Hvilken Linux distro til base for virtuali~
Fra : Ukendt

Dato : 25-08-07 15:16

Hvilken Linux distro skal jeg vælge til base OS for en server med
virtualisering og hvad er det bedste valg af virtualisering VMware,
VirtualBox eller Xen?

Jeg har tænkt at køre en disk-server RAID 5 eller 6 med 6-8 diske,
media-server, Asterisk (trixbox), MythTV Backend (måske) og web- og
mail-server på den.

Kan jeg dette og hvad vil du anbefale?

På fonhånd tak
Bent

Fra : Chano Andersen

Dato : 25-08-07 15:38

Bent wrote:
> Hvilken Linux distro skal jeg vælge til base OS for en server med
> virtualisering og hvad er det bedste valg af virtualisering VMware,
> VirtualBox eller Xen?

Er der nogen speciel grund til at du vælger at installere en linux
distro først? Personligt ville jeg nok overveje en VMWare ESX server,
hvis det ellers er en realistisk løsning rent økonomisk...

> Kan jeg dette og hvad vil du anbefale?

Naturligvis kan du det. Mht. hardware ville jeg tage et kig på hvad
VMWare ESX kræver i sig selv, og så lægge sammen hvad de applikationer
du ønsker at køre kræver, samt vurdere om det er nødvendigt at kunne
klare spidsbelastning på alle de virtuelle servere på samme tid, eller
de aldrig vil belaste 100%.

Mht. virtualisering er det en god idé at have så lidt imellem
virutaliseringsløsningen og en fysiske maskine, at tilføre et lag som et
OS er med til at forringe performance, og jo flere virtuelle maskiner
man har tænkt sig at køre, jo dårligere performance vil man opleve med
et ekstra lag i form af et OS.

XEN har i øvrigt nogle løsninger der fungere som VMWare ESX, jeg kender
dog ikke noget til dem, og har aldrig set dem i praksis. Jeg har dog set
VMWare ESX i brug, og man kunne ikke mærke forskel på om det var en
fysisk eller virtuel server der var tale om.

- Chano Andersen.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-08-07 15:59

On Sat, 25 Aug 2007 20:00:50 +0545, Bent wrote:

>Hvilken Linux distro skal jeg vælge til base OS for en server med
>virtualisering og hvad er det bedste valg af virtualisering VMware,
>VirtualBox eller Xen?
Jeg har brugt openSUSE 10.2 hvorpå der blev lagt vmware server.
Jernet var en gl 1gHz server med 1,5 gb ram og en stak SCSI diske.

>Jeg har tænkt at køre en disk-server RAID 5 eller 6 med 6-8 diske,
>media-server, Asterisk (trixbox), MythTV Backend (måske) og web- og
>mail-server på den.
Selve hostOS kan da godt være RAID5, men diskpladsen til gæsteOSer
skal bestemt ikke være RAID5, vælg RAID1.

Jeg har flere vmware ESX server og en af dem er med RAID5 til
gæsteOSer (det udnytter jo diskpladsen bedst og giver noget
sikkerhed), men tro mig preformance er ikke god, det kører klart bedre
på en RAID1.

Hvis du vil have masser af diskplads og noget sikkerhed i dette så
vælg at lave en seperat NAS boks.

/Hans

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-08-07 16:12

Bent writes:

> Jeg har tænkt at køre en disk-server RAID 5 eller 6 med 6-8 diske,
> media-server, Asterisk (trixbox), MythTV Backend (måske) og web- og
> mail-server på den.

Hvad indebærer "bedst"?

Det lyder som om du eventuelt skal afklare hvilke distributioner du
ønsker at bruge til hvad, inden du vælger virtualiseringslag. Fx kan
FreeBSD og Solaris klare meget af det i eet operativsystem med hhv
jails og zones.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-07 17:22

Bent wrote:

> Hvilken Linux distro skal jeg vælge til base OS for en server med
> virtualisering og hvad er det bedste valg af virtualisering VMware,
> VirtualBox eller Xen?

Jeg anvender en virtualiseret server med udgangspunkt i xen. Installer
en bare-bones Debian Etch, og tilføj den krævede virtuelle servere med
xen-tools. Til dit behov vil jeg anbefale minimum 2GB RAM.

Herudover bør du kraftigt overveje LVM ovenpå RAID 1.

Lidt læsestof:
http://www.punknix.com/?q=virtualization_xen
http://www.howtoforge.com/linux_lvm

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-08-07 18:20

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Jeg anvender en virtualiseret server med udgangspunkt i xen. Installer
> en bare-bones Debian Etch, og tilføj den krævede virtuelle servere med

Spændende! Vil du berette lidt om dine erfaringer?

--
Thorbjørn Ravn Andersen (der bare kører vmware workstation)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-07 19:06

On 25 Aug 2007 19:19:38 +0200
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Spændende! Vil du berette lidt om dine erfaringer?

