/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Wankel motorer
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 20-08-07 00:41

Jeg er på baggrund af en diskussion om Wankels motor, blevet fascineret af
Wankels motorkoncept.

Da jeg så funktionsmodellen af hans oprindelige motor, var det første jeg
tænkte, at den er da oplagt som diesel.

Den Wankelmaskine vi kender, er slet ikke wankels eget design, men er en
anden ingenørs videreudvikling af Wankels princip.
Wankels egen maskine er af DKM typen, DrehKolbenMotor, hvor inder-rotoren
kun udgør en afspærring og selve rotationen udføres af kammeret eller
yderløberen.
Den første prototype var kun på 125 ccm, løb uden problemer 17.000 Rpm og
nåede endda op på 22.000 Rpm
Den havde en ydelse på 29 Hk.Ret imponerende i 1957.
Det hele roterede om een aksel.

Den Wankel vi kender er af KKM-typen KreisKolbenMotor. Med fast kammer og en
inderrotor, der udfører to forskellige rotationer. Det er først nu, at den
type motor er begyndt at fungere fornuftigt.

Endnu mere spændende er da Wankels DKM82 maskine, der er en 4 kammerwankel
med to aksler.
Den burde man kunne kontrollere omdrejningerne på nu om dage med moderne
computerstyring.

Der blev bygget en prototype, men den løb for hurtigt til at kunne
kontrolleres. Ved fuldgas løb den 400 M/s og tog omdrejninger som bare., men
grundmotoren skkulle være mulig at bygge både som benzin og diesel.

Det smarte ved wankels maskiner er, at de drejer helt rent. Al bevægelse er
rene bevægelser om en eller to aksler, ingen ventiler eller noget hejs.

Her er et spændende link til en sammenligning af wankels oprindelige DKM 54
maskine og KKM maskinen, vi kender fra Mazda idag, og en tegning af Wankels
DKM82 maskine.

http://www.der-wankelmotor.de/Techniklexikon/DKM_vs_KKM/dkm_vs_kkm.html

Hvad sir I?
Kunne en dieselhakker bygget på DKM82 ikke bare være det vildeste

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk



 
 
Tom (20-08-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 20-08-07 18:21


"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:46c8d184$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

> Her er et spændende link til en sammenligning af wankels oprindelige DKM
> 54
> maskine og KKM maskinen, vi kender fra Mazda idag, og en tegning af
> Wankels
> DKM82 maskine.
>
> http://www.der-wankelmotor.de/Techniklexikon/DKM_vs_KKM/dkm_vs_kkm.html
>
> Hvad sir I?
> Kunne en dieselhakker bygget på DKM82 ikke bare være det vildeste


Uden at vide det, så er det ikke sikkert at resultatet ville være det samme
med diesel. Diesel brænder jo langsommere end benzin og derfor ville den
måske ikke kunne tage så mange RPM.

--
Tom



Søren (20-08-2007)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 20-08-07 20:51


"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:46c8d184$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg er på baggrund af en diskussion om Wankels motor, blevet fascineret af
> Wankels motorkoncept.
>
> Da jeg så funktionsmodellen af hans oprindelige motor, var det første jeg
> tænkte, at den er da oplagt som diesel.
>
> Den Wankelmaskine vi kender, er slet ikke wankels eget design, men er en
> anden ingenørs videreudvikling af Wankels princip.
> Wankels egen maskine er af DKM typen, DrehKolbenMotor, hvor inder-rotoren
> kun udgør en afspærring og selve rotationen udføres af kammeret eller
> yderløberen.
> Den første prototype var kun på 125 ccm, løb uden problemer 17.000 Rpm og
> nåede endda op på 22.000 Rpm
> Den havde en ydelse på 29 Hk.Ret imponerende i 1957.
> Det hele roterede om een aksel.
>
> Den Wankel vi kender er af KKM-typen KreisKolbenMotor. Med fast kammer og
> en
> inderrotor, der udfører to forskellige rotationer. Det er først nu, at den
> type motor er begyndt at fungere fornuftigt.
>
> Endnu mere spændende er da Wankels DKM82 maskine, der er en 4 kammerwankel
> med to aksler.
> Den burde man kunne kontrollere omdrejningerne på nu om dage med moderne
> computerstyring.
>
> Der blev bygget en prototype, men den løb for hurtigt til at kunne
> kontrolleres. Ved fuldgas løb den 400 M/s og tog omdrejninger som bare.,
> men
> grundmotoren skkulle være mulig at bygge både som benzin og diesel.
>
> Det smarte ved wankels maskiner er, at de drejer helt rent. Al bevægelse
> er
> rene bevægelser om en eller to aksler, ingen ventiler eller noget hejs.
>
> Her er et spændende link til en sammenligning af wankels oprindelige DKM
> 54
> maskine og KKM maskinen, vi kender fra Mazda idag, og en tegning af
> Wankels
> DKM82 maskine.
>
> http://www.der-wankelmotor.de/Techniklexikon/DKM_vs_KKM/dkm_vs_kkm.html
>
> Hvad sir I?
> Kunne en dieselhakker bygget på DKM82 ikke bare være det vildeste
>
> Mvh
>
> --
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger
> www.frodonifinger.dk
>

Jeg tror ikke kompressions trykket er så højt i en wankel motor at diesel
kan antænde, det skulle være bedre at køre på brint
i en wankel motor, end i en normal motor pga. det lave kompressions tryk
uden at det laver "knocking"

Mazda 787B der vandt lemans (måske det var '91)
http://www.vosko.net/media/rotary/4-rotor-lemans.mpeg


Uffe Bilde (20-08-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bilde


Dato : 20-08-07 22:48

> Mazda 787B der vandt lemans (måske det var '91)
> http://www.vosko.net/media/rotary/4-rotor-lemans.mpeg

Ikke måske 91. Det var i 91

Uffe Bilde



Frodo Nifinger (21-08-2007)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 21-08-07 01:16

Søren wrote:
>
> Jeg tror ikke kompressions trykket er så højt i en wankel motor at
> diesel kan antænde, det skulle være bedre at køre på brint
> i en wankel motor, end i en normal motor pga. det lave kompressions
> tryk uden at det laver "knocking"
>
> Mazda 787B der vandt lemans (måske det var '91)
> http://www.vosko.net/media/rotary/4-rotor-lemans.mpeg

Jeg er godt klar over at kompressionstrykket i KKM motoren (den alle kender
som Wankelmotoren) ikke er mere end 1:9, Og den er nok ikke meget bedre på
DKM 54 (Wankels oprindelige motordesign.)
Men DKM 82 maskinen er helt anderledes opbygget med et 4 kammersystem med et
modsatroterende stempel.
Den har to separate aksler modsat roterende.
Se Tegningen nederst på det link, jeg gav:
http://www.der-wankelmotor.de/Techniklexikon/DKM_vs_KKM/dkm_vs_kkm.html

Her kan kompressionen bestemmes ved enten ved længden af det rotende
dobbeltstempel eller ved afstanden mellem akslerne. Jeg ser i hvert fald
ingen problemer i at nå en standard diesel kompression.
Fordelen ved at lave den som diesel skulle netop være at få omdrejningerne
lidt ned. Det oprindelige problem var at få maskinen ned i fart. Før
computerens indtog kunne man ikke komtrollere den godt nok. Det burde man
kunne nu.

Den almindelige KKM Wankel er forresten bygget som diesel af RollsRoyce -
Med et hjælpekammer pga den lave kompression. Men den findes.
http://www.der-wankelmotor.de/Motoren/Rolls-Royce/rolls-royce.html

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste