Acces vs. Oracle/Sybase/DB2 etc.
Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 05-01-01 16:02

Hej

Der er en ting der undrer mig, hvilket er kritikken ang. access databaser.
Det er en gængs regel at man ikke bruger access databaser hvis man skal lave
større applikationer, med mange hits i databasen, eller forholdsvis store
komplicerede databaser. Der er bare en ting der undrer mig: Hvorfor?

Jeg har nu brugt access databaser i lang tid som jeg programmerer op imod,
og selv om jeg har erfaring med både Oracle og DB2 databaser, så kan jeg
ikke se den helt store forskel. I hvert fald ikke med de små applikationer
jeg laver.

Er der nogen der vil forklare mig hvad forskellen er på en Access database
og en af de andre (hvilket inkluderer bla. SQLserver fra MS selv)?

--

MVH Jimmy Nielsen

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-01-01 16:29

Jimmy Nielsen <jimbo@nielsen.mail.dk> wrote:

> [...]
> ikke se den helt store forskel. I hvert fald ikke med de små applikationer

Kan du lave transaktioner i Access, altså eksempelvis lave adskillige,
sammenhængende indsætninger, som enten bliver sat ind i deres helhed,
eller slet ikke sat ind? Selv ved strømnedbrud?
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : James Olsen

Dato : 05-01-01 18:25

"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> wrote in message

> Kan du lave transaktioner i Access, altså eksempelvis lave adskillige,
> sammenhængende indsætninger, som enten bliver sat ind i deres helhed,
> eller slet ikke sat ind? Selv ved strømnedbrud?

Ja det kan man faktisk godt -det er vist kun MySQL som ikke kan den salgs nu
om dage iøvrigt har Access haft transaktioner siden version 2 ihvertfald.

Den store forskel består i hvordan data transporteres til klienten - kort og
lidt firekantet udlagt så skal Access sende hele filen til klienten som selv
skal foretage handlingen på filen mens de andre alene sender resultatet af
handlingen til klienten. Der er nogle andre ting omkring selve "motoren" i
database-systemerne - men ovenstående er den primære forskel sådan kort
sagt.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-01-01 09:14

"James Olsen" <james_olsen@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]

nu
> om dage iøvrigt har Access haft transaktioner siden version 2 ihvertfald.

Transaktioner??
Mener du de metoder der er implementeret i DAO/ADO??

Du kan *ikke* sikre dig mod datatab/problemer i forb med strømnedbrud eller
netværksudfald, når du arbejder med en Access database
Du kan lave noget pseudo transaktion i forb med ADO, men det er noget andet,
og bør ikke forveksles med "rigtige" transaktioner

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Nis Jørgensen

Dato : 08-01-01 17:11

On Mon, 8 Jan 2001 09:14:10 +0100, "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Du kan lave noget pseudo transaktion i forb med ADO, men det er noget andet,
>og bør ikke forveksles med "rigtige" transaktioner

Kan du komme med nogen kildehenvisninger? Jeg har før mødt en person som sagde
det samme, og da jeg spurgte ham hvad han mente, svarede han at "det havde vi
ikke tid til" - det var noget kursus-agtigt jeg var til.

--
Med venlige hilsner

Nis Jørgensen, Albertslund

Actual code behavior may differ from intended.

Fra : James Olsen

Dato : 08-01-01 20:11

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message

> [...]
andet,
> og bør ikke forveksles med "rigtige" transaktioner

Du får jo hverken mere eller mindre transaktioner med ADO - ADO er jo ikke
andet end en tilgangsmetode så den giver ikke noget ekstra funktionalitet i
den retning. Og du har ret du kan ikke beskytte dig ved strømudfald - det er
derfor der er en repair funktion i access ;) - det jeg ville frem til var at
der er transaktioner så vidt at du kan lave atomiske-funktioner.

Kan godt se på min tidligere post at det fremstår anderledes....

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-01-01 10:18

> [...]
at
> der er transaktioner så vidt at du kan lave atomiske-funktioner.

Hmmm, kan du sende en query afsted der opdaterer fx 10.000 records, hive
netstikket ud midt under opdateringen og så forvente at alle poster er
opdateret i din Access fil??
Det er det, der menes med en transaktion... - imho

> Kan godt se på min tidligere post at det fremstår anderledes....

Jeg har nok (som sædvanlig) overfortolket lidt

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 09-01-01 14:45

> [...]

> opdateret i din Access fil??
> Det er det, der menes med en transaktion... - imho

Ikke helt.

Enten skal alle være opdateret - eller ingen. Svarende til at man i et
regnskabsprogram må forvente at alle posteringer foretages samlet, så
man ikke eksempelvis kun får foretaget debiteringen, og altså ikke
krediteringen.

Samtidig skal man naturligvis have en log, så man kan køre videre
bagefter.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-01-01 15:09

> [...]
> krediteringen.
>
> Samtidig skal man naturligvis have en log, så man kan køre videre

OK, Thats right - Det er var i det mindste det jeg tænkte

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : James Olsen

Dato : 09-01-01 18:48

> [...]
> opdateret i din Access fil??
> Det er det, der menes med en transaktion... - imho

Nu har jeg prøvet at holde en Access "transaktion" op mod ACID (Atomicity
Consistency Isolation Durability) og det Access kan med lidt vel vilje få AI
så nej Access har ikke transaktioner. Så kan man jo begynde at diskutere om
det overhovedet kan forventes at have CD i en desktop database - der er jo
ikke et server-program som kan opretholde det som CD kræver - vi taler jo om
et system som i flerbruger forstant blot er en fil på en filserver som flere
programmer har åbnet så man kan jo ikke forvente at få det. Så jeg vil sige
man det sådan her - I Access har du så meget transaktioner som du kan
forvente at den type program. Det gør det selvfølgelig ikke til
transaktioner i ACID forstand - så det firekantet svar er Nej Access har
ikke transaktioner.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 10-01-01 06:00

> [...]

