Ny Ubuntu bruger
Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-08-07 17:13

Hej

Jeg har lagt Ubuntu ind på min bærbare. Og jeg er helt tilfreds! Det er
lige til at gå igang med. Selv mit PCMCIA WIFI kort blev fundet uden
problemer.

Ja, lige bortset fra, at jeg bliver spurgt om password (WEP) hver gang jeg
logger på. Det er lidt træls - kan man ikke få den til at gemme det?

I det hele taget, så kunne jeg godt bruge noget basal viden om
Linux/Ubuntu. Jeg er ikke ret god til at sidde foran en skærm og læse, så
jeg vil foretrække en bog. Er der nogen der kan anbefales? Jeg læser
glimrende enelsk, og foretrækker en detaljeret og omfattende bibel, men
med fokus på introduktion til Ubuntu og desktop-brug.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-08-07 17:19

On Tue, 28 Aug 2007 16:13:03 +0000, Thomas Jensen wrote:

Hov, jeg glemte at spørge; er der nogen der har haft held til at bruge
Danske Banks netbank under Linux? I teorien burde det vel kunne lade sig
gøre - men hvad siger praksis?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Nicolai

Dato : 28-08-07 17:17

Thomas Jensen wrote:

> [...]
> glimrende enelsk, og foretrækker en detaljeret og omfattende bibel, men
> med fokus på introduktion til Ubuntu og desktop-brug.

Jeg har ikke rigtig prøvet bøger, da der er omfattende læsestof på
nettet. Skal du have en bog, så eksisterer der masser af dem på
amazon.com som omhandler Ubuntu. Jeg kan ikke mere præcist anbefale en
bestemt af dem, men der er både en "official" en og en "bibel". :)

nicolai

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-07 17:23

On 28 Aug 2007 16:19:29 GMT
Thomas Jensen <tj@fabel.dk> wrote:

> Hov, jeg glemte at spørge; er der nogen der har haft held til at bruge
> Danske Banks netbank under Linux? I teorien burde det vel kunne lade
> sig gøre - men hvad siger praksis?

Du skal blot bede om at få deres active card løsning, så fungerer alt
som det skal. Forudsætter selvfølgeligt, at du har installeret Java og
acrobat reader.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-07 17:30

On 28 Aug 2007 16:13:03 GMT
Thomas Jensen <tj@fabel.dk> wrote:

> Ja, lige bortset fra, at jeg bliver spurgt om password (WEP) hver
> gang jeg logger på. Det er lidt træls - kan man ikke få den til at
> gemme det?

Det er det faktisk også. Passwordet du bliver afkrævet, er passwordet
til at åbne din nøglering. Alle applikationer der anvender Gnome
Keyring, vil placere alle password i denne, og efter du af afgivet dit
password ved login, vil du ikke mere efterfølgende blive afkrævet
password til nogen applikationer.

> [...]
> Jeg læser glimrende enelsk, og foretrækker en detaljeret og
> omfattende bibel, men med fokus på introduktion til Ubuntu og

Jeg har ikke selv læst den, men brugere, der har afgivet deres
kommentarer, angiver, at denne bog netop opfylder dine behov:
http://www.amazon.co.uk/Beginning-Ubuntu-Linux-Novice-Professional/dp/1590596277

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-08-07 17:42

On 28 Aug 2007 16:19:29 GMT, Thomas wrote:

> Hov, jeg glemte at spørge; er der nogen der har haft held til at bruge
> Danske Banks netbank under Linux? I teorien burde det vel kunne lade
> sig gøre - men hvad siger praksis?

Praksis er lige til at slå op, her: <http://linux.dk/support/bank/?cn=dk>

Mvh.

Adam

--
"I wanted a computer, not a glorified fruit machine." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 28-08-07 17:55

Thomas Jensen wrote:
> [...]
>
> Ja, lige bortset fra, at jeg bliver spurgt om password (WEP) hver gang jeg
> logger på. Det er lidt træls - kan man ikke få den til at gemme det?

Prøv dette i en terminal:
sudo apt-get install libpam-keyring
sudo nano -w /etc/pam.d/gdm

Og tilføj følgende linje til sidst i filen:
@include common-pamkeyring

Hold ctrl nede og tryk på x for at bede den om at gemme

Du bliver nu lige nød til at slette den nuværende keyring som indeholder
koden:
rm /home/[username]/.gnome2/keyrings/default.keyring

Du skal så genstarte (du kan bare logge ind og ud og så genindlogge på
dit netværk) og logge på dit trådløse netværk ind ved at angive WEP
koden. Den vil så bede dig sætte koden til default keyring igen.
Næste gang du starter op så vil den forhåbentlig selv logge sig på
netværket.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-07 17:55

On Tue, 28 Aug 2007 18:29:55 +0200
Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> wrote:

> Du har ret, alt fungerer ganske perfekt, også uden acrobat... Jeg har
> ikke haft brug for den.

Nogen af de dynamisk generede rapporter bliver tilsendt i PDF format.
De kan indeholde formularer etc, der kun findes i PDF version > 1.4. De
er kun PDF version <= 1.4, der er ISO-standardiseret endnu, hvorfor
funktionalitet i senere versioner af PDF, kun er understøttet i Adobes
Reader.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-08-07 18:52

On Tue, 28 Aug 2007 18:30:10 +0200, Michael Rasmussen wrote:

snip

> Jeg har ikke selv læst den, men brugere, der har afgivet deres
> kommentarer, angiver, at denne bog netop opfylder dine behov:
> http://www.amazon.co.uk/Beginning-Ubuntu-Linux-Novice-Professional/dp/1590596277

Jeps! Den ser helt rigtig ud. Jeg har faktisk været inde på amazon og
kigge, men af en eller anden grund lagde jeg ikke mærke til den bog. Tak!

Thomas