Godt nyt om "dræbersnegle"??
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 24-08-07 19:23

Sidste år (2006) i august måned var vi på besøg i Rindsholm syd for Viborg.
Vi observerede i tusindvis af Iberisk skovsnegl der boltrede sig i alt fra
grønt til hundeefterladenskaber . .

I dag - eet år efter, var vi der igen, men fandt ingen af de små bæster.
Vi gik længere ud mod dambruget og minsandten ! Her traf vi een.
Da jeg pirkede til den viste den ingen tegn på liv:

Hvad er sket? Er det godt nyt? Har nogen et bud på hvad der har udryddet
dem?
Eller er der en lokalkendt her på linien der ved hvor de er draget hen? )

PS: Her i Korsør har vi endnu ikke set dem . . .

Flemming Svendsen.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 24-08-07 19:33

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er sket? Er det godt nyt? Har nogen et bud på hvad der har udryddet
> dem?
> Eller er der en lokalkendt her på linien der ved hvor de er draget hen?
> )

Vær ganske rolig. De er derude.

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-08-07 19:49

Andersen [3650] wrote:
> "Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Vær ganske rolig. De er derude.

Det er de helt sikkert, og efter denne artikel at dømme så bliver de
der. De er ikke til at udrydde, de kan højst holdes nede på et
tåleligt niveau.

http://jp.dk/indland/article1057496.ece

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Andersen [3650]

Dato : 24-08-07 20:22

> Det er de helt sikkert, og efter denne artikel at dømme så bliver de der.
> De er ikke til at udrydde, de kan højst holdes nede på et tåleligt niveau.
>

> http://jp.dk/indland/article1057496.ece

Så tillad mig lige at gentage noget af et tidligere
indlæg omkring disse snegle.
(Hos os ser det dog ud til at det er ovre for i år,
så jeg afventer med metoden til til foråret.)

<<<<copy paste fra
http://www.fyens.dk/modules/debat/topic.php?topicid=272074

Jernvitriol virker
Skrevet af H. Kristensen for 13 timer siden
500 g. ferramol koster ca. 100 kr.
5 kg jernvitriol koster ca. 50 kr.
Min grund er på 700 kvm.

Jeg brugte i højsæsonen ca. 1 kg ferramol om ugen, uden synligt resultat i
form af færre snegle. Efter 3 vandinger (med lidt over en uges mellemrum)
med jernvitriol er der styr på snegleproblemet (der er måske 2 snegle at
finde pr. dag nu). Det kan blive aktuelt at vande en enkelt gang mere, og
det er også muligt med det sidste fra 5 kg. spanden til 50 kr.

Selvfølgelig skal man da lige tage sig sammen og stå og sjaske med vand og
jernvitriol et stykke tid, men det virker.
Det er jo noget nemmere bare at stritte lidt ferramol ud i haven, det er
rimelig renligt og nemt at have med at gøre, jeg oplevede bare ikke at det
havde nogen effekt på sneglene.

Men haveglæden er tilbage, nu hvor man ikke tramper rundt i ulækre snegle og
deres efterladenskaber. Når man kan se urter og blomster begynder at trives,
nu hvor de ikke bliver bidt ned hele tiden.
En havevandring er ikke længere ensbetydende med at man skal samle snegle og
slå dem ihjel.
Næste år får vi gang i jernvitriolen fra start, så der skulle vi kunne have
dejlige haver fri for dræbersnegle igen.

<<<<copy paste slut>>>>

Fra : BA

Dato : 24-08-07 20:33

Forklar lige lidt mere om hvad du gør med jernvitriolen.

Vander du bare der hvor der måske er snegle, eller hvad? Sker der slet ikke
noget med nogen planter?

--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Andersen [3650]

Dato : 24-08-07 20:54

"BA" <paogbaKANIN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Forklar lige lidt mere om hvad du gør med jernvitriolen.

Som jeg også skrev så er det et tidligere
indlæg fra en anden jeg blot har gentaget.
Der er også linket til den oprindelige kilde.
Umiddelbart som jeg har forstået, så vander man
der hvor man ikke ønsker snegle, og man vander
helt nede ved jorden så planter og buske ikke
bliver rustfarvede.
Mere hjælp kan jeg desværre ikke komme med, men
for en 50'er er det vel et forsøg værd
Man kan jo starte et sted i haven hvor det ikke betyder
det store hvis alt går ud, ruster til eller hvad ved jeg.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 24-08-07 21:02

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse

Du kan også selv læse hele tråden.
Her starter den :

Brug evt Google groups hvis det kniber.
Lagt på nettet d. 07-08-2007 09:22
NG: dk.fritid.hus-og-have
Author: Andersen [3650]
Subj.line : Ferramol mod dræbersnegle......virker det ?????