> så nej Access har ikke transaktioner. Så kan man jo begynde at diskutere om
> det overhovedet kan forventes at have CD i en desktop database

Oracle, som kan installeres på en PC, har transaktioner. I den nyeste
udgave, med både kerne og udviklingsprogrammet Forms, kræver den dog en
Windows 2000.

PostgreSQL, som er et freewareprogram til UNIX, kan installeres på PC og
Mac med UNIX installeret. Med et fornuftigt program til let at lave
brugergrænseflader [svarende til Oracles Forms] vil det være ganske
anvendeligt på en Mac med MacOS X, der jo netop er en UNIX-maskine. Og
da PostgreSQL koden er åben, kan den naturligvis også sættes op på andre
platforme.

Fra : James Olsen

Dato : 10-01-01 07:41

> [...]
> anvendeligt på en Mac med MacOS X, der jo netop er en UNIX-maskine. Og
> da PostgreSQL koden er åben, kan den naturligvis også sættes op på andre

Hvor vil du hen med denne post. Er det et reklame-indslag eller hvad ? For
det der kan man jo sige om en meget lang række DBMS.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 10-01-01 10:25

James Olsen <james_olsen@vip.cybercity.dk> wrote:

> Hvor vil du hen med denne post. Er det et reklame-indslag eller hvad ?

Absolut ikke. Men Access har det i lighed med MySQL altså ikke.

Personligt har jeg i øvrigt kun hørt dårligt om Access, som folk har
siddet og bandet over, når de har udviklet til det.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-01-01 08:12

> Absolut ikke. Men Access har det i lighed med MySQL altså ikke.
>
> Personligt har jeg i øvrigt kun hørt dårligt om Access, som folk har
> siddet og bandet over, når de har udviklet til det.

Depends...
Jeg har ikke haft nævneværdige problemer med produktet siden jeg startede
med Access 2.0
Det eneste større ankepunkt jeg har fundet er brug af replikerede
databaser - det er ikke alle nye tilpasninger der bliver trukket med rundt
(Acc97 -UK/DK)

Men skal bare ikke forsøge at bruge produktet til andet end det det er
beregnet til...

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-01-01 08:37

gPeter Lykkegaard <polonline@hotmail.com> wrote:

> Men skal bare ikke forsøge at bruge produktet til andet end det det er
> beregnet til...

Det, det skulle bruges til, var som front-end til en Oracle-database
placeret på en UNIX-server. Så brugerne kunne tro at de befandt sig i et
rent MS Office Pro-univers .

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-01-01 13:03

> Det, det skulle bruges til, var som front-end til en Oracle-database
> placeret på en UNIX-server. Så brugerne kunne tro at de befandt sig i et
> rent MS Office Pro-univers .

Hmm, Oracle har da nogle udmærkede klient værktøjer til dette
Men Access burde virke udmærket, jeg kan godt li programmet til netop klient
for rdbms...
Hvad gik der galt - bare nysgerrig

mvh/Peter

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-01-01 19:58

Peter Lykkegaard <polonline@hotmail.com> wrote:

> "Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> wrote in message

> Hmm, Oracle har da nogle udmærkede klient værktøjer til dette

Korrekt. Mon det er fordi at der er nogen der ganske simpelt /vil/ have
MS-produkter?

> Men Access burde virke udmærket, jeg kan godt li programmet til netop klient
> for rdbms...
> Hvad gik der galt - bare nysgerrig

Dårlig dokumentation. Og man kunne ikke engang finde svar ved at købe
den bedste trediepartslitteratur.

Så man måtte hyre en konsulent til flere tusind kroner i timen, for at
lære programmøren, en civilingeniør, hvad der egentlig skete "bagved".

Men til slut virkede det altså.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-01-01 09:00

"James Olsen" <james_olsen@vip.cybercity.dk> wrote in message

[Klip]
> I Access har du så meget transaktioner som du kan
> forvente at den type program.

Det var ikke Access jeg angreb, men en påstand om at Access var
transaktionsbaseret siden ver 2.0

> Det gør det selvfølgelig ikke til transaktioner i ACID forstand -
> så det firekantet svar er Nej Access har ikke transaktioner.

Det er ikke så meget et spørgsmål om at får ret/uret
Men mere et spørgsmål hvad en transaktion egentlig indebære for et givent
produkt

Imho er du ikke 100% sikker på at du kan holde datakonsistens i din access
database, blandt andet pga manglende recover funktion i forb med
systemnedbrud (dvs manglende transaktionslog)

At Access er et glimrende (desktop) produkt på mange andre områder er en
helt anden diskussion - men man kan/bør ikke kalde Access en
transaktionsbaseret database - imho

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-01-01 16:37

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-01-01 19:11

Hej.

> Hej
>
> Der er en ting der undrer mig, hvilket er kritikken ang. access databaser.
<klip>
> Er der nogen der vil forklare mig hvad forskellen er på en Access database
> og en af de andre (hvilket inkluderer bla. SQLserver fra MS selv)?

Som du skriver, leverer M$ både Access + MS SQLserver. Hvis de var
ligestillede, var der vel ingen grund til at markedsføre et RDBMS + et
fil-system.
Forskellen på fil-systemer og RDBMS er:
* på fil-systemer er det klienten, der laver arbejdet
* på C/S systeme/ n-tier(hvor n>1) systemer, er det serveren, der laver
arbejdet.

--
Med venlig hilsen/Best Regards
Stig Johansen - stig@w3data.dk