Solarwall.
Fra : MetroHenrik

Dato : 24-08-07 13:45

Hej Gruppe.

Jeg har en fiks idé, om at opsætte en solarwall, men jeg har et par opgaver
i den forbindelse.

Sydvægen jeg kan bruge er 2 meter fra rummet jeg vil have ventileret, er det
et problem?
Kan jeg bruge en østvæg istedet? Ligger i skygge fra et 80år gammelt
asketræ.
Rummet jeg vil ventilere bruges som tørrerum for vasketøj, hvordan skal jeg
lave ventilationen, for at tøjet tørrer?
Er et alm ventilationsudtag gennel loftet nok, for det er der i forvejen,
eller skal der mekanisk flytning til?

Er der nogen der har erfaring med denne type solenergi?

Henrik

Fra : Tomas Jensen

Dato : 29-08-07 12:21

MetroHenrik skrev:
> [...]
> eller skal der mekanisk flytning til?
>
> Er der nogen der har erfaring med denne type solenergi?

Hej
Har selv et tilsvarende fra et andet firma. Erfaring:
Den virker kun, når der er fuld sol på den (hvorfor en østmur ikke dur),
så at bruge den som eneste kilde til rumopvarming er for usikkert. Dét
den dur til er det lange seje træk med at holde et uopvarmet rum tørt -
fx. en kælder eller et sommerhus om vinteren.... Det er den meget go' til.
Men at bruge den til udluftning/tørring af fx. badeværelse kan den ikke
med mindre man kun tager bad, når solen skinner. -Jeg kunne forestille
mig noget lignende med dit tøj: At den fint vil kunne tøre det, når
solen skinner (men hvorfor så ikke sætte stativet ud i solen i stedet?).

Fidusen i den er, at det luft, den blæser ind, har en lavere fugtighed
end luften udenfor, hvorfor affugtningen bliver bedre end ved almindelig
mekanisk ventilation... eller et åbent vindue. Den tilfører altså gratis
frisk "affugtet" luft uden at køle rummet.

Tomas

Fra : MetroHenrik

Dato : 29-08-07 20:22

"Tomas Jensen" <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mekanisk ventilation... eller et åbent vindue. Den tilfører altså gratis
> frisk "affugtet" luft uden at køle rummet.

Tusind tak Tomas.
Så duer den ikk hos mig.

Henrik