Det funker bare
PT. kører der 2 instanser 24/7: Den ene kører via et dedikeret netkort
i DMZ - mail, web, ftp og LDAP, mens den anden kører via et delt netkort
med host samt andre servere - fildeling (NFS og SAMBA), NIS, DHCP og
intern DNS, der anvendes som udviklingsplatforme.

Udviklingsserverne er et mix af Etch 32/64 og Ubuntu Dapper-64 og
Feisty-64.

Hardware:
1) AMD Sempron(tm) Processor 3000+
2) 1.3 GB RAM: Kingston DDR400, CAS 3
3) Diske: Seagate 7200.10 250GB, 16MB, SATAII

Rimeligt støjsvag - min kærestes Desktop overdøver alt

Hvis du får mod på at afprøve, lavede jeg et par scripts, der kan
migrere fra fysisk til virtuel server - Debian Etch. En vigtig ting:
Anvend ikke udev i en virtuel server, da netkortene kan have
forskellige specs mellem hver opstart.

xen-tool er i den forbindelse uundværlig.

Spørg blot løs, hvis der er andet, du vil vide.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-07 03:58

Hej Michael og tak for dine svar.

Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
snip

> [...]
>migrere fra fysisk til virtuel server - Debian Etch. En vigtig ting:
>Anvend ikke udev i en virtuel server, da netkortene kan have

Men hvordan stoppes/deaktiveres udev? Jeg havde selv tænkt på Debian,
men har tidligere brugt SuSE (indtil de udskiftede deres package
manager og alt var i kaos) og bruger nu Ubuntu dualboot med Windows på
min laptop og Ubuntu på min disk-server, så mit kendskab til Debian er
ikke særlig godt. Men burde nok downloaded og prøve Debian.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-07 19:17

On Sat, 25 Aug 2007 20:05:38 +0200
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Spørg blot løs, hvis der er andet, du vil vide.

Glemte helt det vigtigste: LVM er kernen til fleksibilitet. Specificer
navn og distro, og du har nu en ny server instans i en separat LV. Med
en LV kan man tage et snapshot, og overføre dette snapshot til ens
backup-server, og starte en backup instans i løbet af få minutter.
Sidder begge på en HUB, kan backup overtage primær uden nogen brugere
opdager, at der køres på en anden server - det hæver oppetiden til
99,999

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-08-07 00:17

On Sun, 26 Aug 2007 00:12:18 +0200
Nicolai <example@example.invalid> wrote:

> Jeg tillader mig at tage denne opfordring op, selvom den ikke var
> henvendt til mig. :)

Helt i orden.

> Har du nogle erfaringer med hvordan Windows i et Linux "window"
> kører? Som jeg læser det, så burde det køre 100 procent som Windows
> for ellers ville man vel ikke kunne tilbyde det som en dedikeret
> server ovenpå en Xen? Jeg tænker på eksempler som Maple og Nero, men
> også andre applikationer og installation heraf.

Jeg har ingen praktiske erfaringer med windows i linux med xen, da det
kræver en særlig CPU fra Intel eller AMD - med VT lag. Disse CPU'er har
implementeret hardware virtualisering (fuld virtualisering til
forskel for para virtualisering), hvilket betyder, at man kan anvende et
upatchet OS ovenpå XEN.

Se et eksempel med screen shots her:
http://www.planetjoel.com/viewarticle/568/HOWTO:+Windows+XP+running+under+Xen+3.0+on+Ubuntu+Dapper+Drake

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-08-07 00:22

On Sun, 26 Aug 2007 01:16:34 +0200
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Se et eksempel med screen shots her:
> http://www.planetjoel.com/viewarticle/568/HOWTO:+Windows+XP+running+under+Xen+3.0+on+Ubuntu+Dapper+Drake

En mere indgående beskrivelse kan findes på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/X86_virtualization

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-08-07 09:53

On Sun, 26 Aug 2007 08:43:09 +0545
Bent wrote:

> Men hvordan stoppes/deaktiveres udev? Jeg havde selv tænkt på Debian,
Du skal blot fjerne udev: apt-get remove udev

> [...]
> min laptop og Ubuntu på min disk-server, så mit kendskab til Debian er
> ikke særlig godt. Men burde nok downloaded og prøve Debian.
Du kan sagtens anvende Ubuntu i stedet for Debian. Du skal blot vælge
deres server version.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-08-07 10:08

On Sun, 26 Aug 2007 10:52:49 +0200

Se f.eks: http://www.howtoforge.com/ubuntu_7.04_xen_from_repositories
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-08-07 16:51

Bent wrote:

> [...]
>
> Jeg har tænkt at køre en disk-server RAID 5 eller 6 med 6-8 diske,
> media-server, Asterisk (trixbox), MythTV Backend (måske) og web- og

Det kan du fint - jeg har en gentoo-baseret xen-box stående, der kører
3-4 domU. Maskinen har support for hardware virtualisering og jeg har
haft en windows kørende på den.

