Ingen flock(1) på ubuntu, øv
Fra : Morten Guldager

Dato : 26-08-07 08:40

Hejsa,

Jer netop (sådan cirka) konverteret fra suse til kubuntu.

Mange af mine shellscripts brugte flock(1) til at sætte en
lås med, men sådan en er der tilsyneladende ikke i (k)ubuntu's
univers...

Har de et alternativ, eller skal jeg kode en selv?

/Morten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-08-07 09:09

On Sun, 26 Aug 2007 07:40:06 GMT, Morten wrote:

> Mange af mine shellscripts brugte flock(1) til at sætte en
> lås med, men sådan en er der tilsyneladende ikke i (k)ubuntu's
> univers...

> Har de et alternativ, eller skal jeg kode en selv?

Kan /usr/bin/flock bruges? Den ligger i pakken util-linux.

Mvh.

--
"It is a sort of cheap and cheerful kind of Adam Sjøgren
abstraction, but it works well in practise." asjo@koldfront.dk

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-08-07 09:50

2007-08-26 Adam Sjøgren wrote

> Kan /usr/bin/flock bruges? Den ligger i pakken util-linux.

Jo helt bestemt. Og util-linux (2.12r-17ubuntu2) er da også
installeret her, men ingen /usr/bin/flock er der...

/Morten

Fra : Jens Henrik Leonhard~

Dato : 26-08-07 10:45

Kan du bruge lockfile fra pakken procmail?

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-08-07 18:45

2007-08-26 Jens Henrik Leonhard Jensen wrote
> Kan du bruge lockfile fra pakken procmail?

Hmm, det vil kræve en del omkodning af logikken i mine programmer.

Jeg baserer mig langt hen af vejen på at låsen slippes når processen dør.

/Morten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-08-07 15:36

On Sun, 26 Aug 2007 08:49:44 GMT, Morten wrote:

> 2007-08-26 Adam Sjøgren wrote

> Jo helt bestemt. Og util-linux (2.12r-17ubuntu2) er da også
> installeret her, men ingen /usr/bin/flock er der...

Beklager jeg var for hurtig på aftrækkeren - jeg checkede på en
Debian-maskine og havde ikke forestillet mig at der var forskel på det
område.

util-linux (2.13~rc3-6) var den pakke jeg kiggede i - og iflg.
changelog'en var det præcis den version flock kom med i
(<http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=435272>).

gutsy har for nuværende 2.13~rc3-5
(<http://packages.ubuntu.com/gutsy/base/util-linux>), så den kan ikke
engang snuppes derfra.

Mvh.

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-08-07 18:41

> [...]
>
> util-linux (2.13~rc3-6) var den pakke jeg kiggede i - og iflg.
> changelog'en var det præcis den version flock kom med i

Altså, nu har jeg ikke alverden styr på de dele, men kan jeg ikke bare
snuppe den 2.13~rc3-6 du bruger på din debian?

Eller vil den forsage alverdens ulykker på min kubuntu?

/Morten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-08-07 19:16

On Sun, 26 Aug 2007 17:40:44 GMT, Morten wrote:

> Altså, nu har jeg ikke alverden styr på de dele, men kan jeg ikke bare
> snuppe den 2.13~rc3-6 du bruger på din debian?

Du kan prøve jo prøve?

Det nemmeste er måske at tilføje en deb-src linie for Debian unstable i
din /etc/apt/sources.list, køre wajig update og wajig build util-linux
og se hvordan bygningen går.

> Eller vil den forsage alverdens ulykker på min kubuntu?

Det kan ikke udelukkes, men mon dog?

Umiddelbart skulle man ikke tro at flock er et super-kompliceret
program, så måske du endda bare kan hente kildekoden, oversætte det og
bruge resultatet, indtil der kommer en Ubuntu pakke?

Mvh.

Fra : Morten Guldager

Dato : 27-08-07 18:47

> Du kan prøve jo prøve?
>
> Det nemmeste er måske at tilføje en deb-src linie for Debian unstable i
> din /etc/apt/sources.list, køre wajig update og wajig build util-linux
> og se hvordan bygningen går.

Hmm, hvad gør så wajig? Den har heller ikke her i min blå
komfort-desktop-verden.

> Det kan ikke udelukkes, men mon dog?

Jeg er nok ikke så modig så. Jeg vil ikke ane hvordan jeg skulle
reetablere et defekt pakkesystem her.

> Umiddelbart skulle man ikke tro at flock er et super-kompliceret
> program, så måske du endda bare kan hente kildekoden, oversætte det og
> bruge resultatet, indtil der kommer en Ubuntu pakke?

Se, det lyder som en sikker vej. Jeg forsøgte at hente util-linux
fra kernel.org, men den var 100 år gammel, og den version af flock der
fulgte med havde ikke lige de options jeg gerne vil bruge.
(især -n er vigtig, har du den?)

Nogen ide om hvor jeg finder en tidssvarende sourcekode til den pakke?

/Morten

Fra : Claus Alboege

Dato : 26-08-07 20:04

Hej,

Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail.com> writes:

> 2007-08-26 Jens Henrik Leonhard Jensen wrote
>
> Hmm, det vil kræve en del omkodning af logikken i mine programmer.
>
> Jeg baserer mig langt hen af vejen på at låsen slippes når processen dør.

Måske du kan bruge 'chpst' fra runit pakken?

http://smarden.org/runit/chpst.8.html

/Claus A

Fra : Morten Guldager

Dato : 27-08-07 18:54

2007-08-26 Claus Alboege wrote
> Hej,

> Måske du kan bruge 'chpst' fra runit pakken?
>
> http://smarden.org/runit/chpst.8.html

Tjo, den ser faktisk ikke helt tosset ud. Den kan godt nok også
en hel masse andet, som måske endda også kan vise sig at være handy,

/Morten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-08-07 19:27

On Mon, 27 Aug 2007 17:47:09 GMT, Morten wrote:

> Hmm, hvad gør så wajig? Den har heller ikke her i min blå
> komfort-desktop-verden.

Ork jo, det gør den. Jeg bruger den jævnligt også på Ubuntu.

wajig er en front-end til apt-* og dpkg-*. Så bliver man fri for at
huske om det hedder apt-cache --search eller apt-file --search eller
apt-get --purge remove, man skriver bare wajig search og wajig purge.

Jeg kan ikke huske hvad til der svarer til wajig build hedder - måske
apt-get --build source?

> Jeg er nok ikke så modig så. Jeg vil ikke ane hvordan jeg skulle
> reetablere et defekt pakkesystem her.

Pakkesystemet bliver forhåbentlig ikke defekt af at du installerer en
pakke, opdager den ikke fungerer og så installerer den gamle udgave
igen.

> [...]
> (især -n er vigtig, har du den?)

> Nogen ide om hvor jeg finder en tidssvarende sourcekode til den pakke?

wajig source <pakkenavn> efter du har tilføjet en deb-src linie med
unstable i din /etc/apt/sources.list.

Du kan jo også bygge pakken og lade være med at installere den, men bare
pille den binære flock ud.

Mvh.

Adam

--
"I'm not sure it never causes any harm to all users." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk