faderskab
Fra : Bente Lyngsøe

Dato : 23-08-07 22:38

hej

hvordan kan man få vished for om et barn er ens eget hvis man ikk
umiddelbart kan spørge moderen?

mvh. B

Fra : Michael Zedeler

Dato : 23-08-07 22:44

Bente Lyngsøe wrote:
> hvordan kan man få vished for om et barn er ens eget hvis man ikk
> umiddelbart kan spørge moderen?

Man kan få taget en blodprøve.

Mvh. Michael.

Fra : Bof

Dato : 23-08-07 22:52

> Man kan få taget en blodprøve.
>
> Mvh. Michael.

hmm, ja, men hvis man nu ikk har adgang til hverken barn eller mor, men
kun har kendskab til det via en avisartikkel?
mvh. B

Fra : Marianne

Dato : 24-08-07 16:31

> hmm, ja, men hvis man nu ikk har adgang til hverken barn eller mor, men
> kun har kendskab til det via en avisartikkel?
> mvh. B

Tænker du på, om man kan finde ud af, hvem moderen har oplyst som værende
barnets far?

mvh
Marianne

Fra : Bente Lyngsøe

Dato : 24-08-07 16:34

> Tænker du på, om man kan finde ud af, hvem moderen har oplyst som værende
> barnets far?
>
> mvh
> Marianne

ja, blandt andet. og om det nu er kontrolleret om det er den rigtige. for
jeg har regnet lidt på datoer.....(C;

Fra : Marianne

Dato : 25-08-07 09:48

> ja, blandt andet. og om det nu er kontrolleret om det er den rigtige. for
> jeg har regnet lidt på datoer.....(C;

Det bliver så vidt jeg ved ikke kontrolleret. Man oplyser bare hvem der er
barnefader, og hvis vedkommende ikke protesterer, er den ikke længere.
Uanser om faren faktsik - biologisk - er far eller ikke.

Inden for ægteskab er der et pricip, der hedder 'pater est'. Dvs ægtemanden
regnes altid for at være faderen. Ma spørger simpelthen ikke.

Sådan har det i alt fald været.

mvh
Marianne

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-07 17:21

> Det bliver så vidt jeg ved ikke kontrolleret. Man oplyser bare hvem der er
> barnefader, og hvis vedkommende ikke protesterer, er den ikke længere.
> Uanser om faren faktsik - biologisk - er far eller ikke.

dvs hvis en er blevet lokket til at tro/overbevist om han er fader, er han
uden videre anerkendt som far til pågældende barn? kunne vel tænkes i visse
tilfælde hvor moderen ikke ønsker kontakt med den biologiske far.

hvordan forholder det sig hvis hun påstår hun ikke kender faderen? mister
hun så ..øh børnepenge.. eller hvad det nu hedder det faderen betaler hvis
de bor hver for sig?

mvh. B

Fra : Holst

Dato : 27-08-07 17:40

Bente Lyngsøe wrote:

> hvordan forholder det sig hvis hun påstår hun ikke kender faderen? mister
> hun så ..øh børnepenge.. eller hvad det nu hedder det faderen betaler hvis
> de bor hver for sig?

Man har pligt til at oplyse, hvem barnets far er.

Gør man ikke det, skulle man blive indkaldt til retten.

En hurtig googling afslører for eksempel følgende side:

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/313.html

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 27-08-07 15:44

Marianne wrote:
<snip>
> Inden for ægteskab er der et pricip, der hedder 'pater est'. Dvs
> ægtemanden regnes altid for at være faderen. Ma spørger simpelthen
> ikke.
> Sådan har det i alt fald været.

Det er - så vidt jeg ved - faktisk endnu mere vidtrækkende: Selv om moderen,
ægtemanden og den rigtige far alle sværger på at ægtemanden ikke er faderen,
vil han stadig blive regnet for faderen af systemet.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Kristian

Dato : 24-08-07 17:50

> hvordan kan man få vished for om et barn er ens eget hvis man ikk
> umiddelbart kan spørge moderen?

CUT AND PASTE fra: http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=1804

-------------
En mand, som har haft seksuelt forhold til moderen i den periode, hvor
hun blev gravid, har som udgangspunkt ret til at få prøvet, om han er
barnets far. Anmodningen skal fremsættes over for statsforvaltningen
inden seks måneder efter barnets fødsel.

Er faderskabet allerede registreret eller anerkendt af en anden mand,
gælder der dog visse begrænsninger i en ny mands adgang til at få
prøvet, om han er barnets far.

Statsforvaltningen kan give yderligere vejledning om reglerne og
retsvirkningerne af faderskab, samt om udfyldelse af de blanketter, der
skal anvendes til behandling af faderskabssagen.

--
Kristian