Børnepasningsorlov som studerende
Fra : Heini Guttesen

Dato : 09-07-01 12:34

Min datter er nu næsten et halvt år, og jeg burde jo igang med studiet igen
(er specialestuderende på Aarhus Universitet). Men jeg synes bestemt ikke,
at hun er gammel nok til at blive passet ude. Og desuden skal vi flytte, og
derfor vil jeg gerne give hende den tryghed, det er at blive hjemme lidt
endnu.
Men ingen steder kan jeg finde noget om reglerne/mulighederne for
børnepasningsorlov for studerende, blot "der gælder særlige regler for
studerende", - ja, men hvilke????

Håber nogen kan oplyse min ammehjerne lidt

Mette

Fra : Susan Bjerregaard Ni~

Dato : 09-07-01 14:06

Hej Heini

Jeg er selv en studerende, der fik barn for et år siden. Da jeg blev gravid
kunne jeg søge om udbetaling af barselsklip fra SU. Der er 12 af de, som man
enten kan få udbetalt som 6 dobbeltklip eller 12 enkeltklip - enten oveni
sin almindelige SU eller mens man melder den almindelige SU fra. Derudover
kan man få studielån i den periode man holder orlov - ligegyldigt om det er
barsels- eller forældreorlov.

Så vidt jeg ved har man ikke mere end det som studerende, men spørg hos din
kommune, om de vil hjælpe dig økonomisk, da du under orloven sparer dem for
en pasningsplads.

Kærlig hilsen
--
Susan Bjerregaard Nielsen
Susan@logical.dk

Fra : Heini Guttesen

Dato : 09-07-01 14:09

Hej Susan

Ja, SU barselsklippene kender jeg udemærket og er også i god gang med at
bruge dem. Mit spørgsmål går snarere på muligheden for at tage
børnepasningsorlov (hvor folk på arbejdmarkedet har ret til 60 % af
dagpengesatsen), når nu min barsel slutter.
Men ellers tak for hjælpen

Mette

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 14-07-01 06:17

Hej Mette.

For det første, meget forståeligt, at du gerne vil blive hjemme med dit
barn.

Og for det andet, som studerende har vi friheden til at lade være med at
bestille noget, og leve af --- ingenting, så ud over barselsklip er der
ingenting. Det skulle da lige være ekstra boligsikring og betalt
pasningsplads. Nej for egentlig orlov med en eller anden slags penge kan
man kun få, hvis man har været i arbejde og i A-kasse/fagforening; mener
jeg ganske bestemt.

Jeg ved ikke, om du, hvis du render din kommune på dørene, vil kunne få
dem til at give dig noget; men personligt er jeg MEGET tilbageholdende
med den slags for ikke at blive stemplet af kommunen som én, de skal
holde øje med. Jvf. indlægget om Faklens artikel.

Kh. Sebastian

---
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 16-07-01 09:39

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> pasningsplads. Nej for egentlig orlov med en eller anden slags penge kan
> man kun få, hvis man har været i arbejde og i A-kasse/fagforening; mener

Kunne man så ikke vælge at stoppe som bachelor, og melde sig ind i A-kassen.
Gøres dette inden 14 dage, tror jeg det er, så er man dagpengeberettiget
efter 1 måneds karenstid, hvis jeg husker ret. Hvis man er
dagpengeberettiget kan man vel holde orlov?
Det er vel muligt at komme tilbage til studierne bagefter selvom man er
"stoppet" som bachelor?

Det skal lige siges at jeg har en datter på 10 måneder, og selv overvejer en
forældreorlov.

mvh
Jeppe Seidelin Dam
Forælder & Specialestuderende i fysik på KU.

Fra : Laura

Dato : 30-07-01 12:38

Bare du ikke har giftet dig, så kan du vel få bistandshjælp, de skal jo give dig
en institutionsplads, hvis du skal være ledig for arbejdsmarkedet.
Jeg er gift og har fået 2 børn mens jeg studerede, men min mand har
forsørgerpligt overfor mig, så jeg har måttet malke "SU-citronen" - jeg er
kommet et år bagud, og har til det brugt mit fjumreår-SU. Så må jeg bare klare
de sidste 3 år på normeret tid....
Jeg tror ikke man kan få dagpenge hvis man ikke er i A-kasse. men spørg din
sagsbehandler.
God fornøjelse med orloven, personligt syntes jeg det er trist at gå hjemme i et
år og passe barn - jeg har ialt taget et semester fri (dette forår - men stadig
på SU) - de er ikke til at have med når de først kan kravle. Jeg starter igen
til september, og jeg glæder mig.
Laura

Fra : Tomas O.

Dato : 30-07-01 12:44

"Laura" <laura@survival-bbs.dyndns.org> skrev i en meddelelse news:3B65470F.47E5AF@survival-bbs.dyndns.org...

Hej Laura

Kunne du ikke droppe det Vcard? Det er ildeset på usenet.
Læs evt. mere om det her:
http://www.usenet.dk/netikette/attach.html

Hilsen
Tomas O.
FUT news:dk.admin.netikette (FUT= follow up to=opfølgning til)