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-07 18:10

> [...]

> Man kan jo starte et sted i haven hvor det ikke betyder
> det store hvis alt går ud, ruster til eller hvad ved jeg.

Hvor kan det købes henne ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Mads

Dato : 25-08-07 20:07

On Sat, 25 Aug 2007 19:10:19 +0200, "Buffy" <Buffy( snabel a
)tjekmig.dk> wrote:

>Hvor kan det købes henne ?

I det lokale byggemarked eller havecenter.

Jernvitriol er gødning, især egnet til græsplæner.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-08-07 22:35

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev

> I det lokale byggemarked eller havecenter.
>
> Jernvitriol er gødning, især egnet til græsplæner.

Nej, det er ikke gødning. Det er Jern-Sulfat (Fe2(SO4)3). Kan bruges til
mosbekæmpelse. Men vogt jer, det kan godt være at der kommer uheldige
virkninger på lang sigt.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads

Dato : 26-08-07 00:11

On Sat, 25 Aug 2007 23:34:44 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Nej, det er ikke gødning

Nå, hvad vil du så kalde det ?

>.Kan bruges til
>mosbekæmpelse.

Ja, man gøder mosset ihjel.

>Men vogt jer, det kan godt være at der kommer uheldige
>virkninger på lang sigt.

Ja, kraftigere plantevækst, så plænen skal slås
oftere.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-08-07 00:38

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev

> Nå, hvad vil du så kalde det ?

Et kemikalium. Gødning forstår jeg som de stoffer, hovedsageligt N, P og K
der forbruges af planter til deres opbygning.

> Ja, man gøder mosset ihjel.

Nej, man giver det noget det ikke kan tåle.

> Ja, kraftigere plantevækst, så plænen skal slås
> oftere.

Det giver ikke plantevækst, hvor har du det fra? Iøvrigt vil folk vande det
ud overalt, og ikke specielt i plæner. Det var deres øvrige haveplanter jeg
hentydede til.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads

Dato : 26-08-07 10:16

On Sun, 26 Aug 2007 01:38:17 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Det giver ikke plantevækst, hvor har du det fra?

Fordi jeg har brugt det i adskillige år til at bekæmpe
mos i plænen.

Vander jeg en del af min plæne med en opløsning
af jernvitriol vil jeg i løbet af ganske få dage se at
græsset i den del af plænen begynder at vokse
næsten eksplosivt, samt at det får en tydeligt mørkere
grøn farve. Og græsset bliver ved med at gro dobbelt
så hurtigt i flere måneder bagefter. så hvis man ikke
bryder sig om at slå græs. så skal man passe på med
hvor man hælder jernvitriol ud.

mvh Mads

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-08-07 11:04

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev >

> Fordi jeg har brugt det i adskillige år til at bekæmpe
> mos i plænen.

Jeg bruger selv kun 'jern' i form af en rive, så jeg kan ikke benægte det
sker.

> [...]
> græsset i den del af plænen begynder at vokse
> næsten eksplosivt, samt at det får en tydeligt mørkere

Hvad kommer af, kan skyldes flere ting, men ikke at det gøder.

>Og græsset bliver ved med at gro dobbelt
> så hurtigt i flere måneder bagefter. så hvis man ikke
> bryder sig om at slå græs. så skal man passe på med
> hvor man hælder jernvitriol ud.

På længere sigt vil den virkning selvfølgelig komme under alle
omstændigheder, al den stund at mosbefængt græs slet ikke gror.....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads

Dato : 26-08-07 11:57

On Sun, 26 Aug 2007 12:03:52 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Hvad kommer af, kan skyldes flere ting, men ikke at det gøder.

