Placering af fundablokke
Fra : N. Foldager

Dato : 29-08-07 21:06

Jeg vil støbe et fundment i rende og placere to skifter fundablokke
ovenpå. De to skifter skal jo helst ligge i 1/2-forbant; også så de
to skifters hulrum står over hinanden, så det er let at få betonen ned
i det nederste skifte.

Længde og bredde på blokkene er ikke som 1:2, så 1/2-forbantet går i
fløjten i hjørnerne.

Hvordan lægger man smartest blokkene i hjørnerne?
Ofte vil en blok jo ende "frit" i det ene skifte. Støbes dens ende så
til vha. en lille forskalling?

Afhugges blokkant, for at tillade armeringsjernet at gå rundt i
hjørnet?

Og hvordan, når der ikke går et helt antal blokke op i en længde?

Hvis der er stort gab, afkorter man så en blok, så den passer i?

Og hvis der kun er et lille gab, sætter man så bare et brædt på under
fyldningen?

Andre gode ideer?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 30-08-07 16:46

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvordan lægger man smartest blokkene i hjørnerne?
> Ofte vil en blok jo ende "frit" i det ene skifte. Støbes dens ende så
Ja, det kan man sagtens.
Du kan også hugge de to fløje af i den ene side, så du har en pænere kant.
Men det er jo ikke hele tiden at man kan det.

> Afhugges blokkant, for at tillade armeringsjernet at gå rundt i
> hjørnet?
Vil du lægge armeringsjern vandret eller lodret?
Hvis du ligger vandret, så lad dem bare mødes på hjørnet og kom så en lodret
i. Det burde da kunne holde det.

> [...]
>
> Hvis der er stort gab, afkorter man så en blok, så den passer i?
>
> Og hvis der kun er et lille gab, sætter man så bare et brædt på under

Ja, eller det bedste er vel at afkorte to eller tre så det passer. Men om
der sker noget styrken, bare at sætte forskalling på, det tror jeg da ikke.

> Andre gode ideer?

Når det kun er to blokke, ved jeg ikke om det er aktuelt, men ellers så er
det rigtigt godt med en stavvibrator. Den kan virkelig komprimere det. I
stedet for at stå og pære med en pind ned igennem hullerne.

Du kan overveje at støbe noget vindtrækbånd ned i soklen, så du kan bruge
det til at fastgøre muren endnu bedre. Bare for at være sikker sikker. (med
de kraftige storme der efterhånden er.)

> Venlig hilsen
>
> Niels Foldager

Hvordan gik det med renden??? Meget interesseret. Fik du lagt dræn også`?

Mvh
Mads K

Fra : N. Foldager

Dato : 30-08-07 17:16

Mads:

>Ja, det kan man sagtens.
>Du kan også hugge de to fløje af i den ene side, så du har en pænere kant.
>Men det er jo ikke hele tiden at man kan det.

Ja. det må jeg finde ud af.

>Vil du lægge armeringsjern vandret eller lodret?

Vandret.

>Hvis du ligger vandret, så lad dem bare mødes på hjørnet og kom så en lodret
>i. Det burde da kunne holde det.

Jeg mener bare, at man helst skal lade det gå rundt i hjørnet.

>Ja, eller det bedste er vel at afkorte to eller tre så det passer.

Jo, men man vil vel gerne bevare 1/2-forbantet, så hul kommer over
hul. Bl.a. fordi jeg sætter nogle gevindstænger ned igennem.

>Når det kun er to blokke, ved jeg ikke om det er aktuelt, men ellers så er
>det rigtigt godt med en stavvibrator. Den kan virkelig komprimere det. I
>stedet for at stå og pære med en pind ned igennem hullerne.

Ja. Men der er noget med, at man skal passe på med det. Fundablokkene
kan sprænges af det.

>Du kan overveje at støbe noget vindtrækbånd ned i soklen, så du kan bruge
>det til at fastgøre muren endnu bedre. Bare for at være sikker sikker. (med
>de kraftige storme der efterhånden er.)

Findes der særlige beslag til nedstøbning af befæstigelsen af
vindtrækbånd?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Ole Jensen

Dato : 30-08-07 20:17

N. Foldager <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

> Ja. Men der er noget med, at man skal passe på med det. Fundablokkene
> kan sprænges af det.

Jeg har købt en billig rystepudser og boltet den fast på et brædt.
Så tænder jeg bare for den, og stikker brædtet ned i betonen.
Det fungerer fint. Man kan tydelig se betonen flyde ud i alle hjørner.

> Findes der særlige beslag til nedstøbning af befæstigelsen af
> vindtrækbånd?

NKT har nogle fundamentsankre, som kan støbes i fundamentet.
http://www.nkt-fasteners.dk/Default.aspx?ID=25
Klik på bygningsbeslag.

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : N. Foldager

Dato : 30-08-07 23:11

Ole Jensen:

>Jeg har købt en billig rystepudser og boltet den fast på et brædt.
>Så tænder jeg bare for den, og stikker brædtet ned i betonen.
>Det fungerer fint. Man kan tydelig se betonen flyde ud i alle hjørner.

God ide.

Jeg har tidligere i anden sammenhæng, hvor jeg skulle have en
støbeform til at vibrere, brugt en påspændt bænksliber.
Uden slibesten, men med en bolt spændt vinkelret på akselen.

Den fungerede fint, men var ikke ufarlig og krævede god afskærmning.
En rystende oplevelse.

Rystepudseren forekommer ufarlig.

>NKT har nogle fundamentsankre, som kan støbes i fundamentet.
>http://www.nkt-fasteners.dk/Default.aspx?ID=25
>Klik på bygningsbeslag.

Fint!

Tak for det.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jacob

Dato : 31-08-07 12:24

> Jeg mener bare, at man helst skal lade det gå rundt i hjørnet.

Du skal lade det gå rundt om hjørnet! Hug ud i fundablokkens side, så der
bliver plads til armeringsjernet. Det vandrette armeringsjern skal have
overlap på ca. 1m, så vidt jeg husker, for at kunne overføre trækkrafterne.
Det er ikke nok at føre dem ud til at lodret armeringjern.

> Findes der særlige beslag til nedstøbning af befæstigelsen af
> vindtrækbånd?

Beslag er ikke nødvendigt, du kan lave et buk på ca. 40 cm, som du støber
ned i bunden af fundamentet, så bukket har fat om de nederste armeringsjern.

Mvh Jacob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-08-07 18:37

"Jacob" <Jacob@[nospam]goatstorm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Beslag er ikke nødvendigt, du kan lave et buk på ca. 40 cm, som du støber
> ned i bunden af fundamentet, så bukket har fat om de nederste

Det er da rart at vide, at blæser skidtet væk, er der ryddet pænt op

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N. Foldager

Dato : 31-08-07 22:07

Jacob:

>Beslag er ikke nødvendigt, du kan lave et buk på ca. 40 cm, som du støber
>ned i bunden af fundamentet, så bukket har fat om de nederste armeringsjern.

I see. Betyder det ikke noget, hvis man fik brug for at udskifte
dem?

Er vindtrækbånd det samme som vindgitterbånd?

Mvh

Venlig hislen

Niels Foldager

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 01-09-07 07:25

Armeringsjern skal overlappe med 5 gange tykkelse x 10
feks 8 mm jern 5 x 8 x 10 = 400 mm
Skær blokkene med en vinkelsliber