Jeg har sat en template-domU op, så jeg i løbet af få minutter kan
deploy'e en virtuel gentoo-box. Portage (og andet) deles via smbfs, så
der kun skal synkroniseres een gang (smbfs er måske ikke det bedste
valg, men maskinen fungerer bl.a. som filserver til windows og Mac, og
så skal jeg kun vedligeholde een service).

Xen fungerer fint for mig, og med `xm *` kan man relativt nemt
administrere sin virtuelle maskiner.

Maskinen består af:

Kabinet...............: 1 x Silverstone TEMJIN TJ01
Bundkort..............: 1 x Intel Entry Server Board S3000AHLX
CPU...................: 1 x Core 2 Duo E6300 1.86 GHz
RAM...................: 1 x Kingston ValueRAM 1024 MB
Hotswap disk enclosure: 2 x Chieftec SNT-3141SATA
Raid controller.......: 1 x Adaptec Serial ATA II RAID 2820SA
Hardisk...............: 1 x Seagate Barracuda 7200.9 40 GB
Hardiske..............: 8 x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA-II

Mit eneste problem er at maskinen støjer for meget til at jeg kan have
den tændt hele tiden, og der ikke lige et godt gemmested i lejligheden -
så jeg skal nok have bygget mig en anden box, der er mere kompatibel med
lille lejlighed :)

Tonni Aagesen
tla @ symfoni org

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-08-07 23:14

On Sat, 2007-08-25 at 20:00 +0545, Bent wrote:
> Jeg har tænkt at køre en disk-server RAID 5 eller 6 med 6-8 diske,
> media-server, Asterisk (trixbox), MythTV Backend (måske) og web- og
> mail-server på den.

Hvorfor kan det ikke køre på en fysisk maskine, uden nogen form for
virtualisering? (Bortset fra trixbox som er sing egen distro).

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-08-07 20:16

On Sat, 25 Aug 2007 20:00:50 +0545, Bent wrote:

> Hvilken Linux distro skal jeg vælge til base OS for en server med
> virtualisering og hvad er det bedste valg af virtualisering VMware,
> VirtualBox eller Xen?

Jeg kører VMware Server på Ubuntu Server.
Det virker fint.

-A

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 29-08-07 20:19

On 2007-08-29, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Jeg kører VMware Server på Ubuntu Server.
> Det virker fint.

Jeg må indrømme at jeg ikke er særlig tryg ved vmware og deres manglende
officielle kernemoduler til nyere kerner. Det lugter ret langt væk af
snavs.

--
Andreas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-08-07 23:15

On Wed, 29 Aug 2007 19:19:11 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

> Jeg må indrømme at jeg ikke er særlig tryg ved vmware og deres manglende
> officielle kernemoduler til nyere kerner. Det lugter ret langt væk af
> snavs.

Ja? Jeg er (som bekendt?) Unix-ignorant, so enlighten me, please.

-A

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-08-07 11:43

On 2007-08-29, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Ja? Jeg er (som bekendt?) Unix-ignorant, so enlighten me, please.

Der er to ting, der tilsammen giver et problem:

1. Linus' måde at drive udviklingen af 2.6, hvor han nærmest bruger det
som en unstable kerne og blot merger nye features ind. (Man kan
diskutere om dette er en klog måde at drive tingene på eller ej. Jeg har
min mening og gider egentlig ikke diskutere det).
Dette medfører at APIer ændrer sig fra minor release til minor release.
Specielt var der mange 3.-parts drivere, der gik i stykker omkring
2.6.18.

2. VMware, har et produkt, der kører på Linux, men de sørger ikke for at
deres kernemoduler compiler på nyere kerner, det er derfor der er nogle,
der har patchet deres software, så det også virker på nyere kerner, men
det er en højst uofficiel og usupportet konstellation.
http://www.vmware.com/community/thread.jspa?messageID=76957&tstart=0

Så må du selv bestemme hvordan skylden skal fordeles :)

--
Andreas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-08-07 12:28

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> writes:

> 2. VMware, har et produkt, der kører på Linux, men de sørger ikke for at
> deres kernemoduler compiler på nyere kerner, det er derfor der er nogle,

Tjah, man kan jo undre sig over at de ikke får kernemodulerne ind i
den officielle kerne - det ville i hvertfald gøre livet meget nemmere
for dem der kunne tænke sig at køre en lidt skæv Linuxversion som fx
en spritny Ubuntu.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-08-07 12:32

On 2007-08-30, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> [...]
> den officielle kerne - det ville i hvertfald gøre livet meget nemmere
> for dem der kunne tænke sig at køre en lidt skæv Linuxversion som fx

Nu har de ikke ligefrem vist begejstring for GPL:
http://www.venturecake.com/the-vmware-house-of-cards/

--
Andreas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-08-07 15:56

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> writes:

> Nu har de ikke ligefrem vist begejstring for GPL:
> http://www.venturecake.com/the-vmware-house-of-cards/

Det må de jo selv om - det ville da bare have været oplagt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen