Harald" <nomail@noname.dk> crashed Echelon writing

> Hej
>
> Jeg har fået en ZyXEL P2302HWLP1 router, på den har jeg min server som
> bla. kører mail og HTTP.

Aerhhhh?! Du mener vel du har en server stående. Så vidt jeg kan se er
P2302HWLP1 blot en router og ikke en web- og mailserver.

> Fra en anden computer som også er koblet til routeren kan jeg _ikke_
> hente mail eller HTTP fra serveren?

Loopback enabled?

Som du skrev til Jesper bruger du URLen på serverne. Dvs domænet slåes op i
en DNS server som sikkert returnerer din routers IP-adresse
217.198.212.174.

Trafikken går så ud til din router og skal egentlig tilbage ind på dit eget
netværk igen og fejler hvis loopback ikke er aktiveret.

--
Bjarke Andersen

Fra : Harald

Dato : 30-08-07 13:35

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Harald" <nomail@noname.dk> crashed Echelon writing

> Aerhhhh?! Du mener vel du har en server stående. Så vidt jeg kan se er
> P2302HWLP1 blot en router og ikke en web- og mailserver.

Ja det er det jeg mener :)

> [...]
> eget
> netværk igen og fejler hvis loopback ikke er aktiveret.

Syntes ikke jeg kan finde noget i routerens opsætning der minder om noget
der kunne være loopback, kan heller ikke finde noget i manualen.

/HK

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 30-08-07 13:44

> Syntes ikke jeg kan finde noget i routerens opsætning der minder om
> noget der kunne være loopback, kan heller ikke finde noget i manualen.

Det er noget som skal sættes via routeren CLI (Command Line Interface),
svjh skal du gøre dette via telnet til routeren, lige den nøjagtige
kommando kan jeg ikke huske.

--
Bjarke Andersen

Fra : Harald

Dato : 30-08-07 14:09

> [...]
>
> Det er noget som skal sættes via routeren CLI (Command Line Interface),
> svjh skal du gøre dette via telnet til routeren, lige den nøjagtige

Smukt, kunne ikke finde noget i manualen om telnet kommandoerne men en
person ved ZyXEL support kunne i telefonen fortælle mig at kommandoen var:
ip nat loopback on
og derefter virkede det.

Takker

/HK