Jern.

http://www.husoghave.bayer.dk/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/content/0BF2!open
Her kaldes jern da et "næringsstof", altså gødning

mvh Mads

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-08-07 13:47

On Sun, 26 Aug 2007 12:57:09 +0200, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

>Jern.
>
>http://www.husoghave.bayer.dk/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/content/0BF2!open
>Her kaldes jern da et "næringsstof", altså gødning

Så vidt jeg husker er jern kun et såkaldt mikronæringsstof.

Men at bayer kalder det et næringsstof skyldes nærmere at hvis de
pludselig ville sælge jernvitriol decideret som et middel mod mos, så
ville det være et bekæmpelsesmiddel, og så skulle de belægges med en
formentlig stor afgift. Så længe de kalder det et næringsstof, som så
har den bivirkning at det "sortfarver" mosset, så kan de slippe for
afgiften, og dermed sælge deres produkt billigere.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-08-07 08:52

Mads wrote:

> Nå, hvad vil du så kalde det ?

I dag er jernvitriolen bedst kendt som middel mod mos i græsplæner.
http://www.dankalk.dk/page714.aspx?recordid714=51

Jernvitrol har endvidere været brugt/bruges til behandling af udendørs
træværk
Stoffet indgår fx i svensk slamfarve
http://home13.inet.tele.dk/brunojo/olie/page9.htm

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Peter Westh

Dato : 26-08-07 10:02

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Stoffet indgår fx i svensk slamfarve
> http://home13.inet.tele.dk/brunojo/olie/page9.htm

Det bruges også til gulkalkning af murværk.

/P

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-08-07 21:22

Andersen [3650] wrote:
> [...]
> Næste år får vi gang i jernvitriolen fra start, så der skulle vi
> kunne have dejlige haver fri for dræbersnegle igen.

Jamen det lyder da også ganske glimrende (og effektivt), der er jo
bare den hage ved det, at det sikkert kun er et fåtal der benytter
den metode, og så er man jo lige vidt til næste år.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-08-07 21:34

> [...]
> bare den hage ved det, at det sikkert kun er et fåtal der benytter
> den metode, og så er man jo lige vidt til næste år.

Næh-nej, for nu kommer lovens lange arm og siger fy til alle private, men
glemmer nok at holde rent i egen sti. Akkurat som reglerne for
ukrudtsbekæmpelse, snerydning, betalingsfrister.....hov, nu er vi vist ovre
i en anden gruppe.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 25-08-07 08:15

> [...]
> glemmer nok at holde rent i egen sti. Akkurat som reglerne for
> ukrudtsbekæmpelse, snerydning, betalingsfrister.....hov, nu er vi vist

Men det var da rart at få luftet ud.........ik'?

Fra : Cindy

Dato : 26-08-07 10:52

"Tove Krieger" skrev i en meddelelse
> [...]

Altså, det er lidt mere besværligt med jernvitriolen, men er det fordi, det
er svært at røre ud, eller fordi man skal lave store portioner og gå og
slæbe rundt med tunge spande?

Jeg kan jo se og høre fra folk rundt omkring, at de bevæger sig rundt
overalt, de fordømte snegle. Så man må hellere være klar med den metode, som
virker bedst imod dem.

Hilsen Cindy

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-08-07 11:06

Cindy wrote:

> [...]
> rundt overalt, de fordømte snegle. Så man må hellere være klar
> med den metode, som virker bedst imod dem.

Det er altså ikke mig der har brugt hverken jernvitriol eller
ferramol, som du har citeret mig for. Vi har 7-9-13 ingen
dræbersnegle her.

Fra : Cindy

Dato : 26-08-07 20:13

> Det er altså ikke mig der har brugt hverken jernvitriol eller ferramol,
> som du har citeret mig for. Vi har 7-9-13 ingen dræbersnegle her.

Nå, undskyld - det fik jeg så bare indtryk af, på grund af den mådeindlægget
var skrevet. Men det glæder mig da, at du ikke har nogen snegle. Og osse, at
den som skrev det, er ved at få bugt med dem.

Hilsen Cindy.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 26-08-07 11:21

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kan jo se og høre fra folk rundt omkring, at de bevæger sig rundt
> overalt, de fordømte snegle. Så man må hellere være klar med den metode,

Det er meget nemt at blande. Jeg vejer 200 gr. poser af hjemme fra. Har lidt
langt til haven.
Det passer til en vandkande ca. 10 L. I bunden af kanden og vand i. Så er
det opløst.

--
Hilsen Ole