Ny opvasker tager ikke vand ind?
Fra : Morten

Dato : 27-08-07 18:43

Hej

Jeg har købt en ny Siemens opvasker, og tilsluttet den under vasken. Den
sidder meget traditionelt på den kolde hane.

Problemet er, at når jeg starter den så står den og summer 1 minut, og så
lyser lampen "vandtilførsel" og der sker ikke mere. I brugsanvisningen står
under dette problem:
- vandhanen er lukket
- ingen vandtilførsel
- filter tilstoppet
- knæk på vandslangen

Alt er checket og der er ingen af dem der har problemer. Jeg prøvede en
enkelt gang at holde slangen op i luften (så den gik ned til maskinen) og
der lykkedes det at få den igang, men da jeg igen lagde slangen ned lyste
lampen igen, og den blev bare ved at stå og vaske uden at komme videre.

Hvad kan det være?

/Morten

Fra : Max

Dato : 27-08-07 18:52

Hej Morten

> Hvad kan det være?

At vandtrykket ikke er højt nok til at lukke magnetventilen op.

--
Mvh Max

Fra : Morten

Dato : 27-08-07 19:12

> At vandtrykket ikke er højt nok til at lukke magnetventilen op.

Trykket er ikke specielt højt nej, men da rigeligt til normal badning og
brug, så det er da mærkeligt at der skal så meget til ... kan jeg slå denne
fra på nogen måde?

Fra : Martin Bak

Dato : 27-08-07 20:18

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Trykket er ikke specielt højt nej, men da rigeligt til normal badning og
> brug, så det er da mærkeligt at der skal så meget til ... kan jeg slå
> denne fra på nogen måde?

Sien i vandtilslutningen kan være blokeret af "gamle" rustpartikler. Selvom
det er en ny maskine, så er den vel sat til en gammel hane/ballofix (?) Så
der kan godt være kommet en del gamle aflejringer ud der med det samme har
stoppet sien til.

Martin

Fra : Mogens

Dato : 27-08-07 20:54

> [...]
> (?) Så der kan godt være kommet en del gamle aflejringer ud der med det

Vandhanen skal kunne levere 8-10 liter på eet minut - altså en spandfuld

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-08-07 22:46

> Vandhanen skal kunne levere 8-10 liter på eet minut - altså en spandfuld

Er der et lovkrav om det? Jeg er nysgerrig fordi vores vandværk i øjeblikket
kan levere 10 l vand på 5-6-7 minutter (når der er mest tryk på). Det er ret
vandbesparende, men upraktisk når man gerne vil vaske tøj.

Mvh Maria

Fra : Mogens

Dato : 28-08-07 05:11

> Er der et lovkrav om det?

Nej, det er et krav som BSH stiller...

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 28-08-07 00:44

> Er der et lovkrav om det? Jeg er nysgerrig fordi vores vandværk i
> øjeblikket kan levere 10 l vand på 5-6-7 minutter (når der er mest tryk
> på). Det er ret vandbesparende, men upraktisk når man gerne vil vaske tøj.

Jeg har heller ikke det vilde tryk, der ude på landet (læs sidst på
ledningen) men hos mig betyder det ikke noget.
Vaske- og opvaske-maskine er bare lidt længere tid om at tage det vand ind
der skal til.
Jeg har faktisk ikke boet noget steder i Korsør, hvor man kunne fylde en 10L
spand på 1min.

-Leon

Fra : Mogens

Dato : 29-08-07 05:08

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der skal til.
> Jeg har faktisk ikke boet noget steder i Korsør, hvor man kunne fylde en

Hvis din maskine fylder på tid, har du et problem.
Fylder den på mængde vha flowsensor, har du et problem,
hvis max tiden overskrides...

Fra : Morten

Dato : 27-08-07 21:45

> [...]
> (?) Så der kan godt være kommet en del gamle aflejringer ud der med det

Den er checket og renset flere gange (dog uden der sad det store)

Fra : Martin Bak

Dato : 28-08-07 08:45

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Den er checket og renset flere gange (dog uden der sad det store)

Har du undersøgt om den hane du har tilsluttet maskinen til rent faktisk
fungerer? Er det en ny hane? Prøv at åbne hanen uden maskinen er tilsluttet.
(sæt en anden slange på den og lad slangen gå til en spand eller op i
vasken).

Martin

Fra : Morten

Dato : 28-08-07 10:30

> [...]
> fungerer? Er det en ny hane? Prøv at åbne hanen uden maskinen er
> tilsluttet. (sæt en anden slange på den og lad slangen gå til en spand

Som skrevet - de 4 punkter er checket ...

Fra : finn

Dato : 27-08-07 22:22

Max skrev:
> Hej Morten

> At vandtrykket ikke er højt nok til at lukke magnetventilen op.

nu er det jo ikke vandtrykket der lukker magnet ventilen op men en
styrespænding jeg hælder mere til at det er et filter der er stoppet og
derfor kan man netop teste om andre ting virker ved at snyde den ved
kunstigt at fylde vand i karet så kan man også se om den kan pumpe ud
senere.
mvh finn

Fra : Max

Dato : 27-08-07 23:10

Hej Finn

> nu er det jo ikke vandtrykket der lukker magnet ventilen op men en
> styrespænding jeg hælder mere til at det er et filter der er stoppet

Nej, sådan virker magnetventilen, det er vandtrykket der holder
den lukket og det er også vandtrykket der åbner den.

Prøv at læse lidt om virkemåden her

http://en.wikipedia.org/wiki/Solenoid_valve

--
Mvh Max

Fra : finn

Dato : 28-08-07 11:01

Max skrev:
> [...]
>
> Nej, sådan virker magnetventilen, det er vandtrykket der holder
> den lukket og det er også vandtrykket der åbner den.

Nu sidder jeg med en magnet ventil foran mig og den er sku lige glad om
der er tryk eller ej den åbner når jeg sætter spænding til og springer
tilbage når jeg lukker for spændingen sådan er det den du beskriver kan
da godt være den virker anderledes men sådan virker den jeg har i hånden.

Fra : Max

Dato : 28-08-07 11:05

Hej finn

> [...]
> springer tilbage når jeg lukker for spændingen sådan er det den du
> beskriver kan da godt være den virker anderledes men sådan virker den

Ja, men har du ingen tryk på vandet, ja så hjælper det sgu ikke
at sætte spænding på, det kommer der nemlig ingen vand af.

--
Mvh Max

Fra : Finn

Dato : 28-08-07 12:41

Max skrev:
> Hej finn

> Ja, men har du ingen tryk på vandet, ja så hjælper det sgu ikke
> at sætte spænding på, det kommer der nemlig ingen vand af.

nu er du sku for morsom jeg siddder med ventilen og kan puste igennem
den når der er spænding på og nu gider jeg ikke træde mere det , du er
jo ikke her og kan se hvad der sker slut herfra om dette emne.
men læs eller hvad jeg skrev om at fylde vand i karet og det virker men
det vil du måske også sige at det ikke passer
mvh Finn

Fra : Max

Dato : 28-08-07 13:00

Hej Finn

> nu er du sku for morsom jeg siddder med ventilen og kan puste igennem
> den når der er spænding på og nu gider jeg ikke træde mere det , du er
> jo ikke her og kan se hvad der sker slut herfra om dette emne.

Når du kikker på den side jeg linkede til vil du jo se at man sagtens
kan puste igennem den, men derfor kommer der ikke nødvendigvis
vand igennem. Er det fra en vaskemaskine du har en magnetventil ?

--
Mvh Max

Fra : Finn

Dato : 28-08-07 13:48

Max skrev:
> [...]
> kan puste igennem den, men derfor kommer der ikke nødvendigvis
> vand igennem. Er det fra en vaskemaskine du har en magnetventil ?

det er for dumt læs hvad jeg skriver

Fra : Morten

Dato : 28-08-07 13:50

"Finn" <kirfin@c.dk> skrev i en meddelelse

> nu er du sku for morsom jeg siddder med ventilen

Tror du at jeg som en midlertidig løsning kan sætte spænding på AquaStop
ventilen manuelt mens maskinen kører, og den vej igennem få gennemført nogle
vaske? - hvor meget spænding skal ventilen i givet fald have?

Fra : Mogens

Dato : 28-08-07 16:39

> Tror du at jeg som en midlertidig løsning kan sætte spænding på AquaStop
> ventilen manuelt mens maskinen kører, og den vej igennem få gennemført
> nogle vaske?

Nej, det kan du ikke. Aquastoppet styrer vandtilførslen til maskinens
forskellige programmer, hvorfor det ikke blot er åbent hele tiden.
Den tynde skive findes ikke i tilslutningen, så det er heller ikke det.
Du må checke vandhane samt rørgennemføringer - at slangen ikke er
i klemme...

Fra : Morten

Dato : 28-08-07 17:11

> [...]
> Den tynde skive findes ikke i tilslutningen, så det er heller ikke det.
> Du må checke vandhane samt rørgennemføringer - at slangen ikke er

Ok og Ok

Når jeg skruer slangen af og åbner for vandet, kommer der disse 10-11 liter
pr. minut, og det er nemt nok at overskue at der ikke er nogen knæk på
maskinens egen slange, da den kun er ca. 1 meter, så hvis det er slangen den
er gal med skal det være et sted efter den er gået ind i maskinen.

Fra : Mogens

Dato : 28-08-07 19:09

> [...]
> på maskinens egen slange, da den kun er ca. 1 meter, så hvis det er
> slangen den er gal med skal det være et sted efter den er gået ind i

OK - så åbner magnetventilen ikke godt nok i aquastoppet, hvorfor
den må skiftes. Denne enhed er ret stabil, men der har været tilfælde,
hvor den har fejlet. Du har 2 års reklamationsret på maskinen og 10
år på aquastoppets lukkefunktion. BSH må ha' et kald :)

Fra : finn

Dato : 28-08-07 11:07

Max skrev:
> [...]
>
> Nej, sådan virker magnetventilen, det er vandtrykket der holder
> den lukket og det er også vandtrykket der åbner den.

men jeg var da også bedøvende ligeglad om magnetventilen virkede her og
nu for mig at se var vigtigt at se om den kunne køre med vand i karret
så ved man at det er tilførslen af vand der er galt af den ene eller
anden årsag

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 28-08-07 12:35

Tosset men ? siemens har sådan en ynd skive i deres montering, så vandet
ikke kan komme igennem, denne skal fjernes, har du gjort dette ? den sidder
i den ene ende. Håber det giver mening :D

MVH Niels

Fra : Morten

Dato : 28-08-07 13:29

"Niels Rasmussen" <the.hunter@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Tosset men ? siemens har sådan en ynd skive i deres montering, så vandet
> ikke kan komme igennem, denne skal fjernes, har du gjort dette ? den
> sidder i den ene ende. Håber det giver mening :D

Sådan en kan jeg ikke finde - og jeg går ikke ud fra at den sidder så langt
inde at man skal bruge skruetrækker for at komme til den ...

Fra : finn

Dato : 27-08-07 22:17

Morten skrev:
> [...]
> der lykkedes det at få den igang, men da jeg igen lagde slangen ned lyste
> lampen igen, og den blev bare ved at stå og vaske uden at komme videre.

prøv manuelt at fylde et par liter i maskinen hvad sker der så
mvh finn

Fra : JesperB

Dato : 28-08-07 13:34

On Aug 28, 1:59 pm, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> kan puste igennem den, men derfor kommer der ikke nødvendigvis
> vand igennem. Er det fra en vaskemaskine du har en magnetventil ?

Jeg er delvist med Max her. Min AEG to ikke vand ind, men jeg kunne
også puste igennem magnetventilen. Der sad en/et bette rød
plasticskive-net i forskruningen, på slangen til opvaskemaskinen.
Ud med den og det virkede, selv om manualen påstod net-skiven skulle
blive siddende.

Jesper

Fra : Morten

Dato : 28-08-07 13:48

> [...]
> plasticskive-net i forskruningen, på slangen til opvaskemaskinen.
> Ud med den og det virkede, selv om manualen påstod net-skiven skulle

Der sidder også sådan et filter i min, men det gør ingen forskel at tage det
ud - jeg har også checket at min hane levere mellem 10 og 11 liter vand pr.
minut, så trykket burde være fint ...

Nu kan jeg vel så bare glæde mig til at vaske op i hånden til Siemens har
tid til at se på den i slutningen af næste uge...